شناسهٔ خبر: 99049 - سرویس اقتصاد

نظر شما در خصوص افزایش قیمت لبنیات چیست؟

لبنیات رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در واکنش به افزایش قیمت لبنیات تصریح کرد: "افزایش قیمت لبنیات کمر مردم را خواهد شکست" نظر شما در این خصوص چیست؟ به نظر شما افزایش قیمت محصولات لبنی چه مشکلاتی را به سلامت جامعه تحمیل می کند؟ شما مخاطبان گرامی می توانید با ارسال نظرات خود، ذیل این متن در این بحث مشارکت کنید.

نماینده/ لبنیات در طول دو سال گذشته بارها سوار بر شیب ملایم افزایش قیمت ها شده و هر چند وقت یکبار خبری از گرانی اقلام لبنی رسانه ای می شود.

آخرین بار روز شنبه (۶ تیر ماه) بود که دولتی ها با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاونانش، معاون وزیر صنعت و به‌ ریاست محمد شریعتمداری -معاون اجرایی رئیس جمهور- تشکیل جلسه دادند و بار دیگر مجوز افزایش ۱۰ درصدی قیمت شیر، ماست و پنیر را صادرکردند.

نعمت زاده، وزیر صنعت، نیز در واکنش به این افزایش قیمت تصریح کرد "دولت نمی‌تواند به تولید یارانه بدهد" و گویی به عنوان شاهد مثال هم یادآور شد: "سال گذشته نیز قرار بود دولت ۷۵ میلیارد تومان یارانه به کارخانجات شیر ارائه دهد که متاسفانه این اعتبار محقق نشد"!

بر اساس آمار، روند تغییر قیمت لبنیات در دولت یازدهم نشان از افزایش ۴۰ تا ۱۲۰ درصدی شیب قیمت دارد. به گونه ای که با استناد به آمار رسمی بانک مرکزی، بدون احتساب افزایش ۱۰ درصدی اخیر، از تیرماه سال ۹۲ تا تیرماه امسال قیمت کره رکورددار گرانی در بین محصولات لبنی بوده و از کیلویی ۱۲۰۰۰ تومان در تیرماه سال ۹۲ به کیلویی ۲۴ هزار تومان در سال جاری رسیده است.

در این بین ماست پاستوریزه و غیر پاستوریزه در رتبه های بعدی قرار دارند و رشد ۳۲.۲ درصد و ۴۱.۷ درصد در این دو سال داشته اند. قیمت ماست پاستوریزه از کیلویی ۲۲۱۶ تومان به ۲۹۳۰ تومان و ماست غیرپاستوریزه از ۲۳۷۱ تومان به ۳۳۶۰ تومان افزایش یافته است.

قیمت شیر پاستوریزه هم با رشد ۲۹.۸ درصد از لیتری ۲۱۱۱ تومان به ۲۷۴۲ تومان رسیده و قیمت پنیر پاستوریزه ۴۵۰ گرمی هم با رشد ۲۹ درصد از ۳۷۰۹ تومان به ۴۷۸۵ تومان افزایش یافته است.

پنیر غیر پاستوریزه هم که سال ۹۲ کیلویی ۱۵۵۲۰ تومان بوده که تا همین چندی پیش به کیلویی ۱۹۱۲۰ تومان افزایش یافته بود.

افزایش قیمت لبنیات و در نتیجه کمرنگ شدن حضور محصولات لبنی در سفره مردم نگرانی های بسیاری را به وجود آورده است. تا آنجا که رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در جلسه علنی خطاب به رئیس جمهور، اظهار داشت: «افزایش قیمت لبنیات کمر مردم را خواهد شکست. آزادسازی قیمت لبنیات اقتصادی نیست و خسارات زیادی را وارد می‌کند و هزینه‌ها ده‌ها و صدها برابر بیشتر خواهد شد»

دکتر حافظی در ادامه هشدار داد: «با افزایش قیمت لبنیات شاهد کمبود ویتامین D در بین آحاد جامعه خواهیم بود و در حال حاضر ۷۰ درصد مردم از کمبود ویتامین D رنج می برند. با کاهش کلسیم افراد با پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن و دیگر مشکلات مواجه خواهند بود که باید دولت برای این مشکل اقدام اساسی را انجام دهد» .

وی همچنین اشاره داشت: «با هدفمندی یارانه‌ها سرانه مصرف لبنیات در کشور ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۰ لیتر رسیده است و نباید با افزایش قیمت لبنیات موجب معضلات اساسی برای مردم شویم»

 

نظر شما در خصوص افزایش قیمت لبنیات چیست؟

به نظر شما افزایش قیمت محصولات لبنی چه مشکلاتی را به سلامت جامعه تحمیل می کند؟

مشاهدات شما از افزایش قیمت ها و حال و روز بازار چیست؟

شما مخاطبان گرامی می توانید با ارسال نظرات خود، ذیل این متن در این بحث مشارکت کرده و دیدگاه خود را با نماینده و خوانندگانش در میان بگذارید