شناسهٔ خبر: 100855 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

اعلام 'جمع بندی مذاکرات'؛ ساعت ۱۳ امروز/ آلن ایر: پای استدلالیون چوبین بود

مذاکرات// مذاکرات نفس گیر هسته ای وین در حالی سومین هفته خود را به پایان می رساند که برگزاری جلسه عمومی ظهر امروز وزیران امور خارجه ایران و شش کشور گروه ۱+۵ در مقر سازمان ملل در وین قطعی شده است.

به گزارش«نماینده» منابع خبری از قرائت بیانیه مشترک جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵  پس از این نشست ( ساعت ۱۳ به وقت تهران ) خبر داده اند.

البته برخی دیپلمات های دو طرف هم از امکان تمدید مذاکرات تا رسیدن به توافق در جزئیات، خبر می دهند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید البته اعلام کرد: گفتگوها در وین درحال پیشرفت واقعی است، اما نقاط اختلافی کلیدی و مهم از جمله برخی تحریم ها حل نشده اند.

وی در ادامه گفت:"ایران گام هایی برای بسته شدن همه مسیرهایی که برای سلاح هسته ای در اختیار دارد، برخواهد داشت و در پاسخ به آن، تخفیف تحریم ها مرتبط با برنامه هسته ای را می تواند بدست آورد. این، اصل این مذاکره است که بیش از یک سال ونیم است ادامه دارد.

دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بیانیه داد: در صورت عدم وجود مشکل، قرار است ساعت و زمان اعلام جمع بندی مذاکرات را فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کند.

اکثر خبرگزاری ها زمان اعلام جمع‌بندی مذاکرات را بعد از جلسه عمومی وزرای خارجه ایران و شش کشور گروه ۱+۵ اعلام کرده اند. 

ظریف وزیر امور خارجه هم ساعاتی پیش در پاسخ به پرسش خبرنگاران، درباره پایان مذاکرات، از اتمام احتمالی آن در روز سه شنبه خبر داد.

-----------------------

۱۰:۴۹ نشست معاونان و  مدیران سیاسی ۵+۱ به منظور هماهنگی های داخلی از ساعت ۱۰.۳۰ به وقت ایران در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

۱۰:۰۲ روزنامه جروزالم پست، چاپ فلسطین اشغالی، حصول توافق هسته ای احتمالی میان ایران و گروه پنج به اضافه یک را «موفقیتی فاجعه آمیز» دانست.

۰۹:۵۵ خبرگزاری اسپوتنیک از وین به نقل از یک منبع بلند پایه دیپلماتیک گزارش داد گروه پنج به علاوه یک و ایران هنوز در حال کار روی متن بیانیه مشترک هستند.

۰۹:۱۱ ایتارتاس همچنین گزارش داد ، یک منبع دیپلماتیک در هیئت اروپایی گفت : شورای امنیت سازمان ملل احتمالا پیش از پایان این ماه قطعنامه ای درباره ایران در چارچوب توافق میان شش قدرت جهانی و ایران تصویب خواهد کرد.

۰۹:۰۹ خبرگزاری رویترز با اشاره به پیش نویس توافق نامه بین ایران و شش قدرت جهانی گزارش داد آژانس بین المللی انرژی اتمی یک بار اجازه خواهد یافت تا از تاسیسات نظامی پارچین ایران دیدن کند.

۰۹:۰۴ خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد ، نشست وزیران امور خارجه پنج بعلاوه یک  در وین پایان یافت .

یک منبع دیپلماتیک غربی گفت : شرکت کنندگان در این نشست درباره عبارات نهایی در توافق نامه خود با ایران بحث و تبادل نظر کردند.

۰۸:۳۷ اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در یادداشتی در پایگاه اینترنتی فاکس نیوز درباره مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی نوشت: توافق نامه احتمالی هسته ای در نهایت به نفع ایران خواهد بود.

۰۷:۵۷ به نوشته پایگاه اینترنتی پولیتیکو، سناتور باب کورکر گفت: رای گیری درباره توافق ایران در کنگره احتمالا تا سپتامبر صورت نخواهد گرفت.

۰۶:۱۱ خبرگزاری ایتارتاس از وین، ماریا زاخارووا معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: وزرای خارجه شش قدرت جهانی ( پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان ) شامگاه دوشنبه در پایتخت اتریش به نشست خود خاتمه دادند و کارشناسان هم اکنون در حال کار بر روی متن این توافقنامه هستند.

۰۵:۱۰ خبرگزاری اسپوتنیک از وین،‌ یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته ای ایران اعلام کرد: موافقتنامه نهایی درباره برنامه هسته ای ایران، ساعت هشت و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ روز سه شنبه (ساعت ۱۳ به وقت تهران) اعلام خواهد شد.

۰۵:۰۰ شبکه تلویزیونی المیادین: اتحادیه اروپا تحریم های اعمال شده علیه ایران را تا پایان سال متوقف خواهد کرد.

۴:۴۸ پرس تی وی: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هتل کوبورگ را ترک کرد.

۴:۳۱ تام کاتن سناتور تازه کار آمریکایی تاکید کرد: توافقنامه هسته ای احتمالی با ایران با مخالفت شدید کنگره روبرو خواهد شد.


 

 


۲۳:۲۸ یک منبع آگاه در باره اطلاعیه کاخ سفید مبنی بر احتمال تمدید مذاکرات گفت: برای مذاکراتی که در آن هستیم تاکنون هیچ ضرب الاجلی تعیین نشده است که نیاز به تمدید آن باشد.

 

 


۲۱:۵۲ سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه برخی از موانع هنوز حل نشده است، گفت:  گفتگوها پیشرفت واقعی و مهمی داشته است و در صورتی که گفتگوها همچنان مفید باشد،ادامه خواهد یافت.

 


۲۱:۴۸ محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران در پیامی در توئیتر نوشت:  اگر توافق شود، پیروزی دیپلماسی، پیروزی همه ماست درحالی که ممکن بود همه شکست بخوریم. ساده و روشن؛ نیازی به بازی با کلمات نیست.

 


۱۹:۲۰ سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هنگام خروج از هتل کوبورگ وین محل برگزاری مذاکرات هسته ای گفت : همیشه شانس و امید هست.  

 


۱۸:۳۶ نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد : قدرت های جهانی به هر قیمتی توافق هسته ای با ایران را خواهند پذیرفت.

بنیامین نتانیاهو گفت : در حالی که امتیازهای های قدرت های جهانی به ایران حتی بعد از شعارهای مرگ بر امریکا در تهران ادامه می یابد ، مشخص است که برخی مایلند به هر قیمتی با ایران به توافق برسند.

همچنین ایسنا از وین گزارش داد:هیچ یک از مقامات دو طرف درباره احتمال پایان مذاکرات و اعلام نتیجه سخنی نگفته‌اند درعین حال منابع نزدیک به هیات ایرانی اعلام کرده اند که با توجه به ادامه داشتن مذاکرات در ساعات پیش رو بهتر است، آماده در محل باشیم.

آسوشیتدپرس گزارش داده است که سه دیپلمات نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که توافق هسته‌ای با ایران احتمالا ساعات اولیه روز سه‌شنبه صورت می‌گیرد.

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز در توییتر خود نوشت: پای استدلالیون چوبین بود/ پای چوبین سخت بی‌تمکین بود.

آلن ایر، بامداد امروز در حالی که نشست وزیران خارجه ۱+۵ در حال برگزاری بود، در صفحه شخصی توییتر خود این مطلب را به نگارش درآورد.

او هم‌چنین نوشت: همه‌شان (خبرنگاران ایرانی) واقعا کارشان را حرفه‌ای انجام می‌دهند.

مجید تخت‌روانچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز گفت که مراحل پایانی، کار روی متن است، اما باید مشکلات باقی‌مانده حل شود.

نظر شما