تهمینه میلانی جمعه شب در باره فروش مناسب فیلم جدیدش 'آتش بس ۲' گفت: قبل از فروش فیلم از دیده شدن آن خوشحالم چون با همسرم قرار گذاشته بودیم فیلمی بسازیم که مورد استقبال مردم قرار گیرد.
وی که در برنامه هفت سخن می گفت با اشاره به اینکه فیلمنامه آتش بس ۳ را هم نوشته است، افزود: چون دوست ندارم پشت سر هم آتش بس هایی با تم طنز بسازم بنابراین چند فیلمنامه دیگر در دست دارم که بعد از ساخت آنها آتش بس۳ را خواهم ساخت.
این کارگردان سینما ادامه داد: سومین آتش بس درباره زنی است که به سن ۴۰ ساگی رسیده امام هنوز ازدواج نکرده و فامیل قصد دارند او را شوهر دهند و.....
میلانی در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به اینکه ما این روزها دوره عجیبی را در کشور خودمان طی می کنیم، گفت: ما در دوره ای هستیم که می خواهیم از سنت به مدرنیته برسیم و این نکته تعارضی را بین دو نگاه ایجاد کرده است. دوستداران سنت گمان می کنند رفتارهای آنها در حال منسوخ شدن است و یک نوع دافعه ای در مقابل این تغییر دارند.
وی با تاکید بر اینکه این اتفاق یکی از مهمترین دردهای امروز روزگار ما است، تصریح کرد: اگر امکان گفت وگو میان ما وجود داشته باشد این مسئله بدون درد حل می شود.
کارگردان فیلم 'دو زن' افزود: ما یکسری سنت هایی مثل مخفی کردن زن داریم که الان هم این اتفاق می افتد اما علت آن که اتفاقا درست هم بوده را نمی دانیم.
به گفته این کارگردان سینما، علت اصلی پنهان کردن زن ها به دوره حمله تاتارها و مغول ها بر می گردد که آنها در حمله های خود به کشورها علاوه بر اموال و دارایی ها، زن ها را نیز با خود می بردند به گونه ای که هنوز در زنجان شکاف هایی در دیوارها برای پنهان کردن زنان وجود دارد.
میلانی ادامه داد: با توجه به از بین رفتن آن نوع حملات، باید این رفتار ها هم اصلاح می شد اما متاسفانه آن نگاه از بین نرفته است و هنوز هم برخی با توجه به همان رفتار سنتی و بدون دلیل زن ها را مخفی می کنند.
کارگردان فیلم 'واکنش پنجم' گفت: در کشور ما مرسوم است که می گویند فرهنگ غربی حال آنکه منظور از فرهنگ غربی همان ماشینی شدن همه چیز است. بنابراین، معتقدم وقتی از ابزار مدرن استفاده می کنیم این ابزار، فرهنگی را با خود می آورد که باید به ناچار آن را مورد توجه قرار داد. مثلا وقتی کامپیوتر آمد فرهنگ میز را با خودش می آورد و مقابله با این فرهنگ، دردناک است.
وی در باره علت ساخت فیلم 'واکنش پنجم' گفت: در کشور ما قانونی وجود دارد که بعد از مرگ پدر حضانت فرزند را به پدربزرگ یا عمو می دهند. اما الان این شرایط عوض شده است و زن های شاغل ما می توانند به راحتی فرزند خود را بزرگ کنند. بنابراین من این فیلم را ساختم نه به این معنی که در مقابل این قانون بایستم بلکه خواستم بگویم هر چند این سنت شریف و درست است اما الان باید نگاه دوباره ای به آن داشته باشیم.
میلانی تاکید کرد: سینما این ظرفیت را دارد و ما می توانیم حرف ها را از این طریق به مردم بگوییم چون تاثیرگذاری سینما زیاد است.
این نویسنده و کارگردان سینما همچنین با رد این موضوع که فیلمنامه آتش بس اقتباسی است گفت: من دوستی دارم به نام سهیلا نوربخش که او مرا با دوست دیگری آشنا کرد که کتابی درباره زنده کردن کودک درون نوشته بود. من پایه اصلی این کتاب را گرفتم اما از آن اقتباس نکردم.
وی ادامه داد: من در آتش بس تلاش کرده ام کمک کنم تا مردم بیشتر به این نکته پی ببرند که اگر کودک درون غیر فعال باشد آدم بد اخلاق و عصبی می شود. بنابراین باید کوذک درون را بیش از بیش مورد توجه قرار داد.
میلانی در ادامه به علت رفتارهای نابهنجار افراد در بزرگسالی اشاره کرد و گفت: تئوری انتخاب 'فروید' می گوید واکنش بزرگسالی ما مبتنی بر اتفاقاتی است که در دوران کودکی برایمان می افتد مثلا اراذل و اوباش قطعا در کودکی مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند که حالا به عنوان یک فرد ناسالم در جامعه حضور دارند.
وی ادامه داد: اما در مقابل این نظر 'بلاسر' می گوید ما هر لحظه می توانیم تصمیم هایی بگیریم که انتخاب های بهتری داشته باشیم و من بر پایه این نظریه، آتش بس ۲ را ساختم. مثلا آقای خسرو (رادان) در این فیلم می گوید تا بوده همین بوده، پدران ما این کار را کرده اند ما هم همین کار را می کنیم در حالی که این نوع نگاه باید تغییر کند و برخی از ما آدم ها کودک درونمان کاملا خاموش است.
کارگردان فیلم 'سوپر استار' اظهار داشت: یک زمانی اگر برای جوان ها اتفاقاتی در زندگی شان می افتد ریش سفیدها و بزرگترها بین آنها واسطه گری می کردند اما الان به دلیل اختلاف سنی پدران و مادران آنها را نمی توان مشاوران خوبی دانست و جوانان به آنها برای حل مشکلات خود کمتر توجه می کنند.
میلانی گفت: من در این فیلم آنها را با یک پدیده دیگر در دنیای مدرن آشنا کردم به نام مشاور. آتش بس ۲ در واقع می خواهد بگوید جوانان امروز نباید سریع به سراغ طلاق بروند و می توانند از مشاور هم استفاده کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: مردم از دیدن فیلم های فقر و فلاکت خسته شده اند. بنابراین من فیلم تمیز و شیکی ساخته ام اما حتی دکور ما که خیلی شیک به نظر می رسد اصلا گران نیست یعنی سعی کرده ام به دور از فضای سرد پیام را به مخاطب فیلمم بدهم.
این کارگردان سینما تصریح کرد: اولویت اصلی من در زندگی فرزندم است و بسیار از بی توجهی پدر و مادران به فرزندانشان ناراحت می شوم. من و همسرم خواسته ایم که این فرزند را به دنیا بیاوریم. بنابراین باید تمام مسئولیت او را هم بپذیریم.
وی در باره ساخت فیلم با موضوع طنز نیز گفت: ترجیح می دهم فیلم های اجتماعی بسازم. اولویت دوم فیلم هایی مثل سوپر استار است و در اولویت سوم می خواهم فیلم های طنز بسازم. ساختن فیلم طنز برای من بسیار ساده است اما تلاش کرده ام حتی در فیلم طنز هم پیام های مناسبی را به مخاطب بدهم. چرا که هدف من خنده تنها نیست بلکه جعبه ای رو به روی مخاطبان می گذاریم و می خواهیم تلنگری به آنها بزنیم.
میلانی در ادامه با انتقاد از صدا و سیما گفت: جوانان امروز نیازمند شیوه های تربیتی نوینی هستند اما ما آنها را فراموش کرده ایم. فیلم ها و سریال هایی که در تلویزیون ساخته می شود چندین سال عقب تر از نیاز جوانان ما هستند و بسیاری از آسیب های اجتماعی امروز در تلویزیون ما دیده نمی شود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به مدرنیته اشاره کرد و گفت: مدرنیته در دنیای ما بسیار بد تعریف شده است. در غرب دختر و پسر با هم دوست می شوند و اگر با هم تفاهم داشه باشند با هم ازدواج می کنند اما این موضوع در کشور ما چطور تعریف شده است.
این کارگردان سینما گفت: ما کشور بزرگی داریم و تماشاگران زیادی که می توانیم فیلم های بساری بسازیم و فرهنگ درست را به آنها معرفی کنیم.
میلانی با تاکید بر اینکه به فیلم سیاه اعتقادی ندارم و گمان می کنم این موضوع بی معنی است، گفت: نگاه های ما متفاوت است وگرنه فیلم ها هر کدام به موضوع و مشکلاتی از جامعه می پردازند. بنابراین بدون اینکه بخواهیم همه مسائل را عریان مطرح کنیم می توانیم با گفت و گو موضوعات را مورد بررسی قرار هیم.
وی همچنین به موفقیت فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی اشاره کرد و افزود: چرا فکر می کنیم که فستیوال های دنیا با ما مخالف هستند. مگر آنها بیکارند که به ما الکی جایزه بدهند! چرا دائما دشمن برای خود می تراشیم. اینها همه افسانه است ما باید به خود باوری برسیم که به عنوان یک ایرانی می توانیم بهترین انسان روی زمین شویم.
این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه نت با کلمه «آبرو » بسیار مشکل دارم، گفت: چرا به خاطر اینکه آبرویمان می رود بر روی همه اتفاقات تلخ سرپوش می گذاریم و می گوییم باید حفظ آبرو شود. آتش بس ۲ می گوید ما باید با نگاه علمی خودمان را اصلاح و شعارهای قدیمی را فراموش کنیم. به بچه هایمان باید تعلیم دهیم که چگونه در دنیای امروز زندگی کنند.
وی در بخش پایانی سخنانش گفت: در کشور ما اتفاقاتی در حال وقوع است که ما به آن بی تفاوت هستیم. وزارت نیرو اعلام می کند وضعیت آب کشور در حالت بحرانی است اما مردم به حرف آنها گوش نمی دهند چون مسئولان را از خودشان نمی دانند این موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.
میلانی ادامه داد: علت این اتفاق آن است که ما در مردم جمع هراسی به وجود آورده ایم. کاری کرده ایم که همه گمان می کنند به تنهایی باید گلیم خود را از آب بیرون بکشند. بنابراین تا زمانی که هویت قومی، قبیله ای، حزبی و... را به مردم برگردانیم بی اعتمادی در میان مردم و مسئولان وجود خواهد داشت.
نویسنده و کارگردان فیلم 'آتش بس' خاطرنشان کرد: من امروز که با جوان ها صحبت می کنم خودشان را از این هویت ها نمی دانند نه اینکه به آن اعتقادی ندارند بلکه آن را باور ندارند.