شناسهٔ خبر: 98214 - سرویس فرهنگ
منبع: فارس

شهید غواصی که قاری و مربی قرآن کریم بود

شهید رضا سخاوتی از شهدای قرآنی تهران است که نبرد در جبهه را به تحصیل در حوزه علمیه و رشته پزشکی ترجیح داد و به عنوان غواص خط شکن در عملیات کربلای چهار به شهادت رسید.

به گزارش نماینده از فارس شهید رضا سخاوتی در تاریخ ۳ خرداد‌ماه ۱۳۴۳ در تهران چشم به جهان گشود، تحصیلات را تا دوره متوسطه با موفقیت پشت‌سر گذاشت و از دانش آموزان کوشا و موفق مدرسه بود.

در دوران نوجوانی و از سال ۱۳۵۷ با جلسه استاد سید‌محسن خدام حسینی آشنا شد و با حضور در این جلسه به یک قاری خوشخوان تبدیل و بعد‌ها خودش مربی قرآن شد.

رضا علاوه بر تلاوت با خط و نقاشی هم آشنا بود و در سال‌های اول انقلاب با شرکت در کنکور سراسری در رشته پزشکی پذیرفته شد، همچنین به همراه دوستش علی‌اکبر توپچی در حوزه علمیه هم کسب فیض می‌کرد، اما آغاز جنگ دلیلی بود برای ترک تحصیل و شتافتن به سوی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل به همراه برادرش محمد برای لبیک به فرمان امام خمینی(ره).

محمد اسفند‌ماه ۱۳۶۲ در هور‌الهویزه به شهادت رسید و شهادت محمد اثر زیادی بر رضا گذاشت، اما این اتفاق روحیه عجیبی برای حضور بیشتر و پر‌شور‌تر در جبهه به رضا داد.

رضا در کنار نبرد با دشمن به امور فرهنگی هم مشغول بود و جایی که نیاز بود به عنوان غواص خط شکن و جایی هم نیاز بود به عنوان طلبه به رزمندگان آموزش می‌داد تا اینکه سال ۱۳۶۵ برای نبرد در عملیات کربلای ۴ خود را آمده رزم کرد.

قاری، طلبه و دانشجوی شهید رضا سخاوتی در جریان عملیات آبی، خاکی کربلای چهار به عنوان غواص خط شکن به نبرد با دشمن پرداخت و در همین عملیات در منطقه امر‌الرساس عراق مفقود‌الاثر شد تا اینکه ۱۵ سال بعد چند تکه استخوان و یک پلاک به جا‌مانده از رضا تفحص و به میهن بازگردانده شد.

فیلم مستند برادران شهید محمد و رضا سخاوتی که توسط سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ تهیه شده است.