شناسهٔ خبر: 62619 - سرویس سیاست

برخی دولت‌ها خواستار تعدیل در بیانیه‌ها بودند

آب خضر

نماینده؛ اصغر آب خضر / اگر مردم اندیشه‌ها و رفتار رژیم سلطنتی شاه را پذیرفته بودند و آن را قبول داشتند اصلاً لزومی نداشت که انقلابی به وقوع بپیوندد، مردم با انقلاب اسلامی در حقیقت، خواسته‌های خود را - خصوصا در بعد دینی - مطرح کردند. حال باید نهادها و سازمان‌هایی بر اساس خواست معتقدانه مردم و آرمان‌های متعالی انقلاب تاسیس می‌شدند تا پاسخگوی این خواسته‌های بجا و دینی مردم باشند.
مردم در آغاز انقلاب، یک صدا شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را فریاد کردند، حکومت اسلامی باید با تمام وجود ارزش های نهفته در این شعار ارزشمند را تحقق بخشیده و به جهانیان نشان دهد. آزادی از همه قیود و تار و پودهای تنیده شده در جامعه توسط رژیم گذشته، زندگی در فضای دینی، معنوی و روحانی دین مبین اسلام در راستای تحقق آرمان های اصیل و بلند اسلام. بی شک تحقق این آرزوهای ارزشمند از رهگذر تاسیس نهاد های پاسخگو به نیازها و سئوالات برحق امت مسلمان محقق خواهد شد. شورای هماهنگی انقلاب اسلامی از جمله نهادهایی است که برای پاسخگویی به بخشی از این نیازها تاسیس شده است.
عملکرد این نهاد در پاسخگویی به نیازهای موجود، در سی و پنج سال گذشته، مثبت، مفید و تاثیرگذار ارزیابی می‌شود، ما در انقلاب اسلامی با مناسبت‌های زیادی روبرو بوده‌ایم، اعم از مناسبت های انقلابی، مناسبت های مذهبی و مناسبت های سیاسی.
از سوی دیگر ما هر روز با شیطنت ها و توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی مواجه می شدیم که هر کدام از آنها اعلام مواضع انقلابی را از سوی ایران اسلامی ضروری می ساخته و حضور پرشور مردم در صحنه را به عنوان صاحبان واقعی انقلاب، واجب می‌کرد.
تاثیر ارزشمند این امر که در نوع خود موجبات حمایت مردمی از انقلاب و دستاوردهای آن را فراهم می کرد و حرکت روبه جلو انقلاب را میسر می‌ساخت شکل گیری شورای هماهنگی انقلاب اسلامی را سبب شد.
در سال های اول انقلاب، مردم با ایمان و خدا جوی ایران در روز عاشورا در میدان آزادی گرد هم آمدند. این حضور گرم با شور انقلابی مردم توام شده بود. این تجمع ملیونی مردم در میدان آزادی حال و هوایی منحصر بفرد را به وجود آورده بود این حال و هوا مصادف با سخنرانی رئیس جمهور وقت، بنی صدر خائن، شد. این فرد در سخنرانی خود علیه انقلاب، ارزش‌های انقلاب و نهاد‌های نورس انقلابی حرف‌های ناخوشایندی زد اما این حرف‌ها برای قاطبه مردم انقلابی آن زمان که آن را می‌شنیدند، چندان قابل قبول نبود.
این حرف های بی پایه و اساس و این اتفاق نا مبارک درد جانکاهی بود که در آن زمان در میدان آزادی به وقوع پیوست. این جا بود که چند تن از علمای بزرگ اسلام با یکدیگر تشکیل جلسه داده و با هم به مشورت نشستند و پس از مشرف شدن به محضر امام راحل (ره) ضرورت ایجاد مرکزی واحد را به منظور برنامه ریزی و برگزاری مراسم انقلابی، با ایشان مطرح کردند.
آنها در این جلسه تاکید کردند که نمی‌توان مراسم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را رها کرد و تریبون نظام را بدون نظارت، کنترل و هدایت در اختیار دیگران سپرد. اینجا بود که حضرت امام (ره) فرمودند که باید نهادی به وجود بیاید که مدیریت برگزاری مراسم مربوط به نظام را بر عهده بگیرد. اینگونه بود که در ۱۲ مرداد ۱۳۵۹ نهاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با هدف سیاست گذاری، سازمان دهی، نظارت، مدیریت و هماهنگی و اجرای رسمی و عمومی مراسم مربوط به نظام و انقلاب، شکل گرفت و بحمدالله تا هم اکنون به انجام وظایف محوله به نحو مطلوب پرداخته است.
در معرفی دلسوزان و مسئولین معتقدی که در شکل گیری، جهت دهی و سازماندهی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نقش داشتند باید به، نقش و جایگاه مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره کرد که تاثیر حضور مقام معظم رهبری در این خصوص انکار ناپذیر است و از افتخارات شورای هماهنگی معرفی کرد.
ما از اینکه نسبت به گذشته وضعیت بهتری داریم خدا را شکر می‌کنیم. ما در گذشته به انجام وظیفه فکر می کردیم. ما همواره به برگزاری مراسم به نحو شایسته ولو با وجود مشکلات مالی و کمبود امکانات فکر می کردیم اکنون نیز باید به انجام وظیفه بیاندیشیم. ما مامور به انجام وظیفه و تکلیف هستیم. در هر شرایط باید خدا را شکر کرد.
هدایت شورا توسط فقیه گرانقدر و شخصیت معنوی، آیت‌الله جنتی به عنوان یک افتخار به شمار می‌رود و حضور و وجود ذی قیمت آیت الله جنتی، نقطه امید و بازوی توانای امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است.
تذکرات و راهنمایی‌های آیت‌الله جنتی همواره برای ما چراغ راهی بوده است که به وسیله آن توانسته ایم از گردنه های صعب العبور مشکلات، گرفتاری ها، نارسایی ها، کم کاری ها و نگاه های تنگ و بد اخلاقی های سیاسی عبور کنیم.
آنچه برای ما مهم بوده انجام وظیفه است و این امر شاید خوشایند برخی دوستان نبوده و نیست. به عنوان مثال در تنظیم قطعنامه ها آنچه برای ما مهم بوده تنظیم متقن و قابل دفاع آن بوده و در این راستا بوده اند دولت هایی که خواستار تعدیل برخی از فرازهای آن شده اند. بی شک تسامح در ذکر برخی از عبارت ها می توانست امکانات مطلوبی را برای شورا به ارمغان بیاورد اما برای ما آنچه ارزش تلقی می شده بیان حقایق و راستی ها از زبان مردم بوده است. ما چون از زبان مردم حرف می زنیم نباید سلیقه ای سخن بگوییم. ما امانت دار پیام ها و سخن مردم هستیم که باید آنرا به گوش همگان برسانیم.
قطعنامه های صادر شده از سوی شورای هماهنگی جزء اسناد با ارزش انقلاب اسلامی است که شایسته تحلیل محتوا و بررسی های عالمانه است، قطعنامه های صادر شده از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در هر سال بیانگر موضوعات اصلی، مشکلات و کاستی های کشور در حوزه داخل و خارج از کشور است.
مواضع قاطع کشور جمهوری اسلامی در مقابل استکبار جهانی، موضع مردم در این راستا و خواسته های بحق آنها از موضوعاتی است که در قطعنامه ها به وضوح آمده و همین امر است که از این قطعنامه ها اسناد با ارزش و قابل اعتنا یی ساخته است.
تا زمانی که نظام استکبار جهانی هست و ما بر این حضور مستکبرانه شواهد و اسناد قابل دفاع داریم حضور مردم خداجو و موحد در صحنه را به عنوان پشتیبانان واقعی انقلاب نیاز داریم. تایید و تشویق مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تاکید ایشان در رابطه با حضور گسترده مردم در مراسم و مناسبت های انقلابی و بزرگداشت این حضور خصوصا پس از راهپیمایی ۲۲ بهمن بیانگر نقش و جایگاه نهادی است که وظیفه برنامه ریزی، سیاست گذاری و برگزاری مراسم را با هدف حضور پرغرور مردم در مراسم و مناسبت ها، به عهده دارد.
همکاران ما ازبسیاری از شرایطی که دوستان ما در سایر سازمانها دارا هستند محروم مانده اند اما در عین حال در مراسم به صورت شبانه روزی در بهترین شکل حضور پیدا کرده و به انجام وظیفه پرداخته اند. شاید در ظاهر، حضور ارزشمند مردم ایران اسلامی در مراسم ۲۲ بهمن چند ساعتی بیش نباشد اما برنامه ریزی و هماهنگی هایی که در این راستا به انجام می رسد قریب به یک سال به طول می انجامد.
ما روز ۲۳ بهمن پس از برگزاری مراسم، کارمان شروع می شود و بر اساس جدول زمان بندی شده، هر چه به مراسم سال بعد نزدیک تر می شویم این تلاش ها شکل شبانه روزی به خود می گیرد. نا گفته نماند که تمام مسئولیت و کار شورا فقط برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن نیست ما متولی برگزاری مناسبت های دیگری نیز در طول سال هستیم که هر یک از آنها محتاج هماهنگی، برنامه ریزی و سیاستگذاری است.
در اساس نامه شورا نام ۲۱ سازمان و وزارتخانه قابل رویت است که ما باید در برگزاری مراسم از ظرفیت همه این ۲۱ مرکز استفاده کنیم. همکاری، هماهنگی، تعامل، گفتگو، به روز شدن و به یک نقطه مشترک رسیدن با همه این مراکز، به منظور رسیدن به یک هدف مشترک از کارهایی سخت و در عین حال زمان بر است که باید قبل از هر مراسم به انجام برسد.
ما باید به این نکته مهم هم توجه داشته باشیم که سیاست ما باید با سیاست کلان نظام، هماهنگ باشد هماهنگی با آرمانها و ارزش های انقلاب اسلامی، سیاست های دولت، مطالبات و درخواست های مردم و انجام وظیفه ای چنین خطیر با ظرافت های موجود کاری سخت است وانجام مطلوب این اتفاقات ظرف مدت دو سه ماه امکان پذیر نیست. این تلاش های خداپسندانه چیزی نیست که با این حقوق حداقلی و پاداشهای معمولی جبران شود. این کوشش ها چیزی است که فقط خدای بزرگ می بیند و فرشتگان او، آن را به ثبت می رسانند.
بی شک، همه مناسبت های انقلاب اسلامی برای ما نقطه عطف است. راهپیمایی های سراسری ۲۲ بهمن در هر سال، مراسم ۱۳ آبان، روز جهانی قدس، همه و همه برای ما اتفاقات مبارک و نقطه های عطف محسوب می شود و ما خدا را در این رابطه شکر می کنیم. اما در تاریخ انقلاب اسلامی چند حادثه به وقوع پیوسته است که شورا در آن به خوبی ایفای نقش کرده است. یکی از این حوادث، حادثه ۱۸ تیر سال ۷۸ است که به لطف خدا، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی راهپیمایی روز ۲۳ تیر را به عنوان یک برگ زرین در تاریخ انقلاب اسلامی طراحی، برنامه ریزی و اجرا کرد. حقیقت این است که هر زمان که ارکان نظام مواجه با تهدید و خطر شده، شورا وظیفه دانسته بدون هیچ ملاحظه ای در راستای حفظ نظام از هیچ کوششی دریع نکند.
تصمیم گیری در خصوص برگزاری راهپیمایی روز ۲۳ تیر نیز در همین راستا طراحی و اجرا شد. خاطرم هست که بعد از ظهر همان روز۲۳ تیر، حضرت آیت الله جنتی با بنده تماس گرفتند و فرمودند خدمتشان برسیم. بنده هم ادب کردم خدمت رسیدم. ایشان با لبخندی رضایت آمیز، بنده را در آغوش گرفتند و فرمودند این رضایت را که رضایت رهبر معظم انقلاب است به تک تک دوستان در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ابلاغ بفرمایید. این کلام به ظاهر کوتاه به خوبی بیانگر ارزش و اهمیت اقدام شورا در برگزاری این راهپیمایی فراموش نشدنی و سرنوشت ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است.
از دیگر نقطه های مهم و تاریخ ساز در انقلاب، ماجرای فتنه سال ۸۸ بود. این اتفاق که در دل خود حوادث دیگری را رقم زد و موجب ناراحتی و نگرانی دلسوزان نظام را فراهم کرد به لطف خدای بزرگ و تلاش برادران عزیز در شورای هماهنگی و حضور پرشور و قدرتمندانه مردم در راهپیمایی ۹ دی خنثی شد و افتخاری را شکل داد که می توان همواره به آن به عنوان یک عملکرد زمان شناسانه و مدبرانه بالید و از این بابت خدا را شکر کرد.
بی جهت نبود که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند : ۹ دی باید در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار بماند. حمایت ها و فرمایشات بسیار حکیمانه و متین ایشان درخصوص ۹ دی بیانگر اهمیت و تاثیر گذاری این اتفاق در تاریخ انقلاب اسلامی است که به عقیده من افتخار اول و آخر این حادثه مبارک متعلق به مردم متعهد، زمان شناس و بصیر ایران اسلامی است.