شناسهٔ خبر: 100734 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شوهانی:

تضمینی برای اجرای توافق بدون امضاء وجود ندارد/ توافق نهایی باید به تصویب مجلس برسد

شوهانی 43 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: توافق بدون امضاء الزام آور نیست و تضمینی برای اجرای آن وجود ندارد.

به گزارش نماینده احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی فارس، پیرو مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 توافق بدون امضاء را الزام‌آور ندانست و اظهار داشت: اگر بنا باشد نمایندگان دولت‌ها توافقنامه را امضاء نکرده و به پایتخت‌ها بازگردند این طرح الزام آور نبوده و راه برای مسائل آینده باز می‌شود.

وی لزوم تضمین برای اجرای توافق را امضای آن بیان کرد و افزود: اگر بخواهیم توافق را برای اجرای یک طرح الزام‌آور بپذیریم باید حتماً به امضاء برسد چرا که آمریکا نیز مصوبه اخیر خود را منوط به تصویب کنگره کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: معاهده الحاقی باید به تصویب مجلس برسد و بین دولت‌ها امضاء شود، منطق نیز همین مسئله را بیان می‌کند.

شوهانی رویکرد دولت را همراهی با تیم مذاکره‌کننده خواند و مطرح کرد: توافق باید به مجلس منتقل و به تصویب برسد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه اعتمادی به امضای توافقنامه از سوی طرف مقابل نیست متذکر شد اگر این توافقنامه امضاء نشود تضمین برای اجرای آن وجود نداشته و برخی‌ها نیز بر این باورند که علاوه بر امضاء، تضمین بالاتری برای آن لحاظ شود.

وی بیان کرد: کاندیداهایی که قصد کاندیداتوری در انتخابات آمریکا را دارند گفتند که تضمینی برای اجرای این توافق در دولت بعدی وجود ندارد و اینها در مورد توافق امضاء شده این ادعا را دارند چه برسد به اینکه امضایی در کار نباشد.

شوهانی توافق بدون امضاء را یک توافق نانوشته دانست و یادآور شد: این در حقیقت همان روند سال گذشته مذاکرات است چرا که تفاهم‌نامه و صحبت‌ها به صورت شفاهی صورت گرفته و تفاوتی با سال گذشته ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با عنوان اینکه آنچه که دولت‌ها را الزام‌آور می‌کند امضاء است خاطرنشان کرد: الزام یک تضمین می‌خواهد و این تضمین چیزی جز امضای توافقنامه و تصویب مجلس نیست که همه کشورها باید پذیرفته و رعایت کنند.

 

نظر شما