شناسهٔ خبر: 108560 - سرویس اقتصاد
منبع: فارس

پیش‌بینی جذب ۳۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی‌

چیت چیان43 وزیر نیرو با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی خصوصی فعال در صنعت آب و برق از ورود سرمایه‌گذاران خارجی در ایران نگران نباشند، گفت: برآورد وزارت نیرو از سرمایه‌گذاری خارجی پس از رفع تحریمها ۳۰ میلیارد دلار است.

به گزارش «نماینده»، حمید چیت‌چیان در حاشیه دیدار "نیلز اشمید" وزیر اقتصاد ایالت بادن و ورتمبرگ آلمان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه شرکت‌های خصوصی حوزه صنعت آب و برق نگران هستند که وزارت نیرو در پسا تحریم آنها را کنار بزند و از سرمایه‌گذران خارجی استفاده کند گفت: ما به روشنی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اعلام کرده‌ایم که تمام فعالیت‌های ما از طریق شرکت‌های خصوصی ایرانی است بنابراین شرکت‌های خصوصی نگران نباشند که قرار نیست شرکت‌های خارجی جایگزین شرکت‌های خصوصی ایرانی شوند.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه این موضوع موجب می‌شود شرکت‌های خصوصی ایرانی توسعه پیدا کنند گفت: باز هم تاکید می‌کنیم شرکت‌های ایرانی خصوصی نگران حضور سرمایه‌گذاران خارجی نباشند.

*پیش‌بینی جذب ۳۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی‌

وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا وزارت نیرو پیش‌بینی یا برآوردی از میزان سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنعت آب و برق در پسا تحریم داشته است گفت: برآورد وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنعت آب و برق در دوران پس از تحریم‌ها، بیش از ۳۰ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد:جمهوری اسلامی تمایل دارد در زمینه علم و تکنولوژی مدرن بروز باشد و هیچ علاقه‌ای ندارد که صرفا مصرف‌کننده مطلق محصولات خارجی باشد.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته مورد علاقه دو طرف برای همکاری‌های متقابل بود، گفت: این مذاکرات در خصوص کاربرد توسعه انرژی‌های نو در کشور، بهینه‌سازی مصرف انرژی، ‌ فناوری صنعت تصفیه آب و فاضلاب، شبکه‌های برق و ارتقای راندمان این شبکه‌ها بود.

چیت‌چیان با بیان اینکه در این خصوص علایق دو طرف بیان شده و اهداف و برنامه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار داشت: موسساتی از دو طرف تعیین شدند تا این ارتباطات و تماس‌ها را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان دارای سوابق اقتصادی و تجاری موفق و طولانی هستند، اظهار امیدواری کرد: در نتیجه شرایط جدید و شرایط پسا تحریم بتوان همکاری‌های خوبی بین موسسات دو کشور را شاهد بود.

وزیر نیرو با اشاره به سابقه آلمانی‌ها در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: در این دیدار قرار شد شرکت‌های ذی‌ربط آلمانی که در این زمینه فعال هستند، ارتباط خود را با سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) برقرار کنند و مذاکرات در این زمینه صورت پذیرد.

همچنین "نیلز اشمید" وزیر اقتصاد ایالت بادن و ورتمبرگ آلمان نیز ضمن ابراز خوشنودی از همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی گفت: این همکاری‌ها در زمینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، شهرسازی و پروژه‌های درون شهری ادامه خواهد داشت.

وی استفاده از تجهیزات مدرن و افراد متخصص و کارا، را از عوامل موفقیت در پروژه های اقتصادی دانست و افزود: آلمان آماده است تا حجم همکاری‌های اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران افزایش دهد.

وی گفت: ارتباط ایران و آلمان رابطه قابل قبولی بوده که می‌توانیم آن را در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و حمایت از آن ادامه دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: شرکت‌های آلمانی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، شهرسازی و پروژه‌های مربوط به شهر متخصص هستند و یکی از علل موفقیت ما تحقیقات کاربردی در این زمینه‌ها بوده است.

وزیر اقتصاد ایالت وواتمبرگ آلمان گفت: بر اساس توافق صورت گرفته بین متخصصین دو کشور work shop هایی در زمینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، حوزه انرژی و ماشین‌سازی همکاری خواهیم داشت.

وی در خصوص مبادله تجاری با ایران گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری ایالت وواتمبرگ با ایران در حدود یک میلیارد دلار است که امیدواریم با برنامه ما در آینده‌ای نزدیک دو برابر و در سال‌های بعد چندین برابر شود همچنین برای سرمایه‌گذاری در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر باید با کسب اطلاع در خصوص میزان آن صحبت کنیم.