شناسهٔ خبر: 100920 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ایران وارد جنگ سهم‌خواهی نفت نمی‌شود

نفت43 مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه ایران وارد جنگ سهم خواهی در بازار نفت نمی شود، مذاکرات با پالایشگاه های خارجی به منظور از سرگیری صادرات نفت آغاز شده است.

به گزارش «نماینده»، سیدمحسن قمصری امروز درباره سهم ایران از بازار نفت اروپا در دوره پساتحریم چه میزان خواهد بود؟ گفت: سعی ایران بر این است که بتوانیم با حداکثر ظرفیت صادرات نفت را انجام دهیم و به دوران قبل از تحریم که با سهم ٤٢ و ٤٣ درصدی از بازار اروپا را داشتیم، برگردیم.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه بازار نفت آسیا اولویت اول محسوب می‌شود، تصریح کرد: بازار نفت آسیا به دلیل جغرافیایی و نزدیکی به ایران اولویت نخست نفت ایران است.

این مقام مسئول در پاسخ به سئوالی درباره اینکه با وجود جنگ سهم خواهی در بازار جهانی نفت، ایران چگونه می تواند بعد از لغو تحریم سهم خود را از این بازار پس می‌گیرد؟ با اشاره به خاص بودن نفت خام ایران که نه فوق سبک است و نه فوق سنگین تصریح کرد: صحبت از جنگ سهم و مازاد عرضه ٢,٥ تا ٣.٥ میلیون بشکه‌ای در بازار جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و نباید چندان مورد توجه قرار گیرد. فکر نمی‌کنم ما آنقدر وارد جنگ سهم شویم.

وی درباره‌ برنامه‌ریزی‌های نفتی کشور برای انعقاد قرار‌داد‌های بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت با شرکت‌های نفتی بین‌المللی بیان کرد: پالایشگاه‌هایی هستند که علاقه دارند نفت خام ما را بخرند و باید با آنها به یک نقطه تفاهم برسیم.

قمصری با تاکید بر اینکه هم اکنون نمی‌توانم در مورد آینده سهم نفت ایران صحبت خاصی کنم، اظهارداشت: اجازه دهید بازار باز شود و ما وارد آن شویم اما قطعا انعقاد قرار‌داد‌های بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در دستور کار قرار دارد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به سئوالی درباره حضور شرکت انگلیسی شل در ایران و مذاکره با مقام‌های نفتی گفت: مذاکره با این شرکت‌ها بیشتر در بخش بالادستی است و مذاکره ای درباره قیمت با آنها انجام نشده است.

نظر شما