شناسهٔ خبر: 178403 - سرویس مجلس
منبع: مهر

امسال برای اولین بار جداول بودجه در مجلس تنظیم شد

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این جمله که جداول بودجه مصوبه مجلس نیستند، به دور از انصاف است چرا که امسال برای اولین بار علیرغم مشکلات، جداول بودجه در مجلس تنظیم شد.

به گزارش «نماینده»، محمد باقر قالیباف صبح امروز (چهارشنبه ۳۰ شهریورماه) در صحن علنی مجلس در پاسخ به محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در رابطه با رسیدگی به جداول بودجه سال جاری گفت: با صراحت می گویم جداولی که در بودجه ابلاغ شده و همچنین تبصره‌های بودجه مصوبه مجلس هستند، به تأیید شورا رسیده و سپس به دولت ابلاغ شده اند. بنابراین قانون هستند. خواهش می‌کنم این جمله را نگویید که این جداول مصوبه مجلس نیست چرا که شاید این حرف از انصاف به دور باشد.

قالیباف تصریح کرد: امسال اولین سالی بوده که بعد از ۴۰ سال با تمام مشکلاتی که داشتیم، جداول را در مجلس تنظیم کردیم. البته ممکن است اشکالاتی داشته باشد. در حالی که پیش از این همیشه جداول و حتی اصلاحات مصوبات در سازمان برنامه و بودجه صورت می‌گرفت و نمایندگان تسلطی بر اعمال موضوعات نداشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به عنوان یک عضو از مجلس نکته‌ای که درباره محتوای بودجه بیان شد را قبول دارم. بودجه یعنی عدد و رقم و حتماً باید اعداد و ارقام و متن مشخصی داشته باشد که البته این دو لزوماً ارتباطی با هم ندارند و می‌توانند جدا بیایند. این موضوع در کمیسیون بودجه به صورت کارشناسی مورد بحث قرار گرفت.

وی در ادامه خطاب به مفتح عنوان کرد: شما می‌گوئید ۶۰ امضا برای رسیدگی به این پیشنهاد جمع شده است. الان هر کسی که تشخیص می‌دهد موضوعی اولویت دارد، ۵۰ امضا جمع می‌کند و بنا بر تبصره یک ماده ۱۰۰ درخواست می‌کند که به آن خارج از نوبت رسیدگی شود. در حال حاضر ۱۷ طرح مربوط به تبصره یک ماده ۱۰۰ داریم. همکاران به من بگویند من در هیئت رئیسه چه کار می‌توانم انجام دهم و یا هیئت رئیسه چه کاری باید صورت دهد.

قالیباف گفت: به نظر شما اگر همه این طرح‌ها خارج از نوبت در مسیر بررسی قرار بگیرد، زمانی برای رسیدگی به سایر طرح‌ها و لوایح می‌ماند؟ قاعدتاً وقتی برای ما نخواهد ماند. باید توجه کنیم که تبصره یک ماده ۱۰۰ شرایط خاصی دارد. البته ما مکلف به رعایت آئین نامه هستیم و در عین حال مسئولیت هماهنگی و اداره مجلس را برعهده داریم. البته مجدداً تأکید می‌کنم بحث محتوایی در رابطه با اصلاح ساختار بودجه و فرآیند رسیدگی به آن نکته درستی است که اطمینان دارم با صبر و حوصله نمایندگان و همراهی مجلس این موضوع حل خواهد شد.

محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در رابطه با موضوع مذکور در صحن علنی مجلس بیان کرد: پیشنهاد رسیدگی به اصلاح ساختار بودجه به کمیسیون آئین نامه ارائه شده و ۶۷ امضا از نمایندگان دارد که بنا بر تبصره یک ماده ۱۰۰ باید در دستور کار قرار گیرد.

وی عنوان کرد: اصلاح ساختار بودجه که رهبر انقلاب بارها به آن تأکید کردند، موضوع مهمی است و باید رسیدگی به جداول بودجه از احکام جدا شود.

مفتح تأکید کرد: ارقام و جداول باید با جزئیات در مجلس بررسی شود و این وظیفه مجلس است. ما بودجه سال جاری را اسفندماه سال گذشته تصویب کردیم اما کدام جداول مورد بررسی قرار گرفته است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به بررسی مجدد این جداول می‌توان گفت اینها مصوبات مجلس به شمار نمی‌روند و قابلیت و ضرورت اجرا ندارند و لازم الاجرا نخواهند بود. بنابراین استدعا دارم این موضوع هر چه سریع‌تر بررسی شود.