شناسهٔ خبر: 177811 - سرویس مجلس
منبع: تسنیم

گلرو: پروژه‌های سدسازی ترکیه موجب تشدید پدیده‌ گرد و غبار در منطقه شده است

گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی، گفت:‌ یکی از عوامل اصلی افزایش پدیده گرد و غبار در سالهای گذشته، خشکی دشت‌های سرزمینی در عراق و سوریه بوده که در کنار تغییرات اقلیمی و آب و هوایی منطقه، پروژه‌های سدسازی ترکیه نیز موجب تشدید آن شده است.

به گزارش «نماینده»، عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،‌ با اشاره به مشکلات زیست محیطی ناشی از برخی سدسازی‌ها از سوی کشورهای همسایه گفت: یکی از چالش‌های اساسی دنیا و به ویژه منطقه ما مسئله آب است که موضوع مدیریت منابع آب را هم در داخل کشور و هم در حوزه همسایگان مورد اهمیت قرار داده است. در همین راستا اقدامات سال‌های گذشته‌ی ترکیه در احداث چندین سد بر روی دجله و فرات حساسیت‌هایی را علاوه بر ایران در عراق و سوریه نیز برانگیزه است.

وی افزود:‌ نمایندگان مجلس بویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی در نشست‌های نوبه‌ای که با وزیر امور خارجه کشورمان داشته‌اند مسئله مدیریت روابط با ترکیه علی الخصوص در حوزه آب و سدسازی‌های این کشور را به عنوان یکی از مطالبه‌های اصلی مطرح کرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از کاهش میزان آب ورودی از دجله و فرات، گفت‌: بدون شک یکی از عوامل اصلی افزایش پدیده گرد و غبار در سالهای گذشته، خشکی دشت‌های سرزمینی در عراق و سوریه بوده که در کنار تغییرات اقلیمی و آب و هوایی منطقه، پروژه‌های سدسازی ترکیه نیز مزید بر علت آن شده است.

گلرو گفت: از همین رو بر اساس درخواست‌ها و پیگیری‌های مجلس کمیته‌ای در وزارت خارجه تشکیل شده تا مسئله سدسازی ترکیه را مورد بررسی کارشناسی قرار دهد. مسئله‌ای که در سفر اخیر وزیر امور خارجه به ترکیه نیز مورد توجه آقای امیرعبدالهیان قرار گرفت.

به گزارش تسنیم، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه در نشست اخیری که با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس داشت، با اشاره به حقابه ایران از ارس به تشکیل کمیته مشترک آبی ایران و ترکیه برای اولین بار در ماه‌های گذشته اشاره کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد که در موضوع حقابه ایران از هیرمند و ارس، این وزارتخانه حتی از یک قطره از سهم ملت ایران از حقابه‌های تاریخی و مرزی نخواهد گذشت.