شناسهٔ خبر: 178543 - سرویس مجلس
منبع: ایرنا

موافقان رای اعتماد به زاهدی وفا در صحن علنی مجلس چه گفتند؟

صحن علنی نمایندگان موافق رای اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار، رفاه اجتماعی از صلاحیت های علمی و سوابق زاهدی وفا دفاع کردند.

به گزارش «نماینده»، در ادامه جلسه علنی روز -سه شنبه ۱۲ مهر- مجلس شورای اسلامی موافقان رای اعتماد به زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار، رفاه اجتماعی از صلاحیت های علمی و سوابق تجربی وزیر پیشنهادی دفاع کردند.

نادران: کمیسیون اصل نود پاکدستی و سلامت مالی زاهدی وفا را تایید کرد

در جلسه علنی روز -سه‌شنبه ۱۲ مهر- مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی رای اعتماد به زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار، رفاه اجتماعی ، الیاس نادران در موافقت با رای اعتماد به محمد هادی زاهدی وفا گفت:درباره آقای زاهدی وفا ادله ای وجود دارد که احراز پست ریاست در وزارت تعاون را برای ایشان تایید می‌کند. اینکه برخی از دوستان در تریبون مجلس موضوع دعوای خانوادگی ارث و میراث وی را مطرح می‌کنند، درست نیست و این بیانات به این مفهوم است که همه دستگاه ها و کمیسیون ها به درستی رسیدگی نکردند و فقط ایشان درست رسیدگی کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اگر ایشان ارثیه را ضایع می کرد و فقیر می شد آیا نشانه خوب بودن وی بود. در حالی که باید شخصیت وی را مورد مطالعه قرار دهیم. آقای رئیسی نیز شهادت دادند که ایشان عدالت خواه و پاکدست و متواضع است، آقای رییس جمهور به خاطر یک وزیر آخرت خود را به سادگی نمی‌فروشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: آقای پژمان فر( رییس کمیسیون اصل ۹۰) نیز تاکید کردند که در کمیسیون سابقه آقای زاهدی وفا بررسی شد و هیچکدام از ادعاهای نماینده کبودرآهنگ در مخالف با وزیر پیشنهادی درست نیست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: سه کمیسیون تخصصی مجلس صلاحیت زاهدی وفا را بررسی کردند و رای مثبت به زاهدی وفا دادند. البته بدشناسی ایشان این بود که پس از معرفی نمایندگان در حوزه های انتخابی بودند و ایشان فرصت کافی برای دفاع از خود داشته نداشتند.

نادران با بیان اینکه برای شناخت فردی باید با وی همسفر یا همسفره شد، گفت: نزدیک به ۱۰ سفر در سفرهای اربعین با ایشان و خانواده ایشان همسفر بودیم و تواضع و بزرگمنشی، خاکی بودن و عدم توجه به ثروت را در منش و روش ایشان مشاهده کردم، مانند سایر اعضای کاروان در هرجایی استراحت می کرد یا غذا می خورد.

وی ادامه داد: به هیچ وجه ایشان یک عکس از سفرهای اربعین خود در ۱۰ سفر منتشر نکرده است و در سفر اخیر اربعین هم هیچکس متوجه حضور وی در راهپیمایی اربعین و بازگشتش نشد. چرا که بنایی برای تظاهر ندارد که همه این مسائل ارزش است.

نماینده مردم تهران در مجلس در مورد اموال پدری زاهدی وفا نیز گفت: ایشان اموال پدرش را مدیریت می کند، نباید اینگونه تصور کرد که همه مسوولان درباره صلاحیت وی خواب بودند و فقط تعدادی از نمایندگان مجلس از مسائل وی باخبر هستند.

این نماینده مجلس یادآور شد: امروز در دنیا همه دشمنان همت خود را بر این گذاشتند که شکاف‌های دیدگاهی و مدیریتی به ما تحمیل کنند و بیان کنند که در کشور دودستگی است. رای ندادن به آقای زاهدی وفا باتوجه به اینکه شخص رییس جمهور به احترام مجلس از ایشان دفاع کردند، حتما این شائبه را تشدید خواهد کرد.

نادران تاکید کرد: دقت کنید که ما پیام دوقطبی سازی و دوگانگی را به جامعه منتقل نکنیم. حضرت امام هم فرمودند « کاری که می خواهید انجام دهید ببینید آمریکایی‌ها خوشحال می شوند یا عصبانی. اگر آن کار آمریکایی‌ها را عصبانی می کند، حتما کار درستی است.»

نادران با اشاره به سوابق زاهدی وفا اظهار داشت: وی دانش آموخته دانشگاه امام صادق (ع) است که در کانادا تحصیلات خود را به اتمام رساند. بنده بیش از ۲۰ سال با ایشان زندگی کردم و در دفاعیه‌ها، مدیریت وی و کلاس‌های وی حضور داشتم و از چگونگی مدیریت کردن وی باخبرم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: زمانی که در مجلس لایحه خصوصی سازی اصل ۴۴ را بررسی می کردیم، ایشان به عنوان معاون اقتصادی وزارت اقتصاد به مجلس می‌آمدند و شهادت می‌دهیم به لحاظ مدیریتی، توانایی و دفاع از منافع ملی، ایشان اعتدال را رعایت می‌کند. اهل افراط و تفریط نیست. البته اینکه دوستان می‌گویند چرا برنامه‌های وی اینچنین است، باید گفت؛ ایشان می‌توانست تعدادی برنامه‌های دست نیافتنی را ارائه دهد و بعد به کار خود بپردازد.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: زاهدی وفا واقع بینانه به ما گفت این کشور با این وزارتخانه و این منابع، این توانمندی‌ها را دارد و در این توانمندی‌ها چاره سازی می‌کنیم. البته چاره سازی تنها به دست وزیر نیست و دستگاه‌های دیگر، ریاست جمهوری و همه دستگاه‌های اجرایی باید کمک کنند.

وی با بیان اینکه اشتغال، فقط ماموریت وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست، عنوان کرد: همه دستگاه ها باید کمک کنند. البته ایشان آزموده است و بنده در دولت آقای احمدی نژاد و چه در زمانی که در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بودم، به توانمندی ایشان شهادت می‌دهم.

نادران درباره اینکه گفته می‌شود زاهدی وفا در دوران سرپرستی وزارتخانه تعامل کمی با مجلس داشته است، اظهار داشت: اگر ایشان در دوران سرپرستی تعامل خود را با مجلس زیاد می‌کرد، شائبه لابی گری در وی شنیده می‌شد. مدعی می شدند که وی برای خودش رایزنی کرده است. اما اگر از مجلس رای اعتماد بگیرد، از قول ایشان عرض می‌کنم، حتما تعاملش با مجلس بیشتر خواهد شد و بهتر است تلقی بی اعتنایی از جانب وی به مجلس ایجاد نشود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بهتر است برای گرفتن پست مدیریت حریص نباشیم ولی اگر به ما مراجعه شد استنکاف هم نکنیم، عنوان کرد: زاهدی وفا برای پست مدیریت حریص نبود و زمانی که به وی مراجعه شد، خودداری کرد که این نشانه تواضع، فروتنی واینکه نمی خواهد مجلس تحت تاثیر لابی های مختلف قرار بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: زاهدی وفا یک اقتصاد دان با تجربه مدیریتی است، الان در حال پذیرش مسوولیت است و باید به وی کمک کنیم که این مسوولیت را بپذیرد و ان شا الله به وی در انجام بهتر آن کمک کنیم.

وی با اشاره به دیگر نامزدهایی که برای وزارت تعاون مطرح بودند، گفت: چهار نفر دیگر برای وزارت تعاون مطرح بودند و آقای رییس جمهور با توجه به جامعه نگری که داشتند به ایشان رسیدند. آقای امیرآبادی(عضو هیات رییسه مجلس) که برای این پست مطرح بودند، شهادت می دهند که آقای زاهدی وفا به برای این وزارتخانه مناسب است. یعنی اینکه رقیبی از آن فرد دفاع کند موضوعیت دارد.

وی تاکید کرد: دولت در آستانه تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه است، امور مربوط به بازنشستگان، تامین اجتماعی، صندوق ها، اشتغال و کار از امور بسیار مهمی است که اگر این وزارتخانه را بدون وزیر بگذاریم و چند ماه دیگر این کار به تأخیر بیفتد، مسئولیت نابسامانی و خدای ناکرده انباشت کردن مطالبات بازنشستگان برعهده کیست؟ من نسبت به توانمندی و مدیریت وی شهادت می‌دهم، ولی علاوه بر اینها نسبت به شرایط موجود نیز هشدار و تذکر می دهم.

این نماینده مجلس درباره رای فراکسیون انقلاب مجلس، پیش از جلسه علنی گفت: من عضو فراکسیون نیستم، اما ۳۷ نفر که به هر دلیلی در جلسه حضور نداشتند، در رأی گیری شرکت نکردند، بنابراین رأی ندادن آنها را نباید حمل بر رأی منفی آنها گذاشت.

نادران افزود: آقای شمس الدین حسینی نیز که یکی دیگر از ۴ نامزد تصدی پست این وزارتخانه بود، شهادت داده که آقای زاهدی وفا صلاحیت کافی را دارد، در دوران وزارت آقای حسینی در وزارتخانه اقتصاد در دولت آقای احمدی نژاد، زاهدی وفا معاون آقای حسینی بود و ایشان بر توان مدیریتی وی تاکید داشت، ما نیز نباید پاکدستی، عدالت و توانمندی ایشان را فراموش کنیم و همه گزارشات نهادهای نظارتی را با یک اختلاف خانوادگی مطرح شده در صحن فراموش کنیم و با یک رأی قاطع کابینه دولت را تکمیل کنیم و مشکلات به کوری چشم دشمنان برطرف شود.