شناسهٔ خبر: 177408 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

مادامی که آمریکا ضمانت ندهد، روی خوش از تیم مذاکره کننده ایرانی نمی‌بینند

کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه افول قدرت موجب رجز خوانی آمریکایی‌ها شده است، گفت: مادامی که آمریکا ضمانت ندهد، روی خوش از تیم مذاکره کننده ایرانی نمی‌بینند.

به گزارش «نماینده» ، جواد کریمی قدوسی در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درباره لزوم پایبندی ایران به تعهدات برجام، گفت: اتفاقاتی که اخیرا در جهان رخ داده به وضوح انزوای آمریکا و جریان سلطه جهانی را آشکار می‌کند، آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگری در حال افول و تجزیه هستند و دچار دوقطبی شدید در نظام حاکمشان هستند. لشکرکشی‌های مجهز آمریکاییی‌ها به عراق، افغانستان و سوریه با شکست مواجه شده و این شکست‌های پی در پی مصداق بارز فرار و عقب نشینی خفت بار آنها از منطقه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزد: ارتش آمریکا که مدعی است اولین قدرت نظامی دنیاست با خفت از افغانستان فرار کرد. آمریکایی‌ها با رجز خوانی می‌خواهند به خود روحیه دهند که همچنان ابرقدرت هستند در حالی که ملت ما در اوج قدرت باور دارد که آنها عددی در برابر ملت‌های آزاده نیستند.

وی با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) هیمنه آمریکا را در هم شکست، اظهار کرد: آمریکایی‌ها برای ملاقات با وزیر خارجه ما التماس می‌کنند و پیام های غیر رسمی آنها التماس برای توافق جهت دریافت نفت است و اروپایی هم خواهان توافق هستند تا بتوانند انرژی گاز خود را تامین کنند اما ایران بر لغو تحریم‌ها به ویژه تحریم شرکت‌های متخصص نفتی تاکید دارد و مادامی که آنها از لیست تحریم خارج نشود حاضر به توافق نیست.

کریمی قدوسی معتقد است: مردم هرگز دولتی را که مجدد خطای راهبردی گذشته را تکرار کند و قبل از گرفتن ضمانت‌های لازم وکافی به خصوص در حوزه اقتصاد توافق کند را نمی‌بخشند. اگر قرار به تامین منافع اقتصادی نباشد و بازگشت آنها به برجام بدون ضمانت بخواهد انجام شود، ما به مذاکره ادامه نمی‌دهیم لذا مادامی که ضمانت ندهند و اعلام نکنند، روی خوش از تیم مذاکره کننده ما نخواهند دید.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عقب نشینی آمریکایی‌ها از همه پایگاه‌های خود در بحرین، عربستان، عراق، سوریه، جیبوتی و امارات گفت: برنامه عقب نشینی به ارتش آمریکا در این کشورها ابلاغ شده است اما آنها قبل از رفتن می‌خواهند که به زعم خودشان با ایران به تفاهم برسند تا نفوذ خود را در منطقه داشته باشند در حالی که ما آنها را شکست خورده می‌دانیم چراکه در بهترین شرایط هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در چند ماه اخیر شرایط ایران تغییر کرده است، با درک واقع بینانه از شرایط جدید مذاکره را ادامه می‌دهیم اما در چارچوب ما مذاکرات ادامه می‌یابد در غیر این صورت غربی‌ها و آمریکا باید به این فکر کنند که چگونه می توانند برای زمستان سرد خود از جنگل هیزم تهیه کنند.