شناسهٔ خبر: 177814 - سرویس مجلس
منبع: مهر

ضرورت رفع ایرادات طرح‌ دارویار/ نظام توزیع دارو باید اصلاح شود

عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: یکی از ایرادات طرح دارویار، نداشتن بیمه برای یکسری از اقشار جامعه است که باید ایرادات آن را رفع کرد تا این طرح بتواند به اصلاح نظام توزیع دارو کمک کند.

به گزارش «نماینده»، علی اصغر عنابستانی ، با بیان اینکه اجرای طرح دارویار لازم است، گفت: بیشتر هدف گذاری وزارت بهداشت با اجرای طرح دارویار روی توزیع داروهای داخلی با هدف ساماندهی آنها است، چرا که ۹۸ درصد تولید داروها در داخل کشور انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در این بین موضوع بر سر نوع پرداخت یارانه است. پیش از این برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو، شرکت‌های واردکننده و یا سازنده دارو یارانه می‌گرفتند اما دارو در شبکه‌های آزاد فروش می‌رفت، لذا به نظر می‌رسد با اجرای طرح دارویار ساماندهی کلی صورت می‌گیرد و مسیر توزیع دارو هم هوشمند می‌شود.

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از ایرادات طرح دارویار، نداشتن بیمه برای یکسری از اقشار جامعه است. باید ایرادات و اشکالات را رفع کرد تا این طرح بتواند به اصلاح نظام توزیع دارو کمک کند.

عنابستانی با انتقاد از عملکرد سازمان غذا و دارو، گفت: سازمان غذا و دارو از خیلی سال‌های گذشته به شدت آغشته به رانت و فساد است و تعارض منافع در این سازمان بیداد می‌کند، از این رو باید مدل و نظام توزیع دارو در کشور تحت یک برنامه هوشمندی قرار گیرد و کنترل شود.

وی توضیح داد: تعارض منافع در سازمان غذا و دارو برای امروز و دیروز نیست و از خیلی قبل‌تر وجود داشت، تا جایی که در کل وزارت بهداشت تعارض منافع است.

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت بهداشت و زیرمجموعه آن را کسانی اداره می‌کنند که خودشان منافعی دارند و این وضعیت بیشتر در سازمان غذا و دارو به چشم می‌خورد. بالاخره در این سازمان متخصصان دارویی حضور دارند که با داشتن منافع، امور را اداره می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعارض منافع برخلاف قانون است، گفت: باید فرآیندها را طوری اصلاح کرد که افراد نتوانند از جایگاه خود سوءاستفاده کنند. باید طبق تجربه نظام بهداشت و درمان دنیا، در مدیریت بهداشت و درمان از دانش آموختگان مدیریت این حوزه و نه لزوماً پزشکان و داروسازان استفاده کرد.