نماینده - در قسمت پیشین این نوشتار تاکید شد که علی مطهری با حمایت رئیس جمهور سابق وارد مجلس هشتم شد و زندگی سیاسی او متحول گردید . به این نکته نیز پرداختیم که علی مطهری در طول دوره اصلاحات نظرات بسیار تندی در رابطه با سیاست های فرهنگی و خارجی دولت سازندگی و اصلاحات داشت . مطهری معتقد بود که خانواده هاشمی کلیه امور حساس و حیاتی کشور را در دست گرفته و این باعث فسادهای گسترده در کشور گردیده است فسادهایی که دولت اصلاحات بر حجم آن ها افزوده است . به این نکته نیز اشاره شد که مطهری قائل بود دولت اصلاحات باعث سقوط اخلاقی جامعه گردید و امروز به نظرات بدیع مطهری و با گذشت زمان در رابطه با فتنه ۸۸ خواهیم پرداخت تا روشن شود وی در این مدت تا چه اندازه تغییر کرده است ...
نظر مطهری درباره ریشه فتنه
مطهری ریشه فتنه را مناظره جنجالی احمدی نژاد با میرحسین موسوی می داند . وی هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان را در حوادث بعد از انتخابات مقصر می داند . از فحوای کلام مطهری در این موضوع چنین برمی آید که گویا منظور مطهری از اصولگرایان در این مسئله کلیت نظام است .
وی می گوید « انتخاباتی برگزار شده، برخی به نتیجه آن معترض بودهاند، مسئلهای كه در همه كشورها رخ میدهد. منتها ما چون هر مخالفتی را به مخالفت با اسلام تعبیر می كنیم، آن را تبدیل به یك بحران كردیم و بی جهت عدهای كشته شدند. هم اصلاحطلبان و هم اصولگرایان در این بحران نقش داشتند و البته نقش اصلاحطلبانی كه به جای آن كه اعتراض خود را از راه قانون پیگیری كنند، آن را به خیابانها كشاندند بیشتر بود. اشتباه اصولگرایان این بود كه در مقابل این اعتراض، به جای آن كه ابتدا به اقناع بپردازند، از همان ابتدا به خشونت روی آوردند. بنابراین مرزبندی نوینی درفضای سیاسی كشور ایجاد نشده، اما استعداد این مرزبندی جدید وجود دارد؛ زیرا نتیجه افراط گری بخشی از دو طرف، نزدیك شدن عقلای اصولگرا و اصلاحطلب به یكدیگر بوده است. در واقع صف دوستان دانای انقلاب از دوستان نادان در حال جدا شدن است» رک مطهری در گفتوگو با خبر: احمدینژاد و مشایی در پی جذب ۱۴میلیون نفری هستند که به موسوی رای دادند، خبرآنلاین ، ۱۸/۱۰/۱۳۸۹
مطهری به هاشمی نیز انتقاد کوچکی می کند و آن اینکه بهتر بود نامه ننویسد و همچنان با سلاح مظلومیت پیش رود «البته بنده معتقدم اگر آقاي هاشمي آن نامه را نمينوشت و همچنان با سلاح مظلوميت پيش ميرفت بهتر و موفقتر بود اما حالا هم كه نوشت نوعي دادخواهي و تظلم بود.»
وی معتقد است در مناظره جنجالی ابهت نظام شکست «در آن مناظره نه تنها اركان نظام مورد اهانت قرار گرفت بلكه اساساً تاريخ سيساله انقلاب از جمله دوره رهبري امام(ره) زير سئوال رفت، ابهت نظام شكست و پرده حرمت ميان مردم و حكومت دريده شد. اين اشتباه بزرگي بود كه در مقابل مناظره موضعگيري نشد.»
وی در پاسخ به این سوال که در آن شرایط بعد از انتخابات چه کسی باید موضع می گرفت می گوید « لااقل شوراينگهبان بايد بلافاصله صلاحيت احمدينژاد را رد ميكرد يا از وي ميخواست كه عذرخواهي كند، يا صداوسيما را تحت فشار قرار ميداد كه اجازه پاسخگويي به آقاي هاشمي بدهد، بالاخره بايد يك كاري ميكرد.» رک اصلاح طلبان مجلس كبريت بي خطرند/احمدي نژاد از يك نظر دموكرات است، خبرگزاری فارس، ۲۴مرداد ۱۳۹۰، شماره خبر ۹۰۰۵۲۴۰۷۰۷
وی این موضع گیری را در میزگرد تلویزیونی ۱۷دی ماه ۸۸ نیز تکرار کرده و مناظره احمدی نژاد با موسوی را سرآغاز فتنه عنوان می کند .
حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در سرمقاله روز ۲۰دی ماه همان سال در این باره می نویسد« مي گويند ماجرا از مناظره تلويزيوني آقايان احمدي نژاد و موسوي شروع شد و ادعا مي كنند اگر احمدي نژاد در آن مناظره نامي از آقاي هاشمي رفسنجاني به ميان نمي آورد، كار به اينجا نمي كشيد! خب! بر فرض كه بپذيريم آقاي احمدي نژاد در آن مناظره به خطا رفته است و نبايد نامي از آقاي رفسنجاني به ميان مي آورد. ولي ادعاي مضحك تقلب در انتخابات، دعوت از هواداران براي غائله آفريني و آشوب در خيابان ها، آتش زدن اموال عمومي، حمله به مقر بسيج و پاسگاه پليس، شعار به نفع اسرائيل، حمايت از آمريكا، پاره كردن عكس حضرت امام(ره) و نهايتاً اهانت به ساحت مقدس امام حسين عليه السلام چه ربطي به مناظره ياد شده دارد؟! اين درحالي است كه سران فتنه در تمامي موارد ياد شده از آشوبگران و غائله آفرينان آشكارا حمايت كرده و حتي اهانت كنندگان به حضرت امام حسين عليه السلام را با كمال وقاحت «مردم خداجوي»! ناميده اند! آيا چنانچه عليه آقاي هاشمي رفسنجاني حرفي زده شود، پاسخ آن، حمايت از اسرائيل و آمريكا و اهانت به امام(ره) و انقلاب و امام حسين(ع) است؟!» رک امروز پاره پاره قرآن ، فردا ... ؟!، حسین شریعتمداری ، کیهان،۲۰/۱۰/۸۸
ادعای مطهری مبنی بر توهین احمدی نژاد به هاشمی و خانواده اش و آغاز فتنه از روز مناظره در حالی است که فحاشي به احمدي نژاد چند ماه قبل از مناظره كذايي - و حتي از چند سال قبل- آغاز شده و با شدت ادامه داشت تا آنجا كه مطابق اسناد منتشر شده و موجود، طي ۴ سال رياست جمهوري احمدي نژاد بيش از ۳۲۰ هزار مورد تهمت و افتراء عليه رئيس جمهور منتخب مردم از سوي مدعيان اصلاحات مطرح شده بود.
البته این تنها نظر بدیع مطهری در طول چند سال گذشته نیست که با واقعیات و بالاتر از آن مردانگی فاصله دارد . در ادامه به برخی از این نظرات تاسف بار می پردازیم ...
مقایسه نظام اسلامی بامعاویه در جنگ صفین!
آیت الله جنتی در نمازجمعه نهم مرداد ماه سال ۸۸ دعوت كنندگان مردم به تجمعات غيرقانوني و برگزاركنندگان اين تجمعات را مقصر خون هاي ريخته شده طي حوادث بعد از انتخابات دانسته و خواستار برخورد با آن ها شد . علی مطهری در پاسخ به این سخنان آیت الله جنتی با انتشار مطلبی در روزنامه اعتماد ملی – ارگان مهدی کروبی - اين بيان آيت الله جنتي را با سخن معاويه در جنگ صفين مقايسه كرده است كه چون از او پرسيدند چگونه گناه بزرگ كشتن عمار صحابه عزيز پيامبر را پاسخ خواهد داد گفت عمار را من نكشتم، قاتل او علي است كه او را با خود به جنگ آورد!! رک آقاي جنتي آيا قاتل عمار، علي است؟، روزنامه اعتماد ملی ،۱۱/۰۵/۱۳۸۸، صفحه ۳
این ادعا در حالی مطرح شد که علي(ع) در آن قتال به طلب حق برخاسته و در موضع حق ايستاده بود و حال آنكه معاويه كفر و نفاق را نگهباني مي كرد. عمار ياور علي(ع) در جبهه حق بوده و لذا آنها كه دست خويش به خون او آلودند جز گمراهان و كفار نبودند. اگر علي(ع)- العياذ بالله- بر باطل بود و به قصد صدمه به حق و عدل گام در ميدان نهاده و امثال عمار را هم با خود همراه كرده بود، بلي استدلال دشمن او صحيح بود كه عمار را علي(ع) كشته چون او را گمراه كرده و با خود به مهلكه كشانده است!
كشف مغلطه نهفته در سخن معاويه هنگامي ميسر است كه داوري خود درباره تشخيص حق از باطل در ميداني كه علي و معاويه دو سوي آن ايستاده بودند را در ارزيابي ادعاي معاويه لحاظ كنيم والا نگاه مكانيكي به اين صحنه طبعاً نتيجه اي جز آنچه دلخواه معاويه به عنوان دشمن بزرگ اسلام بود نخواهد داشت. رک آقاي علي مطهري بخواند، محمد امینی ، کیهان،۱۵/۰۵/۸۸
گنه کرد در بلخ آهنگری ...!
اسفند ماه سال ۱۳۸۹فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن یک نفر با ظاهری حزب اللهی خانواده هاشمی و به ویژه دختر وی فائزه هاشمی را مورد اهانت و فحاشی قرار می دهد.
بلافاصله بعد از انتشار این فیلم بسیاری در فضای مجازی این حرکت را زشت و ناپسند خوانده و آن را محکوم کردند. در این میان واکنش علی مطهری جالب و در نوع خود کم نظیر بود . وی طی نامه ای که خطاب به رئیس دستگاه قضا نوشت مسئولیت این هتاکی را متوجه رئیس جمهور و مناظره جنجالی دانست و نوشت « ... باید بررسی شود که چرا انقلاب اسلامی ما به این انحطاط کشیده شده است و بنده ریشه این پرده دریها را در مناظرات انتخاباتی میدانم، با توجه به اینکه فیلم این حادثه منتشر شده و افراد هتاک شناسایی شده اند، مستدعی است دستور اقدام عاجل در خصوص اجرای حکم در ملا عام پس از اثبات جرم در دادگاه صالح، صادر فرمایید.» رک مقصر اصلی هتاکی به فائزه هاشمی رئیس جمهور است، جهان نیوز،۱۱اسفند ۱۳۸۹
این که علی مطهری در دفاع از فائزه هاشمی ریشه این توهین ها را روز مناظره می داند در حالی است که شخص فائزه هاشمی این تحلیل را قبول نداشته و زیر سوال می برد . وی می گوید« این که ریشه حوادث بعد از انتخابات به مناظره ها برمي گردد من اعتقاد ندارم. به این خاطر که به نظر من بعضی برنامه ها از قبل چیده شده بود. در واقع حرف هایی که در این مناظره زده شده بود یک ابزاری بود در جهت پیشبرد همان برنامه هایی که طراحی شده بود و حوادث بعد از انتخابات هم اعتراض به آن مناظره نبود بلکه اعتراض به اینکه؛ "رأی ما کجاست؟" بود و احساس شد که رأی واقعی خوانده نشده است.» رک پاسخ فائزه هاشمی به علی مطهری: احمدی نژاد مقصر نبود، صراط نیوز،۲۹تیر۱۳۸۹
سخنان علی مطهری در انتساب توهین به فائزه به رئیس جمهور وقت یادآور این ضرب المثل است که«گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدن گردن مسگری»!
کلمه حق و اراده باطل !
بعد از آنی که تعدادی از عزاداران حاضر در حرم امام خمینی در ۱۴خرداد ۸۹ به مواضع سید حسن خمینی اعتراض کرده و مانع سخنرانی وی شدند علی مطهری به این اتفاق واکنش نشان داده و آن را محکوم کرد و همانند گذشته شخص رئیس جمهور را عامل اصلی این اعتراض دانست.
وی در یادداشت اختصاصی که برای تابناک ارسال شد نوشت « حادثه ممانعت از سخنرانی حجت الاسلام سید حسن خمینی در مجلس سالگرد رحلت امام خمینی (ره) یک حادثه تلخ و مخالف آرمانهای انقلاب اسلامی از جمله آزادی بیان بود و البته یک حادثه از پیش طراحی شده بود که شخص رئیس جمهور در آن نقش اساسی داشت و می توان گفت از سنخ مناظره انتخاباتی ایشان بود که زمینه فتنه را فراهم کرد.» رک قطع سخنان سیدحسن برنامه ریزی شده بود ؛ حرفهای رئیس جمهور هم دلیل مدعاست، تابناک ، ۱۵خرداد۱۳۸۹
در حالی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۴خرداد ۸۹ سران فتنه را به سرنوشت طلحه و زبیر انذار داده و حوادث صدر اسلام را در این زمینه تبیین کردند رک عاقبت طلحه و زبير نمونهاي تاريخي از ضرورت توجه به حال كنوني افراد است، خبرگزاری فارس،۱۴خرداد۱۳۸۹ علی مطهری با کنایه ای آشکار این گونه ادعا کرد که اگر قرار بر نظیر سازی حوادث امروز با صدر اسلام داشته باشیم می توانیم معترضان سید حسن خمینی را با سپاهیان عمر سعد مقایسه کنیم که اجازه سخنرانی به امام حسین ندادند« آقایانی که اصرار بر شبیهسازی حوادث امروز با حوادث صدر اسلام دارند آیا صحیح میدانند که آنها و دارو دستهشان را به سپاه عمر سعد و ابن زیاد تشبیه کنیم که در روز عاشورا با ایجاد سر و صدا اجازه نمیدادند نوه پیغمبر سخن بگوید؟ در روزی که باید از وحدت سخن رانده میشد، پروژه تفرقه اجرا شد و این به صلاح کشور نبود.» رک تابناک ، همان
با انتشار این مقاله نزدیک ۵۰نفر از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی خواستاراخراج علی مطهری از فراکسیون اصولگرایان شدند . رک ۵۰ نماینده خواستار اخراج “علی مطهری” از فراکسیون اصولگرایان شدند، آفتاب نیوز، ۱۶خرداد۱۳۸۹
با وجودی که نزدیک به ۵۰نفر از نمایندگان اصولگرای مجلس خواستار اخراج مطهری از فراکسیون اصولگرایان شده بودند هیئت داوری فراکسیون رای به باقی ماندن مطهری در این فراکسیون داد . رک علی مطهری از فراکسیون اصولگرایان اخراج نشد، شبکه ایران ، ۲۳خرداد ۱۳۸۹
دفاع از نهضت آزادی
نگاهی گذرا به تاریخ انقلاب اسلامی نشان دهنده رویکرد و نظر امام به گروه های لیبرال بخصوص نهضت آزادی است . امام خمینی در نامه ای به وزیر کشور وقت ، محتشمی پور ، می نویسند «پرونده این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است، و در این باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است، و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید آمریکای جهان خوار را، که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملت های تحت سلطه او دارند از ستمکاری اوست، بهتر از شوروی ملحد می دانند. و این از اشتباهات آنها است ، در هر صورت، به حسب این پرونده های قطور و نیز ملاقات های مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملت های مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می خورد که قرن ها سر بلند نمی کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند، و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک های دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است...نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند.» رک صحیفه امام(ره) جلد۲۰ ص ۴۸۱
مطالعه متن این نامه بسیار مهم و تاریخی و نیز نظری کوتاه به مواضع اخیر علی مطهری به خوبی نشان از زاویه گیری وی نسبت به آرمان های امام خمینی دارد .
علی مطهری در سرمقاله ای که برای شرق می نویسد به صراحت می گوید نظام با نهضت آزادی بد برخورد کرد .
وی به مناسبت درگذشت عزتالله سحابی در یادداشتی با عنوان 'متین و پخته' در سرمقاله روزنامه 'شرق' می نویسد« ما با تیپ نهضت آزادی خوب برخورد نکردیم و هراس بیجایی از آنها داشتیم» با وجود آن که علی مطهری معتقد است سحابی چون مهندس بازرگان به آمیزه ای از اسلام و دموکراسی غربی معتقد است که در این مکتب ولایت فقیه قابل هضم نیست و به عبارت دیگر مکتب سیاسی مطلوب سحابی به صورت خاص و نهضت آزادی را به صورت عام سکولاریسم می داند ولی با احترام از آنها یاد کرده و می نویسد « مرحوم مهندس عزتالله سحابي از نظر فكري و اعتقادي در مكتب پدرش دكتر يدالله سحابي و مهندس بازرگان و آيتالله طالقاني رشد يافته بود ...مردي متين بود و پخته سخن ميگفت. ... كم ميگفت اما گزيده. احترام افراد و خصوصا روحانيت را حفظ ميكرد. او مانند پدرش و مهندس بازرگان به تركيبي از اسلام و دموكراسي غربي قايل بود كه نتيجه آن حكومتي است دموكراتيك كه براي اسلام احترام قايل است و مردم در انجام فرايض مذهبي خود آزادند، نه حكومتي كه به دنبال پياده كردن و اجراي احكام اسلام است. بنابراين شايد اصل ولايت فقيه چندان براي او قابل هضم نبود.»
وی در تحلیل نهایی نوشتار خود بی آن که به نامه تاریخی امام خمینی اشاره ای هر چند کوتاه داشته باشد می نویسد « در مجموع ما با تيپ نهضت آزادي خوب برخورد نكرديم و هراس بي جايي از آنها داشتيم، بنابراين كمتر اجازه اظهار نظر به آنها داديم. شايد از اين نظر مرحوم مهندس سحابي دلگير از دنيا رفت و شايد اگر آيتالله مطهري كه تاكيد فراوان روي آزادي بيان داشت به آن زودي شهيد نميشد افرادي مانند مهندس سحابي با رضايت بيشتري از جمهوري اسلامي به جهان ابدي سفر ميكردند.» رک متین و پخته ، علی مطهری ، روزنامه شرق ، ۱۱خرداد ۱۳۹۰، صفحه ۱و ۱۶
اظهارات علی مطهری در دفاع از نهضت آزادی باعث شد تا وی در مصاحبه مفصل و ۳ساعته با خبرگزاری فارس و در پاسخ به سوالی در این زمینه به توضیحات و توجیحات بیشتری متوسل شود . وی در این مصاحبه گفت « فرض كنيد نظر امام (ره) اين بوده كه اعضاي نهضت آزادي در آن روز مسئوليتي نگيرند؛ اما ملاك وضع امروز آنهاست و بايد ديد آيا هنوز همان افكار و مواضع را دارند يا خير. » رک مصاحبه علی مطهری با خبرگزاری فارس، ۲۵/۰۵/۱۳۹۰، بخش دوم مصاحبه
سخنان علی مطهری درباره تغییر رویکرد نهضت آزادی در حالی است که اعضای این تشکل نه تنها در رویکرد ضدانقلابی خود تغییری ایجاد نکرده اند بلکه در حوادث و فتنه بعد از انتخابات نقش فعالی را نیز ایفا کرده اند .
در بررسی مواضع سیاسی علی مطهری به موارد عدیده دیگری نیز می توانیم اشاره کنیم از جمله : توهین و فحاشی به نمایندگان مجلس ، حمایت از ورود و حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ، انتقاد به شورای نگهبان به دلیل رد صلاحیت هاشمی و ...
ولی آن چه که در پایان این نوشتار باید بدان بپردازیم این که آیا تلاش برای مصلح کل بودن شایسته فردی است که خود را معتقد به مبانی شریعت اسلام می داند ؟
به بخشی از مصاحبه علی مطهری با روزنامه کیهان در سال ۱۳۷۹ دقت کنید « آدمهای صلح کل که همه قبولشان دارند، همه دوستشان دارند و به اصطلاح دوست و دشمن از اینها خوششان میآید، چنین اشخاصی نمیتوانند در کادر رهبری یک جامعه قرار بگیرند.»
علی مطهری امروز نقش مصلح کل را ایفا نمی کند چرا که او بیشتر از این که مورد حمایت اصولگرایان و امت حزب الله آن هم به خاطر برخی نظرات فرهنگی و ارزش گرایانه اش باشد مورد حمایت ضد انقلاب داخل و خارج قرار گرفته است ضد انقلابی که به امری جز براندازی جمهوری اسلامی راضی نیستند ...
ای کاش علی مطهری مانند استاد شهید آیت الله مطهری به جای تلاش ناکام برای بازی در نقش مصلح کل نقش همراه و همگام انقلاب را ایفا کرده وبیش از این دشمنان را دلشاد نکند ...