به گزارش نماینده، این روزها اخبار مختلفی در خصوص جانشین محمدرضا شرفالدین به عنوان مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که متولی دو حوزه دفاع مقدس و انقلاب در سینما است، شنیده میشود. انجمن در یک برهه از زمان (دهه ۸۰) تولید را از برنامه خود به صورت مشخص بسیار کم کرد و بیشتر فعالیت این انجمن در فضای پژوهشی آموزشی و برگزاری جشنوارهها، نشستها و بزرگداشتها خلاصه شد. البته در آن زمان فعالیت تولیدی هم وجود داشت اما حجم بالایی را به خود اختصاص نمی داد تا اینکه در ابتدای سالهای ۹۰ انجمن رویکرد خود را تغییر داد و صرف مسائل پژوهشی و آموزشی را رویه کار قرار نداد بلکه به صورت جدیتر وارد تولید شد. قبل از این برهه از زمان بیشتر دوره تئوری و نظریهپردازی در انجمن صورت می گرفت برای ورود محکمتر و موثرتر در عرصه سینما انجمن به سمت تولید رفت اما در حوزه تولید هم تاثیرگذاری مطلوبی نیافت و نتوانست جریان سازی کند همانگونه که در امر پژوهش و آموزش هم آنگونه که شایسته بود نتوانست موفق عمل کند. در اوایل سال ۹۰ انجمن به سمت تولیدات صددرصدی رفت اما به دلیل نداشتن شورای فیلمنامه قوی و موثر فیلمنامههای خوب پشت درهای شوراها میماند و در نهایت شاهد عدم حمایت درست از فیلمهای موثر در حوزه دفاع مقدس در طول این سالها بودیم.
امبه نظر میرسد اینک زمان مناسبی است تا بنیاد روایت باید در عملکرد انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را کمی بازبینی کند و شاید دوباره اهداف تشکیل این انجمن را مرور کند. انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همانطور که از نامش پیداست علاوه بر دفاع مقدس باید درباره «سینمای انقلاب» هم فعالیت داشته باشد اما در طول این سالها تنها معطوف به فیلمهای دفاع مقدس بوده است و از برهه تاریخی و مهم انقلاب که تحولی عظیم در کشور به وجود آورد غافل مانده است. در حوزه دفاع مقدس هم متاسفانه در تولید آثاری که صددرصد هزینه تولید را تقبل کرده است موفقیت چشمگیری را کسب ننموده در شرایطی که یک دفتر پخش و تولید برای مشورت گرفتن از برخی کارشناسان سینمایی هر جلسه پول هنگفتی را هزینه میکند پر واضح است که شورای انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با مشکلاتی که متاسفانه در طول این مدت همیشه عنوان بی پولی را یدک کشیده است از افراد کاربلدو موثر تهی خواهد شد.
حضور کارشناسان حوزه سینمای دفاع مقدس، نویسندگان فیلمنامه، مشاوران در حوزه های مختلف در شوراهای فیلمنامه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از ضروریات است تا بتوان شاهد یک اثر در خور توجه در این حوزه که هم واقفیم نابترین سوژهها در این حوزه وجود دارد شکل بگیرد.
از سوی دیگر توجه به حوزه انقلاب یکی از وظایف اصلی و مهم این انجمن به شمار می آید که متاسفانه در طول سالها به آن توجه نشده است این درحالی است که در این حوزه کمبود زیادی احساس می شود و با توجه به گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب نیاز مبرمی به ساخت آثار با کیفیت برای ارایه تصویر درست از تاریخ انقلاب به نسل جوان هستیم.
نکته دیگری که همیشه گلایه سینماگران را در پی دارد تجهیزات و امکانات محدود شهرک دفاع مقدس است. این در شرایطی است که همه سینما و تلویزیون ایران از این شهرک بهره می برند اما هیچ یک از نهادهای دولتی حاضر نیستند در تجهیز این شهرک کمک کنند و همه متولی تجهیز این شهرک را انجمن می دانند این درحالی است که شهرک علاوه بر نگهداری نیاز به تجهیز دارد. سوال این جاست که آیا فقط سپاه پاسداران باید برای این شهرک هزینه کند؟ چرا نهادهای مختلف از جمله سازمان سینمایی کشور همچنین رسانه ملی در تجهیز این شهرک تلاشی تاکنون صورت ندادند و همه بار سنگین نگهداری و تجهیز را برعهده انجمن قرارداده و تلاشی برای کاهش این بار از دوش انجمن انجام نمیدهند؟
یکی دیگر از موانعی که انجمن با آن دست و پنجه نرم می کند تعدد مراکز تصمیم گیرنده در حوزه سینمای دفاع مقدس است و بیشتر این ذهنیت در ارگانهای مختلف وجود دارد که انجمن باید تکمیل کننده کارهای آنها باشد در صورتیکه اگر بپذیریم انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس متولی اصلی این دو حوزه در سینمای کشورمان است آنگاه این رابطه باید معکوس شود و دیگر نهادهای سینمایی نظیر فارابی و... و. باید به انجمن در پیشبرد اهداف متعالی آن کمک کنند.
اگر قرار است که انجمن متولی سینمای انقلاب و دفاع مقدس باشد باید بودجههای مراکز مختلف از جمله سازمان سینمایی در این انجمن تجمیع شود تا بتوان با داشتن شورای منسجم فیلمنامه و ناظران کیفی دقیق شاهد تولید آثار خوب در حوزه انقلاب و دفاع مقدس بود. همچنین در خصوص آثار کوتاه و مستند نیز انجمن باید تمام تلاش خود را معطوف ساخت آثاری کند که لحظات ناب دفاع مقدس در آن هویدا شود. به دلیل هزینه کمتر تولید برای آثار کوتاه و مستند اکثر مراکز فرهنگی بودجههایی را برای تولید در این بخش مد نظر قرار می دهند انجمن باید تدبیری اتخاذ کند تا فیلمنامههای مرتبط با حوزه دفاع مقدس، مقاومت و انقلاب در شورای انجمن (با حضور افراد کارآمد و زبده) تصویب شود تا شاهد تولید آثار ضد جنگ (که در طول این سالها کم هم نبود) نباشیم.
به نظر میرسد باید در ساختار مدیریت و نوع عملکرد انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس متولیان این حوزه تفکر و تعمق کنند تا این انجمن تنها به برگزاری مجالس و محافل و در نهایت مشارکت در ساخت یک یا دو اثر محدود نشود و به درستی مسیر پویایی را در این حوزه طی کند و ما شاهد برگزاری جشنواره مقاومت به طور منظم و هدفمند در زمان بندی مشخص باشیم. جشنواره ای که در روند تولید بتواند موثر باشد و وابستگی به حضور یا عدم حضور هیچ مدیری در عرصه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس یا سازمان سینمایی نباشد.