شناسهٔ خبر: 178561 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

هنوز مشکل تامین منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن حل نشده است

شاوردیان عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن از برنامه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی عقب است گفت: افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن نشان دهنده بی توجهی بازار به برنامه های دولت برای ساماندهی حوزه مسکن است.

به گزارش «نماینده»، آرا شاوردیان عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن، گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده در خصوص وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن، بخش عمده ای از اراضی مورد نیاز برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن شناسایی شده است اما متاسفانه کماکان دولت با مشکل عدم تامین منابع مالی برای اجرایی پروژه ها مواجه هست.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر با عدم تعادل در عرضه و تقاضا حوزه مسکن مواجه هستیم و همین موضوع هم عامل بروز بحران و گرانی‌های افسارگسیخته شده و متاسفانه با انفعال دولت در این حوزه مواجه هستیم و فاصله زیادی با برنامه های تدوین شده جهت ساخت خانه های طرح نهضت ملی مسکن داریم .

وی عنوان کرد: رشد بی‌ضابطه قیمت خانه چه در حوزه خرید و فروش و چه در حوزه رهن و اجاره موجب نارضایتی و گلایه مردم شده و بخش عمده ای از درآمد خانوارهای را می‌بلعد؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط اجاره بهای مسکن در تهران از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه ظرف ۵ ماه، ۱۴.۵ درصد افزایش داشته که بسیار نگران کننده است. چرا که در این برهه زمانی نه تنها شاهد رشد دلار نبودیم بلکه تدابیر متعددی از ابتدای سال برای کنترل اجاره بها اندیشیده شده که متاسفانه بازار به آن توجهی نداشته و بخش عمده از آن نیز ناشی از عملکرد ضعیف متولیان این بازار است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه مسکن یکی از نیازهای اساسی خانواده ها بوده که تسهیل در تامین آن تاثیر بسیار زیادی بر آرامش خانواده ها و در نهایت جامعه دارد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت اجرای قانون جهش تولید مسکن و اجرای برنامه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، کمیسیون عمران همواره بر اجرای این قانون نظارت داشته و وزیر راه مکرراً برای ارائه گزارش نحوه اجرا، اقدامات لازم و ....دعوت کرده است./