شناسهٔ خبر: 174836 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

فصل جدید همکاری‌ میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با احیای برجام

علی علیزاده عضو هیات رییسه کمیسیون سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد در صورت احیای برجام و توافقات حاصل شده، فصل جدیدی از همکاری‌ها میان کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شروع خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، علی علی‌زاده  در خصوص آمادگی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای باز کردن فصل جدیدی از همکاری‌ها در صورت احیای برجام، گفت: مذاکرات برجامی به دلیل عهدشکنی های آمریکا و سه کشور اروپایی با مشکل مواجه شد لذا کشورمان بر اساس مفاد توافقنامه اعلام کرد به مفاد برجام عمل نخواهد کرد تا منافعش تامین شود؛ این مهم بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی انجام شد.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع ایران توانست غنی سازی ۲۰ درصد و بعد از مدتی غنی سازی ۶۰ درصد انجام دهد؛ همچنین سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۴ و IR-۶ بکارگرفته و آبشار از آنها تشکیل شد و نهایتا اورانیوم غنی شده بدست آمد.

وی ادامه داد: بر این اساس غربی ها متوجه شدند ایران دارای قدرت است لذا مجبور شدند به میز مذاکرات بازگردند؛ هر چند در رفتارها و اقداماتشان رویکرد سازنده ای نشان نمی دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه بر اساس قانون مصوب مجلس تمام دسترسی هایی که برای آژانس مطابق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی رقم خورده بود برچیده شد، افزود: بنابراین در صورت احیای برجام و توافقات حاصل شده، می توان اذعان کرد به نوعی فصل جدیدی از همکاری‌ها میان کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شروع خواهد شد.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یاد آور می شود احیای برجام نیازمند لغو کلیه تحریم ها، ارائه ضمانت و راستی آزمایی است.