شناسهٔ خبر: 101057 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کم‌شدن سود اصناف به معنای رکود اقتصاد نیست

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه کم‌شدن سود اصناف به معنای رکود اقتصاد نیست، گفت:‌ ۹۰ درصد برگه تشخیص مالیات سال ۹۲ اصناف صادر شده است.

به گزارش ننماینده» علی عسکری با اشاره به تسویه حساب مالیات سال ۹۲اصناف اظهار داشت: طبق آخرین آمار ۹۰ درصد مودیان و بیش از ۸۵ درصد شرکت ها برگه تشخیص مالیات خود را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مودیان مالیات خود را بر اساس این برگه‌ها تسویه کرده‌اند بیان داشت: زمانی که سازمان برگه تشخیص ارایه می‌کند مودیان موظف هستند که نسبت به پرداخت یا اعتراض آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: در برخی استان‌ها ۳ تا ۴ درصد از برگه تشخیص‌ها صادر نشده است و برخی استان‌های دیگر نیز تا ۲۲ درصد کار تشخیص‌ها باقی مانده است، اما مشکلی در این جهت وجود ندارد و طی روزهای آینده برگه‌های تشخیص صادر می‌شود.

عسکری با تاکید بر اینکه سازمان مالیاتی برای نهایی کردن برگه‌های تشخیص از مودیان سه ماه قبل درخواست اسناد و مدارک می‌کند اما مودی این اطلاعات را در اختیار قرار نمی‌دهد تصریح کرد: عملا دراین شرایط مودیان کار را به تعویق می‌اندازند و به روزهای آخر می‌رسند اما با تمهیداتی که اندیشیده شده کار سرعت خوبی گرفته است.

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، موضوع قطعی شدن مالیات اصناف یک عمل دو سویه بوده و نمی‌توان همه ایرادات و مشکلات را بر عهده سازمان گذاشت.

وی در پاسخ به این سئوال که اصناف از افزایش مالیات در شرایط رکود اقتصادی گلایه‌مند هستند عنوان کرد: بستگی دارد که رکود را چگونه تعریف کنیم سال گذشته اقتصاد ۳ درصد رشد داشته است اما رکود یعنی اینکه اقتصاد به نقطه توقف رسیده باشد و در حال حاضر اقتصاد ما دراین شرایط قرار ندارد و کار خود را ادامه می‌دهد.

عسکری تاکید کرد: سال گذشته اقتصاد یک تریلیارد ریال گردش مالی داشته است و قطعا اصناف و شرکت‌ها هستند که چنین گردشی را ایجاد می‌کنند بنابراین نباید از عنوان رکود استفاده شود که چه فرد یا گروهی چنین فعالیت اقتصادی و خدمتی ارایه کرده است.

وی ادامه داد: شاید اصناف انتظار سود ۲۵ درصدی داشته باشند اما اکنون ۱۵ درصد دارند به همین دلیل سازمان به گردش فعالیت‌های اقتصادی و درآمد نگاه می‌کند در عین حال اگر شرایط ایده‌آل در نظر گرفته شود اکنون شرایط اینگونه نیست و با توجه به مالیاتی که می‌گیریم نگرانی برای آنها ایجاد نمی‌کنند.

وی افزود:در شرایط فعلی هم بخش اعظم درآمدهای آنها را مالیات نمی‌گیریم چون پایه‌های مالیاتی طی سالهای اخیر اشتباه گذاشته شده و تغییر جهت آن کار بسیار سختی است و در چند سال اخیر سعی در تغییر وجود داشته که با ممانعت‌‌های مختلف روبرو شده است اما کار را جلو می‌بریم و به این صحبت‌ها گوش نخواهیم داد.

عسکری یادآور شد: تا جایی که درآمدها قابل شناسایی باشد پیش می‌رویم اما در بخشی که می توان روند متعادل ایجاد کرد کار ادامه خواهد یافت.

به گزارش فارس، رئیس سازمان امور مالیاتی پیش از این عنوان کرده بوده روزهای پنجشنبه، جمعه و یکشنبه هفته جاری به دلیل تقارن آخرین روزهای دریافت اظهارنامه مالیاتی اصناف با تعطیلات عید فطر ادارات مالیاتی باز خواهند بود.

مودیان مالیاتی تا ۳۱ تیرماه سال جاری فرصت دارند نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی الکترونیک سال گذشته اقدام کنند.

نظر شما