شناسهٔ خبر: 174308 - سرویس مجلس

پرونده ویژه " راه مدرس"-۲/ آصفری نماینده دوره نهم و یازدهم مجلس در گفت وگو با نماینده:

مجلس یازدهم به موضوع "نظارت" بیشتر پرداخته است/سوال و تذکر به وزرا و مسئولان از موضوعات اصلی مجلس/ "انقلابی گری" معیار مجلس یازدهم

محمدحسن آصفری در حاشیه بازدید از سایت «نماینده» نماینده دوره نهم و یازدهم مجلس در خصوص تفاوت این مجلس با مجالس گذشته گفت: یکی از تفاوت های این مجلس با مجالس گذشته، در این است که این مجلس به موضوع نظارت بیشتر پرداخته است.

به گزارش خبرنگار «نماینده» بر اساس مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۲ش. دهم آذرماه، سالروز شهادت آیت‏ الله سیدحسن مدرس، به ‏عنوان «روز مجلس» نام‏گذاری شده است؛ انگیزه‏ اصلی از این نام‏گذاری، حضور و مبارزات خستگی‏ ناپذیر شهید مدرس در مجلس شورای ملی علیه استبداد و استعماربوده است.
شهید سیدحسن مدرس (۱۲۴۹-۱۳۱۶ش)، از مجتهدان، سیاستمداران و مبارزین سیاسی و از علمای اصفهان بود که در اصفهان و نجف تحصیل کرد و به درجه اجتهاد رسید؛ او از مدرسان حوزه اصفهان و تهران بوده و به خاطر تسلط بر تدریس به مدرس مشهور شد. 
شهید مدرس مناصب متعددی از جمله انتخاب وی از سوی علمای نجف به عنوان یکی از پنج نفر علمای طراز اول برای نظارت بر قوانین مصوبه مجلس شورای ملی بود. او اقدامات سیاسی بسیاری داشته که حمایت از مشروطه‌خواهان، عضویت در انجمن ولایتی، نمایندگی در دوره دوم تا ششم مجلس شورای ملی، مبارزه با استبداد رضاخانی و … از جمله فعالیت های شهید مدرس بود.او بارها در طول زندگی خود مورد سوءقصد واقع شد و به زندان رفت؛ در سال 1307 به قلعه خواف و از آنجا به کاشمر تبعید شد و سرانجام در سال 1316 به شهادت رسید.

بر همین اساس به مناسبت روز مجلس، به گفت و گوهایی با برخی از نمایندگان که 2 یا 3 دوره در مجلس حضور داشته اند، پرداخته ایم که در این گفت وگوها به برخی از ویژگی ها و تفاوت های مجلس یازدهم با سایر مجالس گذشته نیز اشاره شده است.

محمدحسن آصفری نماینده دوره نهم و یازدهم و نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار نماینده در آستانه روز مجلس، اظهارداشت: مجالس در جمهوری اسلامی ایران نماد مردم سالاری دینی هستند که نشان می دهد در جمهوری اسلامی ایران، مردم هستند که تصمیم گیری می کنند.
نماینده دوره نهم و یازدهم مجلس برهمین اساس تصریح کرد: مجلس به عنوان نماد مردم سالاری در راستای اینکه تصمیم های کلان نظام باتوجه به فرمایش حضرت امام(ره) که فرمودند "مجلس در رأس همه امور است"، نمایندگان مردم تصمیم می گیرند چه کاری و چه اقداماتی انجام شود.
آصفری با اشاره به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دقیقاً جایگاه و وظیفه مجلس شورای اسلامی را مشخص کرده است، گفت: قانون در این خصوص به صراحت اشاره کرده که مجلس در تمام مسائل کشور باید نظر دهد و تمام توافقات و پروتکل و معاهدات بین المللی باید با تصویب مجلس شورای اسلامی عملیاتی و اجرایی شود.

*تفاوت مجلس یازدهم با مجالس گذشته در چیست؟
وی در ادامه این گفت وگو در خصوص تفاوت این مجلس با مجالس گذشته نیز یادآورشد: اما تفاوت این مجلس با مجالس گذشته، یکی در این است که این مجلس به موضوع نظارت بیشتر پرداخته است؛ یعنی در کنار قانون گذاری مسئله نظارت را مثل تحقیق و تفحص، ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس‌ سوال و تذکر به وزرا و مسئولین را به عنوان یک موضوع اصلی قلمداد کرده و به دنبال این است که قوانینی که در کشور متاسفانه تصویب شده ولی اجرایی نمی شود به عنوان دستور کار خود قرار دهد؛ از این رو بیشتر به جنبه نظارتی پرداخته است.

*ارتباطی که مجلس با مردم دارد یکی از موضوعات بسیار مهم است
آصفری ادامه داد: ارتباطی که مجلس با مردم دارد یکی از موضوعات بسیار مهم است؛ مجلس سعی کرده با قوای دیگر تعامل داشته باشد و برای اولین بار بود که مجلس جلسه مشترک با شورای عالی قضایی برگزار کرد و در مجالس گذشته ما چنین جلساتی در این حد نداشتیم.
آصفری با تأکید بر اینکه میتوان گفت رویکرد مجلس بیشتر کمیسیون محور است، افزود: این ها از جمله مواردی است که در این مجلس وجود دارد و یک مقدار پر تحرک بودن به نسبت گذشته در بعضی حوزه ها در این مجلس بیشتر احساس می شود.
نماینده دوره نهم و یازدهم مجلس در خصوص انقلابی بودن مجلس یازدهم نیز خاطرنشان کرد: راه انقلابی بودن یعنی اینکه نسبت به حل مشکلات معیشت مردم قدم برداشتن و مطالبات مردم را دنبال کردن، راه انقلابی گری یعنی تابوهای اشرافی گری را شکستن و از بین بردن، انقلابی گری یعنی ارتباط بیشتر با مردم داشتن، انقلابی گری یعنی مبارزه با حقوق های نجومی، انقلابی گری یعنی اینکه مجلس بتواند گام های موثری را در جهت تسهیل امور زندگی مردم بردارد و برنامه مجلس در این حوزه است حالا چقدر توانسته موفق باشد نیاز به زمان دارد و این ها به عنوان معیار و دستور کار برای این مجلس است.
انتهای پیام/