شناسهٔ خبر: 148622 - سرویس اقتصاد
منبع: ایسنا

وظیفه‌ی بانک مرکزی تأمین سیاست‌های پولی است نه سیاست‌های بانکی

باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت و حاکمیت هنوز به این نتیجه نرسیده است که بانک مرکزی باید به صورت مستقل و خارج از هیاهوی نظام نهادی حرکت کند، اولین کاری که همتی باید انجام دهد این است که تضمین استقلال بانک مرکزی را از حوزه ریاست جمهوری بگیرد.

به گزارش «نماینده» سعید باستانی با اشاره به تفاوت سیاست های مالی و سیاست های پولی اظهار کرد: بانک مرکزی غالباً باید یک نهاد مستقل از همه جا باشد چون وظیفه‌ی بانک مرکزی تأمین سیاست‌های پولی است نه سیاست‌های بانکی.
باستانی افزود: به همین علت کسانی که بانکی هستند بیشتر نگاه مالی به سیستم دارند و از دیدگاه بانکی به بانک مرکزی نگاه می‌کنند. طبیعتاً یکی از ویژگی‌هایی ترسیم کننده‌ی سیاست‌های پولی کشور لازم است داشته باشد اشراف به حوزه‌ی اقتصاد است.

باستانی ادامه داد: آقای همتی یک فرد بانکی بوده و این برای او نقطه ی ضعف به حساب می‌آید،  اما اگر بپذیریم که همتی دانش اقتصادی دارد، شکل بانک مرکزی کماکان پابرجاست.

باستانی در پایان اظهار امیدواری کرد و گفت: نظام و سیاست‌های پولی کشور از عهده‌ی یک فرد خارج است. به عقیده‌ی من همتی باید با استفاده از مشاوران خوب، برنامه خیلی فشرده کوتاه مدت برای عبور از بحران ترسیم کنند و آن را با استقلالی که دارند اجرایی کنند.