شناسهٔ خبر: 72222 - سرویس فرهنگ

لیلا هوشنگی: به آثاری در حوزه عاشورانگاری متناسب با نیازهای روز احتیاج داریم

لیلا/1 به گفته لیلا هوشنگی، عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه الزهراء تهران، در دو وجه تراژیک و سیاسی واقعه عاشورا، نیازمند تدوین آثاری با نگاهی جدید و متناسب با نیازهای روز هستیم.

به گزارش نماینده هوشنگی درباره جدیدترین آثار در حوزه عاشورانگاری به ایبنا گفت: از آنجا که بیشتر تحقیقات من روی تاریخ و اعتقادات مسیحیت و به ویژه مسیحیت شرقی است، کتاب‌ها و مقالات «مهناز شایسته‌فر» را که در آن از جنبه هنری، شمایل نگاری کلیساهای ارتدوکس با نگارگری و تصویرگری واقعه عاشورا مقایسه شده است می‌پسندم. شایسته‌فر در آثارش از منظر زیبایی‌شناسی و هنری این آثار را بررسی کرده است. 

وی ادامه داد: تصویرسازی، واقعه عاشورا را برای مخاطب ملموس‌تر می‌کند و می‌تواند روی ذهن ماندگار‌تر شود. از سوی دیگر با استفاه از ابزار هنر می‌توان جهانیان را با واقعه عاشورا در قالب آثار مکتوب آشنا کرد. 

وی در پاسخ به این سوال که نگاه مسیحیان به واقعه عاشورا چگونه است گفت: بیشتر مسیحیانی که روی واقعه عاشورا مطالعه کرده‌اند نگاه تاریخی به این موضوع داشته‌اند و کمتر نگاه جانبگرایانه در آن دیده می‌شود. البته من معتقدم بین شهادت امام حسین (ع) و قربانی شدن آن و فدیه شدن حضرت مسیح قرابت وجود دارد. 

این مدرس دانشگاه درباره این‌که روی چه ابعادی از واقعه عاشورا و نهضت آن کمتر آثار مکتوب وجود دارد، اظهار کرد: عملاً فاجعه‌ای که رخ می‌دهد دو وجه تراژیک و سیاسی دارد؛ وجه تراژیک این واقعه به صورت ادبی و هنری مکتوب شده و البته برجسته‌تر است. در بحث سیاسی و ایدئولوژیک آن نیز کارهایی انجام شده است.
 
هوشنگی تاکید کرد: به هر حال معتقدم در هر دو بخش این نیاز وجود دارد که با رویکردهای جدید برای نسل جدید این واقعه بازگو شود.