شناسهٔ خبر: 176740 - سرویس مجلس
منبع: ایسنا

پررویی مدرن، رفتار جدید تروئیکای اروپایی و آژانس

وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با این تعبیر که رفتار جدید تروئیکای اروپایی و آژانس بین المللی انرژ ی اتمی پررویی مدرن است گفت: جمهوری اسلامی مقتدرانه راه خود را در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای در چارچوب استانداردهای آژانس ادامه می دهد.

به گزارش «نماینده»، وحید جلال زاده در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام گفت: تعبیرم از رفتار جدید تروئیکای اروپایی و آژانس بین المللی انرژی اتمی پررویی مدرن است چون ما با کشورهای اروپایی و با آقای گروسی در اسفند سال گذشته قراری منعقد کردیم که در راستای مذاکرات وین مسائل و مشکلاتمان با آژانس حل و فصل شود. گروسی قول داد که در گزارش خرداد ماه خود موضوعات را حل و فصل کرده و رفع ابهام کند.   

وی افزود: از آنجایی که کشورهای اروپایی نتوانستند در مذاکرات مطالب خود را به جمهوری اسلامی تحمیل کنند و دست خالی در مذاکرات هستند خواستند از ابزار  آژانس علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند حال این که این آژانس است که حیثیت بین المللی خود را فدای مطالبات یک جانبه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی کرده و آبروی خود را پیش ملت ما و کشورهای آزادی خواه برده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اقدام متقابل ایران در پی صدور قطعنامه شورای حکام گفت: طبق تصمیم اتخاذ شده ایران در برابر اقدام آژانس عمل متقابل انجام داد که این کار هم در راستای اجرای قانون اقدام  راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران بود طبق این قانون اگر تحریم ها در یک بازه زمانی مشخص شده برداشته نشود ایران باید به همکاری های داوطلبانه خود در پروتکل الحاقی پایان دهد.

وی با اشاره به خاموشی تعدادی از دوربین های نظارتی آژانس بین المللی گفت: تاکنون ایران تصاویر دوربین ها را ضبط می کرد اما این تصاویر نزد مقامات جمهوری اسلامی امانت بود و به آژانس داده نمی شد، از این به بعد این دوربین‌ها خاموش شده است که این کار هم در راستای قانون مصوب مجلس انجام می شود لذا ما در قدم فعلی دوربین های آژانس را خاموش کردیم و مجلس از این اقدام دولت حمایت می کند. 

جلال زاده تاکید کرد: ما از منافع جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران کوتاه نمی‌آییم این آژانس است که باید رفتارهای خود را اصلاح کند. آژانس نباید تحت تاثیر کشورهای اروپایی قرار گیرد و از  ابزارش علیه ایران استفاده کند. البته که آنها این بار هم ناکام می‌مانند و ما هم از حق خود در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای عقب نشینی نمی کنیم.

وی با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی گفت که بیانیه سه کشور اروپایی بعد از اقدام جمهوری اسلامی همچون مثل معروف «با دست پس می زنند و با پا پیش می کشند»، است. آنها بیانیه صادر کردند که به دنبال مذاکرات برجام هستند اما از طرف دیگر در برابر مطالبات جمهوری اسلامی حرکات ظالمانه انجام می دهند. جمهوری اسلامی مقتدرانه راه خود را در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای بر اساس استانداردهای آژانس پیش می برد. امیدواریم کشورهای اروپایی و آژانس از اقدامات خود دست بردارند.