شناسهٔ خبر: 100848 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

"رویترز" درباره توافق هسته ای چه نوشت؟

مذاکرات یک منبع دیپلماتیک مدعی شد که بر اساس پیش نویس توافق هسته‌ای که ایران و قدرت‌های جهانی امروز سه شنبه برای نهایی کردن آن تلاش می‌کنند، بازرسان سازمان ملل به همه تاسیسات ایران دسترسی خواهند داشت.

به گزارش «نماینده» یک منبع دیپلماتیک که نامش فاش نشده، ادعا کرد که دسترسی سازمان ملل به تاسیسات ایران بر اساس رایزنی های شش قدرت جهانی و ایران در خصوص پیش نویس توافق هسته‌ای خواهد بود.

وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا نیمه شب گذشته نشست یک ساعته‌ای را برای دستیابی به توافق هسته‌ای برگزار کردند. مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت های جهانی در ۲۰ ماه گذشته ادامه داشته است.

رویترز افزود: در صورت دستیابی به توافق، این توافق می تواند موجب کاهش تنش در روابط ایران و غرب شود. کشورهای غربی بارها ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم کرده ولی جمهوری اسلامی با رد این اتهامات بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید کرده است.

یک نشست جامع بین ایران و قدرت های جهانی قرار است ساعت ۸ امروز سه شنبه به وقت گرینویچ برگزار شود. احتمالا قرار است محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متن بیانیه مشترک را قرائت کنند.

از مهمترین نکات مورد اختلاف ایران و قدرت های جهانی می توان به پافشاری ایران بر لغو تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل و تحریم های اعمال شده علیه برنامه موشک بالستیک ایران اشاره کرد. جمهوری اسلامی خواستار لغو همه تحریم ها به محض دستیابی به توافق نهایی شده است. روسیه نیز به صورت علنی از موضع ایران در قبال لغو تحریم تسلیحاتی حمایت کرده است.

یک مساله مورد اختلاف دیگر طرح موسوم به بازگشت سریع تحریم‌ها در صورتی است که ایران مفاد توافقنامه را نقض کند. هنوز به درستی معلوم نیست که این مسائل در توافقنامه نهایی به چه شکلی حل و فصل خواهد شد هر چند دیپلمات‌ها بر این مساله تاکید دارند که دو طرف برای غلبه بر اختلافات بسیار نزدیک شده اند.

دیگر مسائل مشکل ساز شامل دسترسی بازرسان به تاسیسات نظامی ایران و توضیح تهران درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته است که بر اساس ادعای غربی ها احتمالا ماهیت نظامی داشته است.

این منبع آگاه افزود: اگر توافقنامه حاصل شود، قطعنامه شورای امنیت به صورت ایده آل باید در ماه جولای صادر شود و اقدامات دو طرف شامل محدود شدن برنامه اتمی ایران و لغو تحریم‌ها تا شش ماه نخست ۲۰۱۶ میلادی اجرا خواهد شد.

این منبع دیپلماتیک تاکید کرد: ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر طرحی توافق کرده‌اند تا سئوالات مربوط به ابعاد احتمالی نظامی فعالیت های اتمی گذشته ایران تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی حل و فصل شود. لغو برخی تحریم‌ها نیز مشروط به حل و فصل این مساله خواهد بود.

 

نظر شما