شناسهٔ خبر: 39328 - سرویس سیاست

هاشمی؛ مظهر اعتدال یا تندیس خفقان؟

هاشمی با وجود تاریخ روشن و مستند دوران ریاست جمهوری هاشمی و نیز تکرار چنین روشهایی از طرف وی در دوره های پس از ریاست جمهوری، به نظر می رسد روزنامه آرمان یا واقعا دچار فراموشی تاریخی شده است و یا آنکه منافعش ایجاب میکند برخی چیزها را فراموش کند.

به گزارش «نماینده»، روزنامه آرمان در شماره امروز خود هاشمی رفسنجانی را به عنوان «مظهر اعتدال» معرفی کرد! روزنامه آرمان که به بولتن خبری – موروثی یک خانواده خاص تبدیل شده و شماره های پیاپی خود را به بررسی وضعیت کاری و رفتاری یک یک اعضای این خانواده سیاسی اختصاص می دهد در جدیدترین اقدامات جالب توجه خود هاشمی رفسنجانی را به عنوان مظهر اعتدال معرفی کرد.

البته آرمان مایل نیست پیش از اهدای بی پایه و اساس القاب، کمی در کارنامه رفسنجانی نگاه کند و مجموعه ای از رفتارهای رادیکال، سانسور و سرکوب مخالف را مشاهده نماید.

دوره ریاست جمهوری رفسنجانی به دلیل نوع نگاه و روش سیاسی وی در تاریخ سیاسی معاصر ما به عنوان دوره خفقان معروف است. دوره ای که خبرنگاران و رسانه ها اجازه و جرات سخن گفتن جز در تایید سیاست های دولت وقت را نداشتند و اگر در گوشه و کنار رسانه ای نقدی بر دولت منتشر می کرد با هجمه سنگین دولتمردان وی مواجه می شد.

در مصاحبه های اخیر که با برخی از فعالین سیاسی از جمله حمیدرضا ترقی، احمد توکلی و غلامحسین کرباسچی و سایرین صورت گرفته به گوشه هایی از این فضای خفقان و بسته اشاره شده است. کمترین عکس العملی که جامعه به این فضای متصلب دوره هاشمی نشان داد یک «نه» بزرگ به نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ که نزدیک به این جریان قرار داشت بود. در واقع رای مثبت مردم به دولت خاتمی در سال ۷۶ محصول رفتار افراطی و بسته سیاست هاشمی در عرصه های مختلف بود.

با این حال و با وجود تاریخ روشن و مستند این دوران و نیز تکرار چنین روشهایی از طرف رفسنجانی در دوره های پس از ریاست جمهوری در جایگاههای مختلف به نظر می رسد روزنامه آرمان یا واقعا دچار فراموشی تاریخی شده است و یا آنکه منافعش ایجاب می کند برخی چیزها را فراموش کند.