شناسهٔ خبر: 95825 - سرویس مجلس

بررسی مشکلات فرهنگیان در گفتگو با وکلای ملت(۱):

آموزش و پرورش نیروهای مازاد را بازخرید کند! / ساماندهی نیروهای مازاد باعث بهبود حقوق معلمان دیگر می شود

فرهنگیان/2 اخیراً اخباری مبنی بر استخدام نیروی جدید توسط مسئولان آموزش و پرورش در رسانه ها مطرح شده است که با توجه آمار اعلام شده مبنی بر وجود نیروی مازاد در این وزارتخانه، این سوال را ایجاد می کند که بر مبنای چه منطقی تصمیم به جذب نیروی جدید گرفته شده است؟

گروه مجلس نماینده - قاسم جعفری و علیرضا سلیمی، دو عضو کمیسیون آموزش مجلس به سوالات خبرنگار «نماینده» در خصوص لزوم ساماندهی نیروهای موجود در آموزش و پرورش و استخدام نیروهای جدید اینگونه پاسخ داده اند:

 

قاسم جعفری43قاسم جعفری معتقد است: در خصوص چینش نیروها در آموزش و پرورش ساماندهی درستی وجود ندارد. عضو کمیسیون آموزش مجلس می گوید از یک طرف در مناطق محروم یا مناطق با بافت جمعیتی کمتر نه تنها نیروی مازاد نداریم بلکه کمبود نیرو نیز هست، اما از طرف دیگر این کلان شهرها هستند که نیروی اضافه دارند. یا مثلاً به لحاظ جمعیتی به نیروی آقا نیاز است، در صورتیکه نیروهای مازاد خانم هستند و امکان بکار گیری آنها در بخشهای دیگر وجود ندارد.

جعفری همچنین نسبت به روال پذیرش و استخدام صورت گرفته توسط دولت های قبل نیز انتقاد دارد و مدعی است برخی مشکلاتی که الان وجود دارد ناشی از این است که در گذشته پذیرش ها بر اساس نیاز واقعی سازماندهی نشده بود.

فارغ از اینکه این اشکلات چگونه پدید آمده اند به هر حال باید برای رفع آن برنامه ریزی درستی صورت بگیرد و تا زمانی که فقط به بیان مشکلات بپردازیم یا گذشتگان را مقصر بدانیم هیچ آبی برای فرهنگیان گرم نخواهد شد. این نیروهای مازاد به هر دلیلی که استخدام شده اند الان خود یکی از دلایل وضعیت بد معیشت سایر معلمان هستند. اگر حقوق و مزایایی که قرار است در اختیار این معلمان مازاد قرار بگیرد را بر آن بخش دیگر تقسیم کنیم شاید حداقل بتواند بخشی از نیاز جامعه فرهنگیان را تأمین کند.

قاسم جعفری در مورد نیروهای مازاد می گوید: طبق آمار، در شهرهای بزرگ نیوری مازاد داریم و طبیعتاً این افراد نیز حاضر به خدمت در مناطق محروم نیستند. نتیجه اینکه با حدود ۲ تا ۲۲ ساعت کلاس، حقوق کامل دریافت می کنند، دولت نیز مجبور است برای مناطق دیگر نیروی جدید استخدام کند و این چرخه معیوب کماکان ادامه پیدا می کند.

 

سلیمی 4علیرضا سلیمی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش نیز در خصوص کمبود نیرو گفت: ما در بعضی رشته ها مانند فیزیک، شیمی، ریاضی در مناطق دورافتاده با کمبود نیرو موجه هستیم. نماینده محلات معتقد است: تاخیر در تامین نیروی مورد نیاز باعث افت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد.

این عضو کمیسیون آموزش همچنین در مورد قول هایی که وزارت آموزش و پرورش برای جذب نیرو می دهد و آن را به تأخیر می اندازد گفت: این موضوع باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی به آموزش و پرورش می شود.

در این خصوص، انتقال نیروی مازاد به مناطق محروم و یا بهره گیری از استعداد این نیروها در سایر دستگاه ها می تواند این مشکل را برطرف کند، اما این عضو کمیسیون آموزش پا را فراتر گذاشته و خواستار اعلام اسامی و مشخصات این نیروها و سپس بازخرید کردنشان شده است.

وی همچنین از اینکه مسئولین، نه در مورد جذب نیروی مورد نیاز شجاعت دارند و نه در مورد ساماندهی نیروهای مازاد اقدامی می کنند انتقاد کرد و گفت: ساماندهی این موضوع یک اقدام شجاعانه نیاز دارد، نباید این اندازه عصای احتیاط دست یک مسئول باشد!

سلیمی در پایان با اشاره به اینکه دولت دو سال از انتخابات فاصله گرفته و در عرض این دو سال همین حرف ها را تکرار کرده است، نسبت به این دور باطل انتقاد کرد و گفت: الان زمان شعار گذشته است، زمان اقدام و اجرا است.