شناسهٔ خبر: 184038 - سرویس مجلس
منبع: تسنیم

تصویب کلیات طرح جامع مدیریت شهری و روستایی

ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس از تصویب کلیات طرح جامع مدیریت شهری و روستایی در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش «نماینده»، ولی الله بیاتی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درباره طرح جامع مدیریت شهری و روستایی، اظهار کرد: بررسی کلیات طرح مذکور در دستورکار اعضای کمیسیون قرار داشت که با حضور مسئولان دولتی، نماینده‌ای از شهرداری، مرکز پژوهش‌ها و... مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان در نهایت اعضای کمیسیون با کلیات طرح جامع مدیریت شهری و روستایی موافقت کردند و پس از آن طرح جهت بررسی جزئیات به کارگروه ارائه شد تا گزارش این کارگروه درباره طرح مذکور به صحن کمیسیون ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره اهداف تدوین این طرح بیان کرد: هدف از طرح مذکور این است که در سطح شهر و روستا، مدیریت جامع خدمات شهری باشد تا دستگاه‌ها موازی کاری نکنند و تحت نظر مدیریت واحد شهری باشند.

بیاتی درباره مزایای طرح جامع مدیریت شهری و روستایی نیز اظهار کرد: این طرح مزایای بسیاری دارد و در محدوده شهر، شرکت های خدمات رسان توسط مدیریت واحد هماهنگی لازم صورت می گیرد و ناهماهنگی ها میان دستگاه های موازی کنار می رود. همچنین درباره صدور پروانه ساخت نیز با توجه به نارضایتی که در مردم ایجاد شده، تحت نظرمدیریت واحد قرار می گیرد و مردم از سردرگمی نجات پیدا می کنند.

نماینده اراک و آشتیان در مجلس با بیان اینکه این طرح 137 ماده دارد، گفت: این طرح در چند بخش از جمله شورای اسلامی شهر و روستا، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، نظارت و شفافیت، شهرسازی و معماری ، حمل‌ و نقل و ترافیک، خدمات شهری ، محیط زیست و سایر مقررات و صلاحیت‌ها تدوین شده است.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه طرح مدیریت جامع شهری و روستایی باعث حذف بروکراسی اداری می‌شود، ادامه داد: نظام تمرکزگرای شهری فعلی بسیار پرهزینه است که باید به نیمه متمرکز تبدیل شود یعنی اداره امور محلی را به خود مردم بسپاریم زیرا کمبودها و خیر و صلاح توسط افراد محلی بهتر تشخیص داده می‌شود و بر همین اساس بروکراسی‌ها حذف خواهد شد و استعدادها نیز شکوفا می شود.