شناسهٔ خبر: 100202 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ظریف:شاهد زیاده خواهی و تغییر مواضع طرف مقابل هستیم

ظریف 43 وزیر خارجه کشورمان گفت: متاسفانه ما هم شاهد تغییر مواضع و هم شاهد زیاده خواهی هستیم و هم شاهد این هستیم که چند کشور در پنج بعلاوه یک دارای مواضع متفاوتی هستند و این وضع را دشوار کرده است.

به گزارش نماینده، وزیر خارجه کشورمان گفت: متاسفانه ما هم شاهد تغییر مواضع و هم شاهد زیاده خواهی هستیم و هم شاهد این هستیم که چند کشور در پنج بعلاوه یک دارای مواضع متفاوتی هستند و این وضع را دشوار کرده است.

 محمدجواد ظریف پس از انجام مراسم احیا درمرکز اسلامی امام علی (ع) وین درگفتگو با خبرنگاران ایرانی با تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام و تقاضای دعا در شبهای قدر افزود: مذاکرات به هرحال دشواری های ویژه ای دارد مخصوصا الان که می تواند روزهای نهایی مذاکره باشد. با هر کلمه ای که کم یا زیاد شود ممکن است تغییر اساسی در نتیجه نهائی داشته باشد برای همین، هم ما با دقت مذاکره می کنیم و هم طرف مقابل با دقت دارد کار می کند.

ظریف تاکید کرد: ما همه تلاش خودمان را می‌کنیم و همانطور که مقام معظم رهبری و مسئولان کشور بارها گفته اند ما به دنبال مذاکره و توافق با عزت هستیم. مردم ایران دنبال توافق هستند اما توافقی که با عزت باشد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: ما مذاکرات را ادامه می دهیم و میز مذاکرات را ترک نکردیم و هیچ وقت ترک نخواهیم کرد اگر طرف مقابل بدنبال یک توافق شرافتمندانه متوازن باشد، حتما این توافق قابل دسترسی است.

وی ادامه داد: ما الان به مرحله ای رسیده ایم که واقعا باید طرف های مقابل تصمیم بگیرند که به دنبال توافق هستند یا فشار. ما بارها گفته ایم توافق و فشار قابل جمع نیست و باید یکی از این دو را انتخاب کنند. اقای ظریف افزود: فکر می کنم که اگر اراده سیاسی باشد تا حالا باید به نتیجه می رسیدیم.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا شب گذشته در جمع خبرنگاران در مقابل هتل پله‌کوبورگ در وین گفت: ما اینجا هستیم چون اعتقاد داریم که به‌سمت دستیابی به یک توافق جامع پیشرفت می‌کنیم. همان‌گونه که بارها گفته‌ام و با اوباما هم درباره آن صحبت کرده‌ام قرار نیست تا ابد پای میز مذاکره بنشینیم. ما همچنین می‌دانیم که نباید تنها به‌علت سخت بودن مذاکرات آن را ترک کنیم. تأکید دارم که به‌خاطر اینکه کار اینجا بسیار فنی و تخصصی است عجله نخواهیم کرد.

پیش از صحبت‌های کری نیز وزیر خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران گفته بود: هنوز کارهایی برای انجام دادن داریم. امشب به کار ادامه خواهیم داد. مسائل مهمی حل شده اما هنوز مواردی باقی مانده است. به سخت‌ترین بخش مذاکرات رسیده‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در حساب توئیتری خود نوشت: به‌شدت در حال کار هستیم، ولی نباید عجله کرد تا کار به‌خوبی انجام شود. این حرف را جدی بگیرید: شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید (در زبان انگلیسی اصطلاح "عوض کردن اسب‌ها" به‌معنی تغییر مواضعی است که قبلاً اتخاذ شده بودند). به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته با این اصطلاح قصد ارسال پیام به طرفهای مذاکره کننده داشته است.

نظر شما