شناسهٔ خبر: 98116 - سرویس مجلس
منبع: فارس

فانی در صحن علنی مجلس:

آموزش و پرورش استراتژی خود را کیفیت‌بخشی می‌داند/نقشه راه سند تحول را تهیه کرده‌ایم

فانی/431 وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش استراتژی خود را کیفیت‌بخشی می‌داند و در همین راستا سیاست‌های ۵ گانه‌ای را اعلام کرده‌ایم.

به گزارش نماینده علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس اظهارداشت: آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت است و به تعبیر مقام معظم رهبری آموزش و پرورش ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم دارد.

وی افزود: البته به تعبیر دیگر مخاطبان آموزش و پرورش همه جامعه هستند، آموزش و پرورش با ۱۰۵ هزار مدرسه که در ۷۵۲ منطقه وجود دارد بزرگترین نهاد کشور است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مسائل اقتصادی در این وزارتخانه تصریح کرد: آموزش و پرورش یک نهاد سرمایه‌ای است نه هزینه‌ای، بودجه آموزش و پرورش در سال‌های ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ از بودجه کل کشور به ترتیب ۹/۱ درصد، ۱۰/۷ درصد و ۱۱/۲ درصد بوده که نشان می‌دهد در ۲۲ ماه اخیر سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت ۲/۱ درصد رشد داشته است.

فانی ادامه داد: با توجه به اینکه نمایندگان می‌دانند که تخصیص یک دهم درصد از بودجه دولت عدد قابل توجهی است باید گفت در طول این مدت ۹/۱ درصد بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی رشد داشته است.

وی تاکید کرد: رشد بودجه آموزش و پرورش در سه سال اخیر از ۵/۳ درصد درسال ۹۲ به ۲۴/۱ درصد در سال ۹۴ افزایش یافته که این اعداد و ارقام منهای بودجه هزار و ۳۵۰ میلیارد تومانی است که دولت برای طرح رتبه بندی معلمان در نظر گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اعلام سیاست‌های پنجگانه این وزارتخانه گفت: ساماندهی منابع انسانی، توسعه و مشارکت، ارتقای مدیریت، بودجه ریزی عملیاتی و اصلاح نظام مدیریت از سیاست‌های پنجگانه این وزارتخانه بوده که توانستیم در راستای این سیاست‌ها گام‌های موثری برداریم.

فانی با اشاره به دستاوردهای اجرای این سیاست‌ها در وزارتخانه آموزش و پرورش اظهار داشت: رشد کمی و کیفی خدمات آموزشی با تکیه بر عدالت آموزشی یکی از دستاوردهای مهم این وزارتخانه بوده است.

وی افزود: این در حالی است که در ۱۷ اردیبهشت ۹۳ که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم یکی از مطالبات ایشان تهیه نقشه راه اجرای سند تحول بود که وزارت آموزش و پرورش به دنبال این مطالبه مقام معظم رهبری نقشه راه اجرای سند تحول را تهیه کرده و در اسفند ماه سال گذشته به اتمام رساند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: این نقشه راه مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش خواهد بود.

فانی همچنین گفت: ۴۰ راهکار از ۱۳۰ راهکار سند تحول در قالب ۹۹ برنامه در آموزش و پرورش اجرا شده است.

وی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در راستای کاهش بی سوادی در کشور تصریح کرد: در راستای انسداد بی سوادی دانش‌آموزان  ابتدایی تحت پوشش از ۹۷/۴  به ۹۸/۵ رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کشور ۱۱۰ مدرسه تک دانش آموزی وجود دارد، گفت: برای اولین بار آئین‌نامه اجرایی کلاس‌های چند پایه به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید همچنین آئین‌نامه مدارس عشایری و مناطق محروم هم به تصویب این شورا رسیده است.

فانی با اشاره به دانش آموزان تحت پوشش دوره متوسطه اول و دوم اظهارداشت: دانش آموزان تحت پوشش متوسطه اول از ۸۷ درصد به ۹۴/۳ درصد افزایش یافته همچنین دانش‌آموزان تحت پوشش متوسطه دوم از ۷۶ درصد به ۸۲/۴ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از سیاست‌های مهمی که این وزارتخانه آن را اجرایی کرده ساماندهی نیروی انسانی بود، تصریح کرد: در سال جاری و در جشنواره بهره‌وری این وزارتخانه به عنوان دستگاه برتر شناخته شده و وزارت آموزش و پرورش از محل اجرای این سیاست بیش از هزار میلیارد تومان صرفه جویی داشت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از محل این صرفه جویی ها اقداماتی در جهت افزایش رفاه فرهنگیان صورت گرفت که از جمله می‌توان به اجرای مرخصی زایمان بانوان فرهنگی پس از سه سال از تصویب مجلس در سال ۹۳ و افزایش مدت زمان آن از ۶ ماه به ۹ ماه اشاره کرد.

فانی افزود: همچنین بعد از ۴ سال قانون خدمات کشوری ماده ۶۵ که شامل حق شغل فرهنگیان است اجرا شد و حق شغل فرهنگیان از ۸۰۰ امتیاز به ۱۵۰۰ امتیاز افزایش یافت.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه برنامه برقراری فوق‌العاده شغل مناطق مرزی را اجرا کرد، گفت: همچنین برای بیش از ۱۰۰ فرهنگی بازنشسته طرح حق رتبه‌بندی شغلی را به مرحله اجرا درآوردیم.

وزیر‌‌ آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ترتیب نیروهای آموزش و پرورش در مراکز آموزشی و دانشگاهی گفت: هم اکنون ۶۴ هزار و ۶۰۰ دانش آموز - معلم در ۹۸ پردیس در حال تحصیل هستند و موفق شدیم برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان را تکمیل کنیم.

فانی در پایان به برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش شامل بازنگری و اصلاح قوانین مورد نیاز برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان زیربنای برنامه ششم توسعه، تامین منابع برای اصلاح و بازسازی ۳۵ درصد فضاهای آموزشی، پیگیری تحقق درآمدهای آموزش و پرورش در اصلاح قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، تبدیل به احسن کردن فضاهای آموزشی و استفاده از مصوبه مجلس برای افزایش منابع در آموزش و پرورش، تدوین سند اجرایی به منظور رسیدگی به دانش آموزان عشایر و محروم و در نهایت تلاش برای افزایش بخش غیر پرسنلی در بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد.

منبع: فارس