شناسهٔ خبر: 91859 - سرویس مجلس
منبع: مهر

نماینده مردم زاهدان در مجلس:

دولت پاکستان به هیچ تفاهم نامه امنیتی پایبند نیست

شهریاری43 نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت پاکستان به هیچ تفاهم نامه سیاسی و امنیتی با جمهوری اسلامی ایران پایبند نیست، پس نباید وقتمان را بیهوده بگذرانیم.

به گزارش نماینده دکتر حسینعلی شهریاری عصر امروز در نشست با خبرنگاران در زاهدان با اشاره به نشست اخیر مسئولان امنیتی سیستان و بلوچستان و پاکستان در زاهدان اظهار داشت: اعتقاد دارم برگزاری این نشست ها هیچ سودی برای ما نخواهد داشت و ما همواره از سوی پاکستان تهدید می شویم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها طی ۳۶ سال گذشته از سوی مرزهای پاکستانی مورد تهدید واقع شده است و این به خوبی نشان دهنده عدم همدلی طرف پاکستانی برای ایجاد امنیت در مرز است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بنده اصلا به هیچ تفاهم نامه و قراردادی با پاکستان اعتقاد ندارم، قانون استرداد مجرمین را با پاکستان داریم اما می بینیم که آنان برای تحویل تروریست ها علیه ایران هیچ کاری نمی کنند.

وی تاکید کرد: دولت پاکستان روحیه تعامل و همکاری را ندارد، سیستم اطلاعاتی آن کشور خودش دچار تفکر افراطی گری است، به طوری که در جریان حرکت های کور عبدالمالک سرکرده گروهک تروریستی ریگی شاهد آن بودیم که بارها نیروهای امنیتی پاکستانی این تروریست را فراری دادند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: خیلی از سران ارتش پاکستانی نیز چنین تفکری دارند، پس نباید توقع کمک از این ها را داشت، باید اگر حرکتی کور می شود نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران مطابق قوانین بین الملل برای حفظ کیان و مرزهای خود تا شعاع ۵۰ کیلومتری برای از بین بردن مواضع تروریست ها وارد خاک پاکستان شوند.

شهریاری تاکید کرد: نمی شود نشست و دید این گونه ناجوانمردانه بچه های ما را می کشند و ما هیچ کاری نمی کنیم، بدانیم ایجاد امنیت در مرزهای جنوب شرقی ایران از راه دیپلماسی امکان پذیر نخواهد بود.
 

گر غفلت کنیم سیستان و بلوچستان موصل دیگر خواهد شد

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور داعش در نزدیکی مرزهای سیستان و بلوچستان شد: گر حرفی می زنیم عده ای ترش می کنند و فشار خونشان بالا می آید، رصد جریانات و اخبار به خوبی برایمان ترسیم کننده شرایط استان خواهد بود، گر هوشیار نباشیم موصلی دیگر این بار در  ایران رقم خواهد خورد.

وی تاکید کرد: طی چند وقت اخیر بارها مشاهده کردیم که اخبار امنیتی با برخی جهت گیری خدمت رهبری معظم انقلاب می رسد به همین منظور از کلیه شرایط استان به صورت مستند اطلاعات و آماری آماده کرده و چندین بار خدمت رهبری نظام رفتم.

وی اظهار امیدواری کرد که در سفر آینده اعضای کمیسیون امنیت ملی مناطق، جهت دار برای پنهان ماندن شرایط امنیتی استان انتخاب نشود و دوستان امنیتی مشورت و هم صحبتی با همه طیف ها را پیش بگیرند.
 

تجمیع نظر در ایجاد امنیت سیستان و بلوچستان امری ضروری است

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در فضای امنیتی استان به دنبال ایجاد زبان واحد باشیم تا روز به روز امنیت در این خطه از مرزها پایدار تر شود.

شهریاری با اشاره به خواست برخی ها مبنی بر حذف سپاه گفت: تصمیم گیرنده آخر شورای عالی امنیت کشور است که می گوید این امنیت را چه گروهی بر عهده بگیرند و دال بر گفتار نمی شود اظهار نظر کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع امنیت استان شرایط بهتری دارد، اما اختلاف ها به سبب گروه های وهابی است که مسائل را قومی و مذهبی می کنند و عده ای از مردم بی گناه را تحت مسائل مذهبی در این خطه به شهادت می رسانند.

وی تاکید کرد: تروریست ها تا کنون به راحتی با استفاده از مرزهای پاکستان بیش از سه هزار نفر از مردم این خطه را شهید کردند، تنها راه نشان دادن اقتدار جمهوری اسلامی ایران ورود به مرزها است و تعقیب آنان در خاک پاکستان است.

وی یاد آور شد: رفتارها نباید بگونه ای باشد که گاها در ذهن مردم سیاست ها دولت شاه سلطان حسین تداعی شود که مردم ایران تو سری خوری بیش نیستند.
 

انتقال خط دوم لوله انتقال آب از زابل به زاهدان اشتباهی آشکار بود

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بحران آب در سیستان و بروز پدیده خشکسالی در سیستان و با توجه به اجرایی شدن خط لوله دوم آب از منطقه سیستان به زاهدان افزود: در زمینه اجرای این طرح انتقاد داریم، چرا که نه تنها سودی برای ما نخواهد داشت بلکه جدای از وابستگی سالیانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به سیستان، شرایط سیستان را بحرانی تر خواهد کرد.

شهریاری افزود: سیستانی که خود برای تامین آب مورد نیازش وابسته است چگونه می تواند این حجم مصرف را تامین کند، این درحالی بود که اگر انتقال آب از  دیگر جاهای استان به زاهدان در نظر گرفته می شد به خوبی می شد از این میزان آب برای توسعه کشاورزی با استفاده از تکنیک های نوین آبیاری در سیستان بهره برد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس اظهار داشت: باید وزارت نیرو انتقال آب از تهلاب به زاهدان را با توجه به وجود منابع آبی بی شمار و فاصله ۹۰ کیلومتری به زاهدان را در دستور کار قرار دهد تا این وابستگی به منطقه راهبردی سیستان کمتر شود.

وی در ادامه به مشکل ریزگردها در سیستان اشاره کرد و گفت: تنها راه حل این بحران بزرگ پیگیری حقابه تالاب هامون از افغانستان است چرا که تا زمانی که آب وارد هامون نشود ریزگردها نیز مهمان ریه های مردم خواهند بود.

وی تاکید کرد: با تعامل دو نماینده سیستان، پیگیر طرح هایی برای رفع این مشکل هستیم حتی به شخصه سوالی را از وزیر امور خارجه در زمینه تسریع در پیگیری حقابه از طرف افغان مطرح کرده ام که منتظر اعلام وصول در صحن علنی مجلس هستم.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تثبیت شن های روان در سیستان بیان کرد: از سویی باید دولتمردان در زمینه اجرایی کردن مصوبات سفر اخیر ریس جمهوری به استان کوشا باشند و امید رفته از زندگی مردم را بازگردانند.

شهریاری یاد آور شد: رفع مشکل های داخلی از سوی دولت احساس نمی کنم با توجه به نگاه رهبری معظم انقلاب به سیستان، نیازمند گذر زمان باشد چرا که گذر هر ثانیه زمینه ساز مرگ امید و زندگی در سیستان می شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید دولت اجرایی کردن هر چه زودتر مصوبات به منظور حفظ سلامت مردم را در دستور کار خود قرار دهد.

گفتنی است هفته گذشته زاهدان میزبان هجدمین نشست مرزی ایران و پاکستان به منظور بررسی مسائل امنیتی و اقتصادی بود.

منبع: مهر