به گزارش نماینده به نقل از فارس ، حجتالاسلام و المسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در دیدار مسئول و مدیران سازمان بسیج فرهنگیان کشور بر اهمیت نماز به عنوان مهمترین اقدام در مجموعه بسیج فرهنگیان تأکید کردند و خطاب به بسیجیان فرهنگی سراسر کشور پیامی صادر کردند و از آنان خواستند اقامه نماز را در آموزش و پرورش و در بین جوانان اولویت اول خود قرار دهند.
متن نامه حجتالاسلام و المسلمین قرائتی به معلمان بسیجی سراسر کشور پیرامون راه های دعوت به نماز:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العمالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
محضر مبارک معلمین بسیجی
سلام علیکم
به نظرم آمد چکیده آنچه را در دهها سال معلمی و تبلیغ به دستم آمد در خدمت شما قرار دهم.
این سطرها هم ناله هست و هم طرح و هم شیوه اجرا
این سطرها راهی است طی شده، گامی برای دعوت بهتر به نماز
این سطرها برخواسته از تجربه و علم ناقص من است هر خواننده ای می تواند آن را کم یا زیاد کند تا شاید گوشه ای ازحق نماز را ادا کند و از تقصیر و قصورها بکاهیم.
این سطرها به طور مفصل در کتابی که بنام دعوت به نماز است آمده است ولی برای صرفه جویی در وقت و کاغذ و بودجه شاید برای خواص (معلمین و مبلغین) چکیده گویی کارایی بیشتری داشته باشد.
نکاتی را که از یکسو وظیفه الهی همه ماست به دلیل آیه (الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ) (حج،۴۱)
و ثانیا: ذخیره برای قیامت ماست به دلیل آیه (وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ) (بقره،۲۲۳)
و ثالثا: وظیفه قانونی است که مصوبه هیئت دولت است
و رابعا: وظیفه انسانی و وجدانی ما نجات نسل نو از غرق شدن در غفلت ها و مادیات و مسائل روزمره است.
خامسا: وظیفه انقلابی ماست زیرا بیش از نود و پنج درصد کسانی که در دفاع مقدس به جبهه ها رفتند اهل نماز و مسجد بودند.
سادسا: انسان دوست دارد بهترین ها باشد و قرآن می فرماید کیست بهتر از کسی که دیگران را به راه خدا دعوت می کند (وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمینَ) (فصلت،۳۳)
سابعا: قرآن و روایات و نهج البلاغه نماز را محور همه چیز قرار داده است مثلا حضرت امیر علیه السلام می فرماید: (و اعلم ان کل شی ء من عملک تبع لصلاتک)
نمازی که از آدم تا خاتم از اذان و اقامه ای که در گوش نوزاد گفته می شود تا هنگامی که انسان را در قبر می گذارند
از توجه به نماز باران و اثر آن در آسمانها و نماز آیات و اثر آن در زمین
از شهادت حضرت علی علیه السلام در نماز تا دریافت سی تیر برای دو رکعت نماز در کربلا
و از اینکه نام نماز از نام تمام خیرها جدا برده شده (وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ) (انبیا،۷۳)
و از اینکه امامان ما راجع به شناسایی افراد می گفتند کیف صلاته
و از اینکه اگر نماز قبول نشود هیچ کاری ارزش ندارد
و از اینکه تنها اجلاسی که هر سال مقام معظم رهبری پیام می دهد و شخصا خودشان برای نوجوانان دختر و پسر اقامه جماعت کردند
و از اینکه بیش از بیست پیام که برای نماز داده اند همه را به نام، مسئول دانسته اند
و از اینکه در بسیاری از وصیت نامه شهدا سفارش به نماز آمده است
و از اینکه در زیارت نامه همه اولیای خدا کلمه اشهد انک قد اقمت الصلوه را دریافت می کنیم
برای اقامه با شکوه نمازاگر نگویم صدها راه، دهها راه وجود دارد که بخشی از آن را برای همکاران معلم و مبلغ بیان می کنم.
در بسیاری از عکس ها پیام هایی است زنده و سازنده. عکس نماز امام در دقایق آخر عمر که با داشتن سرم به دست و کمک دو نفر نماز را ایستاده اقامه می کند عکس مقام معظم رهبری که در نماز جمعه که با وجود انفجار در چند متری و کشته شدن جمعی از نمازگراران، ولی خطبه های نماز جمعه را حتی برای یک دقیقه ترک نمی کند عکس نماز خلبانان پای پرواز عکس نماز ورزشکاران در میادین ورزشی و عکس نماز دانشمندان در کتابخانه و پزشکان در اتاق جراحی و امثال آن می تواند یادآور نماز باشد.
اگر مربیان، معلمان، استادان، فرهیختگان علاقه خود را به نماز نشان دهند نماز در میان نسل نو و علاقهمندان رونق پیدا می کند همانگونه که اگر مردم از نوع غذا استقبال کنند، تولید و پخش آن غذا در مغازه ها بیشتر میشود. ولی اگر ما میان نمازگزار و تارک نماز تفاوتی قرار ندهیم، نماز رونق نمییابد.
اگر جشنهای تکلیف کارشناسی شده باشد، می تواند راهی برای دعوت به نماز باشد.
اگر از شاگرد اول ها در مسجد تجلیل شود و عکس شان در خیابان بر سر در مسجد نصب شود،
اگر اجازه دهیم افراد خوش صدا از نسل نو، به نوبت مسؤولیت اذان مسجد را برعهده بگیرند،
اگر نسل نو مقالات کوتاه و شیرینی بنویسند و آنها را در مسجد بخوانند و مانند این کارهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی را انجام دهند، مسجد رونق ویژهای خواهد یافت و این رونق ها نیز دعوت عملی به حضور در نماز جماعت است.
اگر تحصیل کردگان و فرهنگیان کلاسهای جبرانی برای بچه هایی که در درس ضعیف هستند و ده ها نمونه از این کارها، می تواند دعوت عملی به نماز و مسجد باشد و نسل نو احساس کنند مسجد افزون بر ایجاد ارتباط بین آنان و خدا، مکان مناسبی برای حل انواع مشکلات آنان است و تمام ضعف های آنها را جبران می کند.
اگر ما امکانات و تشویقهای خود را به نماز گره بزنیم، نماز رونق ویژهای خواهد یافت.
همانگونه که در صدر اسلام همه نیازها در مسجد پیامبر متمرکز بود، مسایلی چون قضاوت، آموزش، کمک به فقرا، مکانی برای آوارهگان و مهاجران، مشورت، بسیج کردن مردم برای جبهه ها، تبلیغات، و حتی عقد فاطمه زهرا همه در مسجد انجام میشد.
اگر شما و دیگر چهرههای معروف و فرهیختگان در مساجد شرکت کنید، اگر افراد مسائل امنیتی خود را از سوی بسیج مسجد تأمین نمایند، اگر شبانه روز درِ مسجد برای کسانی باز باشد که برنامه مطالعه و گفتوگو، مباحثه و امثال آن را دارند و یا دید و بازدیدهای رسمی و غیر رسمی را در مساجد قرار دهند ، مساجد فعال خواهد شد.
اگر شاگرد اول های مدارس در مسجد به دست امام جماعت و متولیان مسجد تشویق شوند.
اگر عیادت بیماران از سوی شما و تفقد از غایبین انجام گردد.
اگر به افراد تازه وارد احترام گذاشته شود و با قیام و تکان خوردن برای آنان جا باز کنیم هم آنان دلگرم می شوند و هم خدا در قرآن وعده داده پاداش این جا دادن ها گشایش در همه امور خواهد بود (آری مکان را برای دیگران توسعه دهید خداوند به فکر و رزق و آبروی شما توسعه می دهد). (سوره مجادله/ ۱۱)
نماز را سبک نشمریم .امام صادق ع در آستانه شهادت دستور داد تمام بستگان جمع شوند و فرمودند: إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ (وسائلالشیعة ج : ۴ ص : ۲۶)
توجه داشته باشیم که:
بعضی: نماز را نمیشناسند.
بعضی آن را بلد نیستند.
بعضی شرایط صحیح بودن آن را نمیدانند.
بعضی شرایط قبول شدن نماز را نمیدانند.
بعضی شرایط کمال آن را نمیدانند.
بعضی نماز را در اول وقت نمیخوانند.
بعضی نسبت به نماز فرزندانشان توصیه ای ندارند.
و بعضی نسبت به صدای اذان بی تفاوت هستند.
بعضی باعجله میخوانند که سجده آنان در روایات به نوک زدن کلاغ تشبیه شده است.[۱]
بعضی هر چیز را بر نماز ترجیح میدهند ( ورزش، فیلم، غذا خوردن، گفت و گو، عروسی، ... )
اگر در ماشینی نشسته باشند و چیزی از او به بیرون پرت شود با هیجان فریاد میزنند تا ماشین را متوقف کنند، ولی اگر وقت نماز برسد هیچگونه تحرکی از خود نشان نمیدهند.
چه نمازهایی که به خاطر عروسیها یا عزاداریها، یا رها میشود یا به آخر وقت موکول میشود.
فکر نکنم (جز افراد نادر) کسی بتواند جواب یا عذر قابل قبولی برای این همه استخفاف داشته باشد.
بیایید با انصاف سهم قصور یا تقصیر خود را شناسایی کنیم و ضعف ها را به گردن یکدیگر نیندازیم اگر هر کسی عیب خود را شناسایی کند نشانه آن است که خدا او را دوست دارد زیرا در حدیث داریم که خدا هر که را دوست داشته باشد عیوبش را به او می نمایاند (بصره عیوب نفسه)
سهم خانه و سهم مدرسه و سهم دانشگاه و سهم حوزه و سهم حکومت و نهادهای فرهنگی و سهم مسجد و اهل آن باید منصفانه معین و جبران شود. و از خداوند برای گذشته ها معذرت خواهی کنیم.
بنابر این بر اساس پیام های آسمانی فوق انتظار این است که.
۱. خودتان را مسئول اقامه نماز بدانید و با تمام وجود برای آن دلسوزی کنید.
۲. در تمام مناطق و در تمام نشست ها دقایقی را راجع به نماز گفتگو کنید.
۳. سعی کنیددر تمام مراکز آموزشی به ویژه شبانه روزی از طلاب فاضل بهره گیری شود.
۴. مسئول نماز منطقه را از بهترین ها قرار دهید که خوشنام، محبوب، خوش بیان و با سلیقه باشد.
۵. با اقامه نماز در یک کلاس و راهرو قانع نشوید.
۶. شرکت شما در نماز علاوه بر اقامه نماز یک امر به معروف و تشویق عملی است.
۷. برای قرائت صحیح نماز نمره ای در نظر گرفته شود.
۸. از دانش آموزان برای زیبایی نمازخانه و مدیریت آن و اذان و اقامه استفاده شود.
۹. از دعوت نسل نو به نماز خسته نشوید که قرآن می فرماید وامر اهلک بالصلوه و اصطبر علیها
۱۰. از امکاناتی که در نماز موثر است نظیر سجاده، نظافت، زیبایی، گرمایش و سرمایش غفلت نشود.
۱۱. دانش آموزان را با مسجد محله به طور دائم یا با فاصله مرتبط کنید.
۱۲. در مدارس از افرادی که انگیزه بیشتری دارند به عنوان یاوران نماز استفاده شود همانگونه که در عزاداری امام حسین علیه السلام چند نفر افراد با انگیزه هیئت هایی را به راه می اندازند.
۱۳. نسبت به افرادی که در نماز شرکت نمی کنند گفتگوی خصوصی، معلم خصوصی، ملاقات خصوصی صورت گیرد. (همانطور که در دروس دیگر گاهی از معلم خصوصی استفاده می شود.)
۱۴. اردوهای ویژه ای برای فعالین نماز در نظر گرفته شود.
۱۵. محصولات فرهنگی (سی دی، کتاب، بروشور) در اختیار نسل نو قرار گیرد.
۱۶. در خانه هر یک از شما که هر نوع تدریسی دارید کتابی که درباره اسرار و راز و رمز نماز است وجود داشته باشد.
۱۷. از دیگران بخواهید که در اقامه نماز با شما شریک شوند همانگونه که موسی و هارون به طور مشترک به سراغ فرعون رفتند و همانگونه که ابراهیم و اسماعیل به طور مشترک مسئول بنا و تطهیر مسجدالحرام شدند.
۱۸. برای دعوت به نماز راه های زیادی است که ان شاء الله به زودی در کتابی به همین نام در دسترس شما قرار خواهد گرفت که شاید از مهم ترین آن ها عبارتست از:
آشنایی نسل نو با زیبایی ها و اسرار نماز
توجه به تشکر از صاحب نعمت
توجه به خطرات ترک نماز
توجه انسان به ضعف ها و نیاز انسان به یک قدرت غیبی
همراه بودن نماز با خاطرات شیرین حکمت آموز و کوتاه
رفع موانع اقامه نماز از قبیل تعطیل کردن برنامه کلاس، غذاخوری، ورزش و هر چیزی که به نماز ضربه می زند
هدفمند کردن عکس ها، شعرها، مقالات، طراحی ها نیز می تواند همه دعوت به نماز باشد.
هر معلم بسیجی خود را ارزیابی کند که در زمان خدمت او وضع نماز بهتر شد یا خدای ناکرده عقب گرد داشت.
عزیزان من در سوره اقرا می خوانیم که بخوان ولی در پایان سوره می فرماید سجده کن و به خدا نزدیک شو شاید بتوان گفت پیام این سوره آن است که آن علمی ارزش دارد که فارغ التحصیلش اهل بندگی خدا باشد.
آری اگر درس زندگی از درس بندگی خدا جدا شد هواپیما می سازد ولی برای بمباران ، پرواز می کند ولی برای تجاوز.
باید مسئله نماز را در تمام سال ها و در تمام کتاب ها (البته در هر سالی به گوشه ای از ابعاد نماز عنایت شود تا مسائل تکراری نشود.) بیاوریم.
این نماز است که به ما یاد می دهد پشت سر هر کس نایستیم. (پیش نماز عادل)
به هر سو ننگریم (فقط قبله)
هر کلمه ای را نگوییم.
بندگی هر کسی را نکنیم. (ایاک نعبد)
از هر کسی کمک نگیریم. (ایاک نستعین)
کوتاه سخن آنکه نماز همانگونه که امام فرمود یک کارخانه آدم سازی است و معلمین بسیجی باید بیشترین توجه خودشان را در راستای تربیت نسل نو روی نماز بگذارند.
در پایان متذکر می شویم که دوره آموزشی معارف نماز و مهدویت به طور مجازی آماده شده و شما به همه مدیران معلمین مربیان سفارش کنید که در این دوره شرکت کنند. آدرس سایت به شرح زیر است: mahdi۳۱۳.ir Mahdaviat.org
مرکز تخصصی نماز و مرکز تخصصی مهدویت مهدویت آماده اعزام استاد به شهرستانها می باشد. تلفن این مراکز عبارتست از:
مرکز تخصصی مهدویت ۳۷۷۳۷۸۰۱- ۰۲۵
مرکز تخصصی نماز ۳۷۷۴۰۹۳۰-۰۲۵
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.