شناسهٔ خبر: 173499 - سرویس مجلس
منبع: مهر

غضنفرآبادی:

جزئیات طرح اصلاح نظارت بررفتار نمایندگان/اعتبارنامه‌ها لغونمی‌شود

غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت:سابقه نداشته است که شورای نگهبان نماینده‌ای را از نمایندگی مجلس‌ عزل کند و قرار هم نیست که در طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان،این موضوع مطرح شود.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی درباره آخرین وضعیت بررسی طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، گفت: گاهی اوقات برخی از افراد دام‌هایی برای نمایندگان پهن می‌کنند که این طرح کمک می‌کند این مشکلات خنثی شود و نمایندگان درگیر حواشی نشوند.

وی با بیان اینکه طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان کمک می‌کند نمایندگان در برابر توطئه‌ها و تهاجم‌ها مصون بمانند، گفت: تأکید همه بر این است که مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید پاکدست بوده و سلامت اخلاقی داشته باشند که یکی از موضوعاتی که در طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان آمده، این است که هدیه دادن به نمایندگان ممنوع باشد.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هدیه دادن شاید به ظاهر مسئله‌ای نداشته باشد اما قطعا در پشت پرده آن مسائل زیادی وجود دارد و باید از آن اجتناب شود. سوال بنده این است که قرار دادن این مسئله مهم در طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان کدام یک از اختیارات آنان را سلب کرده است و چه ایرادی دارد؟

غضنفرآبادی اظهار داشت: باید با نگاه عادلانه و منصفانه نسبت به طرح‌ها و مصوبات مجلس شورای اسلامی اظهارنظر کرد و اصلاحاتی که در طرح مذکور تاکنون در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس به تصویب رسیده، بسیار قابل توجه و مهم و مفید است.

وی ادامه داد: البته هنوز طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار نگرفته است و اگر نمایندگان ببینند که در مفاد این طرح موضوعی آمده که با آن موافق نباشند، قطعا به آن رأی مثبت نمی‌دهند و اصلاحاتی در آن اعمال خواهند کرد.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در واکنش به کسانی که می‌گویند در طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اختیارات ویژه‌ای به شورای نگهبان اعطا شده است، گفت: بحث ما این بود که اگر نماینده‌ای در دوره مسئولیت خود اقدامی را انجام دهد و منجر به این شود که شرایط نمایندگی را از دست دهد، چه اقدامی باید انجام شود و آیا وی از نمایندگی مجلس عزل می‌شود یا خیر که گفتیم وی از نمایندگی مجلس برکنار نمی‌شود.

غضنفرآبادی افزود: البته نظر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن است که فردی که صلاحیت نمایندگی مجلس را از دست می‌دهد، دیگر نباید نماینده مجلس باشد اما در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که اگر گزارشی درباره کشف فقدان شرایط نمایندگی برخی از نمایندگان واصل شد، این گزارش صرفا جهت اطلاع، به شورای نگهبان اعلام شود.

وی تصریح کرد: تاکنون سابقه نداشته است که شورای نگهبان نماینده‌ای را از نمایندگی مجلس‌ عزل کند و قرار بر این نیست که در طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان هم این موضوع مطرح شود.

عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به اتمام رسیده و در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است.