شناسهٔ خبر: 174670 - سرویس مجلس
منبع: فارس

تغییر در روش تخصیص ارز ترجیحی باعث قطع دست سودجویان می شود

آزادی خواه نماینده مجلس گفت: تغییر در روش توزیع کالای اساسی و ارز تخصیصی برای واردات آن قطعا باعث قطع دست واسطه ها که عامل گرانی و سودجویی بودند می شود و بزودی بازار به سمت آرامش حرکت خواهد کرد.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به تغییر روش توزیع ارز ترجیحی اظهار داشت: از زمانی که ارز ترجیحی در مجلس شورای اسلامی و هنگام بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شد انتظار افزایش فشارهای بیرونی و فضای مجازی و سوءاستفاده دلالان را داشتیم.

وی ادامه داد: با حذف ارز ترجیحی برخی از دلالان و سودجویان کف بازار از روز گذشته و با مصوبه مجلس درباره حذف ارز ترجیحی سوء استفاده کردند و سعی کردند که از وضعیت بوجود آمده آبی برای خود گرم کنند اما دولت و مجلس مانع از جولان این افراد می شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: مصوبه مجلس درباره ارز ترجیحی حذف این ارز نبود بلکه تبدیل ارز و احسن کردن روش تخصیص و توزیع آن بود و نباید کسی برداشت اشتباهی از این موضوع داشته باشد.

آزادی خواه گفت: مجلس در مصوبه اخیر خود درباره ارز ترجیحی به دولت اجازه داد که به جای آنکه ارز ترجیحی به وارد کننده داده شود به مصرف کننده و در قالب کارت الکترونیکی داده شود تا از طریق آن کالایی مانند شیر، گوشت قرمز، گوشت سفید و دانه های روغنی بین مردم توزیع شود.

وی افزود: تغییر در روش توزیع کالای اساسی و ارز تخصیصی برای واردات آن قطعا باعث قطع دست واسطه ها که عامل گرانی و سودجویی بودند می شود و بزودی بازار به سمت آرامش حرکت خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: مصوبه اخیر مجلس هنوز قانونی نیست و صرفا مصوبه مجلس محسوب می شود اما آنچه که واضح است آن است که این مصوبه هیچ تاثیری بر بازار ندارد و با پیش بینی های صورت گرفته در سال بعد هم تاثیری نخواهد داشت.

آزادی خواه اظهار داشت: مجلس و دولت با اصلاح روش توزیع ارز برای کالای اساسی پای حذف واسطه ها را دارند و یارانه ای که پیش تر بر اساس تخصیص ارز به واردات کنندگان کالای اساسی داده می شد به صورت ریالی به مردم به عنوان مصرف کننده نهایی و در قالب کارت های الکترونیکی داده می شود و هیچ تاثیری بر قیمت کالا نخواهد داشت.