شناسهٔ خبر: 177706 - سرویس پارلمان شهری
منبع: ایسنا

وزارتخانه‌های نیرو و جهادکشاورزی در مورد سیل امام‌زاده داوود پاسخگو باشند

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران تاکید کرد که وزارت نیرو و جهاد کشاورزی باید در مورد سیل امامزاده داوود پاسخگو باشند.

به گزارش «نماینده»، حجت السلام آقامیری در مورد وضعیت سیلاب در تهران گفت: هفت رودخانه در بالادست شهر تهران فعال هستند که به لحاظ وضعیت توپولوژی تهران از بالادست تهران که کوهستانی است، وارد شهر می‌شوند.

وی با بیان اینکه این رودخانه‌ها نیاز به اتخاذ تمهیداتی دارند، تصریح کرد: باید این رودخانه‌ها که از بالادست و از خارج شهر وارد تهران می شوند به طور مستمر کنترل، لایروبی و نگهداشت شوند تا از نظر میزان ورودی و خروجی آب مشکلی ایجاد نکنند.

آقا میری با بیان اینکه در دهه ۴۰ سیلاب عظیمی در تهران جاری شد که منجر به مرگ بیش از ۲۷۰۰ نفر شد، گفت: در آن زمان مدیران تهران شروع به انجام مطالعات بر روی رودخانه‌های تهران کردند؛ اما در دهه ۵۰ و ۶۰ که مجدد سیل به تهران آمد، مدیران شهری ضمن به روز رسانی مطالعات قبلی، نسبت به اخذ یک وام جهانی اقدام کردند و این وام برای مدیریت آب های سطحی شهر تهران هزینه شد.

وی با بیان اینکه براساس برنامه ریزی‌ها مقرر شد که ۷۰۰ کیلومتر ، شبکه هدایت آبهای سطحی در تهران ساخته شود که تاکنون ۵۳۰ کیلومتر شبکه آبهای سطحی ساخته شده است، افزود: ۱۷۰ کیلومتر از این پروژه باقی مانده است که حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای تکمیل، اعتبار لازم دارد و این شبکه موجب شده که در سیلاب‌های اخیر میزان تلفات کاهش یافته و سیلاب به آب گرفتگی سطح تهران تبدیل شود، اما رودخانه های بالادست تهران خارج از شهر تهران است و باید وزرات نیرو و جهاد کشاورزی نسبت به لایروبی و نگهداشت رودخانه پاسخگو باشند.

آقامیری با بیان اینکه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی باید در مورد عدم لایروبی، عدم نگهداشت و رصد وضعیت آب رودخانه‌های بالادست پاسخگو باشد نه اینکه حالا شهرداری متهم شود، گفت: این در حالی است که شهرداری تهران تنها در محدوده مرزی شهر تهران می تواند فعالیت کند و بعد از کمربندی تهران نیز خارج از حیطه فعالیت شهرداری تهران است و می بینید که در سالهای اخیر شهرداری، تمام گلوگاه‌های سیلابی در داخل شهرتهران را رفع کرده است و حتی در حال کنترل و هدایت روان آب و سیلاب های احتمالی تهران در محدوده بزرگراه فتح است.

وی افزود: شهرداری طبق برنامه جامع مدیریت آبهای سطحی، مرتب و منظم کار خود را انجام می دهد و مشکلی در این حوزه نداریم امادر مورد سیل امامزاده داوود این حادثه از رودخانه بالادست ایجاد شد و وزارت نیرو و جهادکشاوری باید پاسخگو باشند تا اگر ترک فعلی صورت گرفته بررسی شود.