شناسهٔ خبر: 100790 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برخی محدودیت‌ها در قراردادهای خارجی مانع از داخلی‌سازی خودرو می‌شود

خودروهندا43 عضو انجمن خودروسازان گفت: محدودیت‌های موجود در برخی قراردادهای تولید خودرو با شرکای خارجی مانع از داخلی‌سازی بعضی قطعات شده است.

به گزارش «نماینده»، امید طالشیان در یک نشست خبری اظهار داشت: شرکت‌های خودروساز آمادگی خودکفایی در تولید برخی قطعات خودرو را دارند اما در قرارداد با شرکای خارجی، برخی موارد طوری تنظیم شده که برای داخلی‌سازی بعضی قطعات با محدودیت روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: خودروسازان سعی دارند قراردادهای جدید را طوری تنظیم کنند که مانعی از سوی شرکای خارجی برای داخلی‌سازی قطعات خودرو وجود نداشته باشد.

وی همچنین با اشاره به ایجاد تنوع در مدل‌های خودرو در داخل در صورت نهایی شدن توافق هسته‌ای، گفت:‌ بهبود مناسبات پولی با شرکای خارجی باعث رونق بازار خودرو خواهد شد.

طالشیان افزود: در این صورت، تیراژ تولید خودروسازان افزایش خواهد یافت و تولیدکنندگان راحت‌تر می‌توانند نقدینگی مورد نیاز خود را از طریق گشایش LC و یا روش‌های دیگر تأمین کنند.

وی تصریح کرد: میزان خودکفایی در صنعت خودرو آنقدر نیست که از واردات قطعات بی‌نیاز باشیم و در حال حاضر بسیاری از خودروهای تولید داخل نیازمند قطعات وارداتی هستند.

به گفته وی، تحریم‌ها باعث شده تا خودروسازان به سمت داخلی‌سازی قطعات حرکت کنند، گرچه برخی محدودیت‌ها در قراردادهای خارجی مانع از تحقق کامل این مسئله شده است.

عضو انجمن خودروسازان در ادامه از مذاکره شرکت خودروسازان راین با شرکت هیوندایی و همچنین برخی شرکت‌های ژاپنی و اروپایی خبر داد و گفت: این شرکت‌ها همکاری با طرف ایرانی را به مشخص شدن نتیجه توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها موکول کرده‌اند، ولی مذاکره با آنها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حداقل داخلی‌سازی در تولیدات شرکت خودروسازان راین ۲۰ درصد است، گفت: طی ۱.۵ سال اخیر میزان داخلی‌سازی تولیدات این شرکت ۵ تا ۸ درصد افزایش یافته و برای افزایش این میزان برنامه‌ریزی شده است.

نظر شما