شناسهٔ خبر: 183934 - سرویس پارلمان شهری
منبع: ایلنا

شهرداری تهران به عهد خود با رانندگان تاکسی برقی وفادار باشد/ برای ادامه واگذاری تاکسی‌های برقی نیاز به تجدیدنظر جدی است

تشکری‌هاشمی عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره گلایه‌های تاکسیرانان تاکسی‌های برقی و عدم اجرای تعهدات شهرداری تهران گفت: مسئولیت شهرداری این است که به عهد خود وفادار باشد و اگر قولی داده‌اند باید به قول خود وفا کنند. برای ادامه کار، به نظر می‌رسد که نیاز به تجدیدنظر جدی وجود دارد.

به گزارش «نماینده»، سید جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره گلایه‌های رانندگان تاکسی‌های برقی از عدم اجرای تعهدات و قول‌های شهرداری تهران گفت: روزی که بحث تاکسی‌های برقی مطرح شد اولین چالش و اصلی‌ترین چالشی که اعلام شد این بود که قیمت این تاکسی‌ها بسیار بالا است و با توجه به نرخ کرایه، برای رانندگان اقتصادی نیست. البته چالش‌های دیگری نیز وجود دارد، از جمله نبود زیرساخت‌های لازم برای جایگاه‌های شارژ و زمانی که برای شارژ اتلاف می‌شود به ویژه اینکه بعد از دو بار شارژ سریع باید یک بار شارژ آهسته انجام شود که حدود 17 الی 18 ساعت طول می‌کشد.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که شهردار محترم در شورای اسلامی شهر تهران حضور داشتند، اعلام شد که ۵۰ درصد قیمت این تاکسی‌ها به‌صورت کمک بلاعوض از سوی دولت تأمین خواهد شد و این مبلغ به‌صورت یکجا هنگام خرید تاکسی در همان ابتدا پرداخت خواهد شد. این موضوع امیدها را افزایش داد و بخشی از نگرانی‌های ما را کاهش داد. بر این اساس، تعدادی از تاکسی‌ها از یک شرکت‌های مونتاژکار داخلی خریداری شد و حدود صد و اندی از آن‌ها به رانندگان تحویل داده شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصرح کرد: متأسفانه، اولین وعده‌ای که داده شد، عملی نشد و وفای به عهد براساس آنچه که در شورا اعلام شد در این زمینه صورت نگرفت. رانندگان تاکسی در یک چالش جدی قرار دادند و ما از شهرداری تهران می‌خواهیم که با هماهنگی دولت، ۵۰ درصد قیمت واقعی ماشین را تأمین کند. نباید قیمت‌ها به‌طور غیرمنطقی افزایش یابد و سپس تخفیف داده شود. اگر دولت ۵۰ درصد از قیمت واقعی این خودروها را تأمین کند، این موضوع می‌تواند به نتیجه مطلوبی منجر شود.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: در غیر این صورت، به نظر من اشتباه است که بخواهیم تاکسی‌های برقی را وارد کنیم. باید بایستیم تا قیمت‌ها متعادل شوند و هم‌تراز با خودروهای بنزینی داخلی گردند. تا زمانی که از دولت کمک قطعی نگرفتیم، ورود به این مسئله قطعاً چالش‌برانگیز خواهد بود و رانندگان را دچار مشکلات بیشتری خواهد کرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که در وهله اول، شهرداری تهران باید واگذاری خودروهای برقی را متوقف کند تا تکلیف این موضوع مشخص شود. پس از تعیین تکلیف، شهرداری می‌تواند طرح خود را به شورا ارائه دهد و در شورا بررسی کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که رانندگان تاکسی‌های برقی دارند چه اقدامی برای آن‌ها صورت می‌گیرد، گفت: مسئولیت شهرداری این است که به عهد خود وفادار باشد و اگر قولی داده‌اند باید به قول خود وفا کنند. برای ادامه کار، به نظر می‌رسد که نیاز به تجدیدنظر جدی وجود دارد.