شناسهٔ خبر: 100369 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: وبگاههای شخصی نمایندگان

سیدهادی حسینی: باغات سوادکوه در معرض نابودی

سیدهادی حسینی 43 نماینده مردم قائمشهر، جویبار و سوادکوه سیمرغ : سالانه حجمی بالغ بر ۱۶ میلیون لیتر آب از این چشمه به استان سمنان سرازیر می‌شود در حالی که مردم سوادکوه از مشکل کم آبی رنج برده و مزارع و باغات آن‌ها در اثر خشکسالی در حال نابودی است.

به گزارش «نماینده» سید هادی حسینی با اشاره به حق مسلم مردم سوادکوه در استفاده از آب چشمه روزیه اظهار کرد: ۴ میلیون لیتر از آب چشمه روزیه به سوادکوه باز می‌گردد.

وی ادامه داد: پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های متعدد توانستیم حجم دبی آب این چشمه را مشخص کرده و در آخرین مصوبه در رابطه با سهم‌خواهی سوادکوه از حق خود، مقرر شد ۴ میلیون لیتر از آب این چشمه را به منطقه برگردانیم. چشمه «روزیه» از سرچشمه‌های پرآب و مهم منطقه خطیرکوه است که با دبی ۷۵۰ لیتر بر ثانیه، پس از انتقال به استان سمنان نقش پررنگی در آبرسانی به این استان پیدا کرده است.

با توجه به جدایی خطیرکوه از سوادکوه، این چشمه نیز از شهرستان سوادکوه جدا شد. در ابتدای این جدایی به علت وجود حوزه آبریز مشکلی برای آبرسانی به مزارع پایین‌دست چشمه که در بخش سوادکوه قرار دارد، ایجاد نشد، ولی از سال ۱۳۶۵ و به دلیل خشکسالی استان سمنان، مدیران این استان حوزه آبریز این چشمه را به داخل استان منتقل کردند و باغ‌های پایین‌دست متعلق به سوادکوه را از این نعمت خدادادی محروم ساختند.

نظر شما