شناسهٔ خبر: 101109 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

کشتی تجارت ایران از بندر تحریم بیرون آمد

تحریم با پایان یافتن مذاکرات ۱۸ روزه ایران و ۱+۵ در روز گذشته بالاخره انتظارها پایان یافت و این در حالی است که انتظار می‌رود بیشترین تاثیر توافق و لغو تحریم‌ها بر حوزه تجارت خارجی ایران باشد.

به گزارش «نماینده»، از سال‌ها پیش و با آغاز سیل تصویب قطع‌نامه‌ها علیه ایران، محدودیت کشورمان برای ورود و خروج کالاها شروع شد و همین امر سب شد تا بسیاری از بخش‌های کشور به واسطه عدم توانایی تجارت مناسب دچار مشکل شوند.

بر همین اساس، کشور ایران در این مدت تنها توانایی تجارت با برخی از کشورهای خاص و متحد را داشت که آن هم به دلیل شرایط خاص ایران، تجارت با این کشورها بر اساس آنچه آن‌ها تعیین می‌کردند، انجام می‌شد. برای مثال ایران با صادرات نفت به برخی از کشورها تنها می‌توانست برای بازگشت پول خود از این کشورها کالا وارد کند و کشورها نیز در آن موقعیت قدرت داشتند که ایران را مجبور به این کار کنند. از سوی دیگر امکان ورود برخی از اقلام خاص به کشور به طور کلی وجود نداشت. به همین دلیل بخش‌هایی از این قبیل در این دوران به شدت با آسیب مواجه شدند که صنعت هوایی کشور از جمله این بخش‌ها بود.

در نهایت راهکاری که برای ایران برای واردات کالا وجود داشت، وارد کردن کالاهای مورد نیاز از طریق کشورهای واسطه بود که به دلیل چرخیدن کالا بین چند دست قیمت ورودی کالا به کشور افزایش زیادی پیدا می‌کرد. مهم‌تر از بخش واردات، کوتاه شدن دست تولیدکنندگان ایرانی از صادرات به کشورهایی بود که همواره مشتری برخی از محصولات ایرانی بوده‌اند.

بسیاری از کالاهای ایران از لحاظ ظرفیتی، بسیار مورد توجه کشورهای خارجی بوده است و در این در حالی است که به دلیل مشکلات ایجاد شده در نظام بانکی بر اثر تحریم‌ها و دیگر موارد امکان پیدا کردن بازارهای صادراتی را برای تولیدکنندگان ایرانی با مشکل مواجه می‌کرد.

اما روز سه شنبه در نهایت مهر توافق بر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ خورد تا با لغو تحریم‌ها ایران زمینه برای تجارت کشور با سایر کشورهای دنیا بیش از پیش باز شود.

برخی کارشناسان معتقدند در بخش تجارت فرامرزی با رفع تحریم بانک‌ها و با احتساب اینکه سالی ۱۰۰ میلیارد دلار مجموع واردات و صادرات ماست، با لغو تحریم شاهد رونق بیشتری در این بخش خواهیم بود.

از سوی دیگر در روزهای اخیر مقامات هندی ابراز امیدواری کرده‌ بودند که دستیابی به توافق هسته‌ای بتواند بار دیگر به از سرگیری روابط تجاری ایران و هند از طریق دریا کمک کند؛ مسئله‌ای که به دلیل اعمال تحریم‌ها از سال ۲۰۱۲ روند آن متوقف شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت کشتیرانی ایران وهند که در سال ۱۹۷۵ با هدف برقراری روابط دوجانبه تجاری میان ایران و هند تاسیس شد، در صورت توافق هسته‌ای می‌تواند به فعالیت خود با شرکت‌های ایرانی ادامه دهد. این در شرایطی است که وزارت کشتیرانی هند نیز از دستیابی به چارچوب توافق هسته‌ای حمایت کرده است.

بر اساس آمار، هند دومین واردکننده بزرگ نفت از ایران است و نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور نیز تامین انرژی را یکی از اولویت‌های دولت خود اعلام کرده است. با توجه به این مسئله به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای تاثیر بسزایی در روابط تجاری هند و ایران از طریق کشتیرانی خواهد داشت.

همچنین دولت ترکیه در روزهای اخیر یکی از دلایل حمایت خود از توافق هسته‌ای را توان ترانزیتی کشور ترکیه برای تجارت میان ایران و اروپا دانست. به این ترتیب، ایران که در سال‌های اخیر نیز همواره تلاش کرده که تجارت خود را با ترکیه گسترش دهد، این بار علاوه بر افزایش حجم تجارت خود می‌تواند از ترکیه به عنوان کشوری با پتانسیل ترانزیتی استفاده کند، در عین حال ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی می‌تواند ظرفیتی بسیار مهم در زمینه نقل و انتقال کالا تلقی شود.

ایران در عین حال نشان داده که به رغم وجود تحریم‌ها نیز می‌تواند توفیقات قابل قبولی در بخش تجارت به دست آورد که تجارت خارجی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری ایران در سال گذشته حاکی از همین موضوع است.

به این ترتیب با توجه به اینکه صادرات غیرنفتی ایران در سال ۱۳۹۳ با وجود تحریم‌ها حدود ۲۰ درصد افزایش را تجربه کرده است، با برداشته شدن تحریم‌ها بتوان حجم صادرات را به مقدار قابل قبولی افزایش داد.

نظر شما