شناسهٔ خبر: 179002 - سرویس جامعه
منبع: خبرگزاری دانشجو

کمبود آنتی بیوتیک کودکان به دلیل تولید کم تولیدکننده داخلی است

آنتی بیوتیک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: برخی تولید کنندگان داخلی آنتی بیوتیک کودکان میزان تولید را پایین آورده بودند به همین دلیل کمبود آنتی بیوتیک رخ داد.

به گزارش «نماینده»، سید محمد پاکمهر گفت: برخی تولید کنندگان داخلی آنتی بیوتیک کودکان میزان تولید را پایین آورده بودند
وی افزود: با شروع طرح دارویار انتظار افزایش قیمت را داشتیم و تنها ۵ درصد دارو در کشور وارداتی است، یارانه دارو قطع نشده بلکه از دست دلال به دست بیمار می‌رسد.

پاکمهر ادامه داد: اظهارات آقای وزیر به هر حال هم در کمیسیون و هم اینکه در فضاهای مجازی هم منتشر شد یکی دو تا از صنایع و کارخانجات ما میزان تولیدشان را کاهش داده بودند و ما برخی از داروهایی که روتین هیچ موقع با کمبود مواجه نشده بودیم و در داخل تولید می شد نیاز به واردات از خارج نبود.

وی گفت: به نظر من عمده مشکلی که در حوزه کمبود دارو و تورم اتفاق افتاد من ضعف مدیریت می دانم باید این ضعف مدیریت برطرف شود پیش بینی ها به درستی انجام شود ما باید مدیریت پیش از بحران داشته باشیم متاسفانه بحران دارو به وجود می آید بعد به سراغ مدیریت بحران به وجود آمده می رویم این اشتباه است. علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد باید پیش از واقعه و کمبود و پیش از اینکه مردم دچار چالش شوند مشکلات اجتماعی و مشکلاتی در حوزه سلامت برای مردم اتفاق بیفتد باید مدیریت مبتنی بر پیشگیری از به وجود آمدن بحران اتفاق بیفتد و نهایتا پیشگیری ها به موقع انجام شود و کمبود داروها کمیسیون که بودیم خدمت رئیس سازمان غذا و دارو که قبلا آقای دارابی بودند ما گفتیم تابستان است وقتی با کمبود آنتی بیوتیک اطفال ما مواجه هستیم فصل زمستان و سرد سال که طبیعی است مصرف آنتی بیوتیک ها بالا برود می شود فاجعه و الان که در اواسط پاییز هستیم این اتفاق افتاد بنابراین نشان می داد که ما مدیریت با برنامه و منسجم نداشتیم.

نماینده مجلس بیان کرد: این ضعف با تغییری که در ریاست سازمان غذا و دارو اتفاق افتاد و یکی از نیروهای مجربی که در این حوزه بوده و قبلا کار کرده و امتحان پس داده و اهتمامی که وزیر در این حوزه دارد ان شاالله که دیگر مواجه با کمبود دارو نشویم ولی واقعیت این است که ما باید صنایع داخلی را هم تقویت کنیم باید قیمت دارو برای شرکت تولید کننده هم حداقل سود و حاشیه سود را داشته باشد اگر نداشته باشد شرکت های تولید دارو داخلی بخواهند متضرر شوند سطح تولیدشان را پایین می آورند.


وی عنوان کرد: یک نگاه کارشناسی در کمیسیون و در وزارت بهداشت و درمان مبتنی بر اینکه تولید کننده و مصرف کننده متضرر نشوند ما به نوعی باید تدبیر کنیم که تولید کننده عزیز تشویق شود و تولیدش را افزایش بدهد و ما به لحاظ یارانه ای که به مردم می دهیم مستقیم بتواند هم تولیدکننده و هم مصرف کننده را کمک کند.