شناسهٔ خبر: 100085 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آمریکایی‌ها بیشتر به توافق با ایران نیاز دارند/ تیم ایرانی تاکنون جدیت خود را در مذاکرات نشان داده است

کوثری43 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها بیشتر به توافق با ایران نیاز دارند، گفت: تیم هسته ای ایران تا کنون جدیت خود را در مذاکرات نشان داده است لذا در صورت عدم دستیابی به توافق نهایی، غربی‌ها بهانه‌ای برای افکار عمومی دنیا نخواهند داشت.

به گزارش نماینده "اسماعیل کوثری" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه گروه ۱+۵ به ویژه آمریکایی‌ها بیشتر به توافق با ایران نیاز دارند، اظهار داشت: حدود ۱۲ سال از آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران می‌گذرد و غربی‌ها بارها جمهوری اسلامی ایران را متهم به نداشتن جدیت برای حضور در پای میز مذاکره و تلاش برای عدم دستیابی به توافق معرفی کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: این بار به صورت کاملا واضح خلاف این امر اثبات شده است و تیم ایرانی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی براینکه "ما مذاکره را برای نتیجه و نه مذاکره را برای مذاکره می‌خواهیم"، تاکنون جدیت خود را در مذاکرات هسته‌ای و انجام تعهدات نشان داده است لذا در صورت عدم دستیابی به توافق نهایی، دیگر غربی‌ها و به ویژه آمریکا بهانه‌ای برای افکار عمومی دنیا نخواهند داشت. 

 

رئیس کمیته نظامی مجلس با اشاره به نزدیک شدن روزها و ساعات نهایی مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: بازدید از مراکز نظامی، تجهیزات نظامی، زمان لغو تحریم‌ها، تحقیقات و توسعه هسته‌ای خطوط قرمز نظام هستند که در ظاهر هنوز بر سر آن‌ها اختلافاتی با گروه ۵+۱ وجود دارد.

 

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تاکید کرد: اروپایی‌ها با توجه به شرایط بد اقتصادی در کشورهایشان، با دید یک بازار خوب اقتصادی به ایران خواهان برداشتن تحریم‌ها و ورود به معاملات اقتصادی و ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هستند که البته این معاملات باید دو طرفه باشد.

 

کوثری تصریح کرد: اکنون کشورهای غربی در حل مسائل منطقه‌ای‌ مستاصل شده‌اند و همه آنها تمایل به ارتباط با جمهوری اسلامی ایران دارند لذا در نهایت اینگونه نتیجه گیری می شود که آن‌ها بیشتر خواهان این توافق هسته‌ای هستند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با بیان اینکه ایران با توجه به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی در مدت ۳۶ سال هر روز قوی‌تر شده و به نتایج مطلوب دست پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: کشورهای غربی به ویژه آمریکا می‌خواهند با رسیدن به توافق هسته‌ای، کشورمان را کنترل کنند اما ما چه به نتیجه برسیم و یا نرسیم، مسیرمان را همچنان با قدرت و صلابت ادامه خواهیم داد.

 

معاون وزیر خارجه در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در وین با تاکید براینکه در مورد تمدید مذاکرات ما مقید به هیچ تاریخ زمانی نیستیم، اعلام کرد: ما هیچ ضرب الاجلی را قائل نیستیم، برای ما ملاک این است که به توافق خوبی که مدنظرمان است برسیم. اگر دیگران برای خودشان ضرب الاجل دارند، مشکل ما نیست. ما آمادگی داریم هر چه قدر لازم باشد در وین بمانیم و این کار را به سرانجام برسانیم ولو اینکه مذاکرات روز به روز تمدید شود.

 

عراقچی اضافه کرد: بحث تمدید مثل دفعات گذشته که چند ماه تمدید کنیم برویم و بگردیم از نظر ما منتفی است، ما آمادگی داریم اینقدر در اینجا بمانیم تا مذاکرات به سرانجام برسد.

 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: بعضی از طرف‌های ما با ضرب الاجل‌هایی که به خودشان مربوط است مواجه هستند که باید اینها را رعایت کنند، باید قوانین مربوط خود را مدام تمدید کنند و اقداماتی در آن خصوص انجام دهند. مشکل ما نیست. آنچه به ما مربوط می شود نه مقید به فردا هستیم نه پس فردا و نه هیچ تاریخ دیگری. هر چقدر لازم باشد خواهیم ماند تا وقتی که به مطلوب ما و ملت است برسیم.

نظر شما