به گزارش نماینده، خیابان های تجریش، جردن، فرمانیه، قیطریه، زعفرانیه، نیاوران، قلهک، چیذر، جردن، فرشته، الهیه، کامرانیه، جنون زیبایی این بار با جراحی گوش! ولنجک، سعادت آباد، شهرک غرب و گاندی را که بالا و پایین کنی می توانی از میان هر ۱۰ نفر جوان دختر و پسر حداقل ۵ نفر را بیابی که یا چسبی بر دماغشان دارند و یا دماغشان را سربالا کرده اند تا زیباتر شودند.
گرچه این روزها عمل زیبایی بینی یا همان پدیده چسب بر دماغ خاص بالاشهر نشین ها و شمال تهرانی ها نیست و نه تنها کل تهران بلکه کل ایران را در نوردیده است اما حالا نوبت جراحی گوش است تا اندک اندک مزرهای شمال تهران را پشت سر بگذارد و به سایر قشرها و مناطق ایران برسد.
هرچند امروز عمل جراحی زیبایی در مقایسه با دورانی که گام های نخستین را به ایران گذاشته بود دیگر حساسیت سابقش را در نگاه عموم از دست داده است اما پدیده ای با نام جراحی گوش این روزها نه آنچنان که جراحی بینی خودنمایی کرده، خودی نشان می دهد و حتی بخشی از جوانان قشر مرفه را نیز به خود مشغول کرده است.
عمل جراحی گوش
گرچه اولین باری که از این ماجرا شایعاتی به گوشم خورد آن را باور نکردم اما چشمانم صحت این ماجرا را تأیید کردند.
شاید بهتر باشد برای توصیف این گوشهای عمل شده بگویم گوش هایی که به شکل مثلثند یا به قول خودشان گوش های شیطانی یا جنی، گوش هایی که فرم طبیعی را شکسته اند و با سر تیزشان می خواهند بگویند سبکی جدید برای ظاهر انسان ها دارند. گوش هایی که در درجه اول انسان را به شک می اندازد اما با کمی دقت شما را متوجه می کنند که آنچه که می بینید حقیقت دارد.
البته جراحی زیبایی گوش به همین جا منتهی نمی شود. کافی است که سرچی در اینترنت کنید و از اشکال بی شماری آن با خبر شوید.
در جراحي زيبايي گوش یا (اتوپلاستي) با وجود آن که بخشی از ناحیه پشت گوش برداشته می شود اما در شکل ظاهری و طبیعی گوش تغییری ایجاد نمی شود و در اکثر مواقع این جراحی بر روی گوش افرادی صورت می گیرد که از داشتن گوش های برزگ و برجسته خود رنج می برند.
جنون زیبایی این بار با جراحی گوش!
نترسید درد ندارد
این واژه ای است که اغلب پزشکان جراحی زیبایی گوش به بیماران خود می گویند. عمل زيبايي گوش با ۳روش بيحسي موضعي، نيمهبيهوشي و بيهوشي انجام می گیرد. بيهوشي تنها راه اين عمل نيست. در روش بيحسي موضعي از محلولهاي بيحسكننده و موضعي مانند ليدوكايين استفاده ميشود و اين ماده تنها در محلي كه جراحي صورت ميگيرد تزريق مي شود و به اين صورت لاله گوش بيحس ميشود و بيمار دردي احساس نميكند.
در عمل جراحی زیبایی برای گوش های برجسته دکتراز پشت گوش شروع به جراحي ميكند و محل برش پشت لاله گوش است. ابتدا باريكه نازكي از پوست پشت گوش برداشته ميشود سپس براي خواباندن غضروف و نزديك كردن آن به سر و همچنين براي جلوگيري از برگشت غضروف لاله گوش به حالت اوليه، پشت غضروف را در قسمتهاي لازم تراشيده و با كمك بخيههاي دائمي چند چين ايجاد می شود و در آخر برش پوستي دوخته می شود و از آنجا كه محل برش پشت گوش است بعد از عمل، جاي برش قابل ديد نيست و هدف اصلي نزديك كردن لالههاي گوش به سر و قرينهبودن آنهاست.
از باب شدن جراحی بینی تا جراحی گوش
از زمانی که عمل جراحی بینی در ایران باب شد چند سالی می گذرد و هر روز بر شمار افرادی که دماغ یا یکی از اعضای بدنشان را به دست تیغ جراحی می سپارند افزوده می شود. براساس آمارهای غیر رسمی ایران یکی از کشورها با فراوان ترین تعداد عمل جراحی بینی در جهان رکوردار جراحی زیبایی محسوب می شود.
براساس تحقیقات مشترکی که انجمن تحقیقات راینولوژی ایران با همکاری دانشگاه جان هاپکینز آمریکا در سال ۹۲ انجام داده است، میزان جراحیهای زیبایی بینی در ایران، هفت برابر آمریکا محاسبه شده است.
بر طبق آمار انجمن تحقیقات راینولوژی ایران، سالانه بیش از ۸۰ هزار مورد جراحی زیبایی بینی در کشور انجام می گیرد اما نکته ای که در سخنان دکتر ˈمحسن نراقیˈ رییس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران جالب به نظر می رسد، این است که وی اعلام می کند، ۵۰ درصد مراجعان برای انجام جراحی بینی بطور واقعی نیازی به این عمل ندارند.
با وجود آن که جراحی بینی در ایران از اواخر دهه شصت شتاب روز افزونی به خود گرفته است و عمدتا زنان را به خود جذب کرده است اما آمارها در سال های اخیر نشان می دهد که مردان نیز در زمره افراد خواستار جراحی زیبایی بینی قرار گرفته اند که طبق آمار اعلام شده، اغلب این افراد در گروه سنی ۱۷ تا ۲۵ سال قرار دارند.
جراحی گوش اما پدیده ای نو در زمره ی جراحی های زیبایی است که در سال های اخیر ایرانیان از آن استقبال کرده اند. گرچه تب این جراحی زیبایی در حال حاضر آنچنان داغ نشده است که از هر قشر و سنی را به خود جذب کند اما بخشی از جامعه ایران را به خود مشغول ساخته است.
چه چیزی ملاک زیبایی است؟
یک جامعه شناس بریتانیایی به نام آنتونی گیدز معتقد است که با ورود مدرنیته و تغییرات فرهنگی و اجتماعی حاصل از تجدد، دیگر طبقه اجتماعی، جنسیت، شغل، خانواده و موقعیت های اجتماعی هویت و شخصیت افراد را تعریف نمی کنند بلکه بدن به عنوان یکی از سرمایه های اجتماعی، حامل هویت او خواهد بود چرا که بدن و صورت افراد وسیله ای برای آشکارسازی و پنهان سازی وجوه مختلف زندگی او هستند.
انسان گرچه در ذات خود زیبا پسند و زیبا دوست است اما براساس آنچه این جامعه شناس عقیده دارد در جامعه مدرن امروز بدن بخشی از هویت او را می سازد.
از سوی دیگر روابط اجتماعی و پیوستن به گروه های اجتماعی نیز یکی دیگر از عواملی است که نزدیک شدن افراد به معیارهای زیبایی در یک جامعه را تشدید می کند. افراد برای پیوستن و عضویت در شبکه های اجتماعی نیازمند تأیید خود از سوی سایر اعضا هستند. روابط اجتماعی بین افراد و سایر اعضای گروه سبب می شود هنجارهایی در گروه به وجود آید که فرد برای ادامه حضور در گروه باید از آنها تبعیت کند اما پویایی شخصیت افراد نیز بخشی از این اجبار اجتماعی را شامل می شود.
با این حال در دنیای سرمایه داری که تبلیغاتش آنچنان وسیع است که ذهن انسان را در تسخیر خود در می آورد آنچه بیش از پیش زیبایی را نشانه می رود ملاک هایی است که زیبایی را می سازد.
در جامعه کنونی ما نیز شاید هژمونی یا تسلط جامعه جهانی و رسانه ها یکی از منابعی باشند که این ملاک های زیبایی و جنون زیبایی را در مردم ایجاد کرده اند.
منبع: شفاف