شناسهٔ خبر: 172012 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

سعیدی:

روزگار اسفناک کرونا زدگان سیستان و بلوچستان در میان طوفان گرد و غبار

سعیدی عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: سیستان و بلوچستان در شرایط ناخوشایند کرونا قرار دارد و از طرفی با طوفان گرد و غبار دست به گریبان است.

به گزارش «نماینده» معین الدین سعیدی در مورد شدت گیری گرد و غبار در کنار اوضاع ناخوشایند کرونای گفت: سیستان و بلوچستان در شرایط ناخوشایند بیماری کرونا قرار دارد و از طرفی با طوفان گرد و غبار دست به گریبان است. در حال حاضر بدترین شرایط بحرانی را در شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان شاهد هستیم. 

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش کانون‌های تولید گردو غبار در استان و شروع  فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه در شمال و جریانات مونسون هند در جنوب استان، فراوانی وقوع پدیده‌های خاکدار در زاهدان افزایش یافته است که در کنار همه این موارد  خشک شدن تالاب‌های هامون در شمال استان، وجود بیابان‌های غرب و شرق شهرستان زاهدان، قرارگیری در امتداد کویر لوت و وجود بیابان‌های گسترده در مرزهای افغانستان و پاکستان  سبب شده تا گردو غبار بیشتری به این شهر منتقل شود در کنار تمام موارد عنوان شده؛  سد کمال خان در افغانستان دلیلی بر شدت گیری گرد و غبار در این استان شده است.

پیش بینی شرایط بحرانی برای سیستان و بلوچستان دور از انتظار نبود

سعیدی ادامه داد: پیش بینی چنین شرایطی برای این استان پهناور کشور دور از انتظار نبود باید تدابیری برای این شرایط سنجیده می‌شد، شرایط اکوسیستمی ایران و خشکسالی که با آن روبرو هستیم موقعیت زیست محیطی کشور به ویژه  استان‌های جنوبی و کویری ایران را تحت تاثیر قرار داده که با تمام این تفاسیر باید اقدامات عاجلی از طرف سازمان محیط زیست  و  مدیریت بحران برای این استان‌ها سنجیده می‌شد، این شرایط ناخوشایند دلیلی بر شدت گیری بیماری کرونا شده است.عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: از مدت‌ها قبل به هر طریق ممکن مسئله آب و بحران بی آبی را در کشور هشدار دادیم، اما گویا فریادهای ما شنیده نمی‌شود، مسئله دیپلماسی آب از شروع سال جدید از همین تربیون تاکید شد، اما فقط صورت مسئله پاک شده است و هنوز ایستگاه سنجش غبار که قرار بود در جنوب استان احداث شود اجرایی نشده است، در کنار آن فعالیت بیابانزدایی باید هر چه سریع‌تر به مرحله عملیاتی شدن  می‌رسید که متاسفانه به قدری روند کار به کندی پیش رفت  که شاهد وقوع گرد و غبار در این استان هستیم.

سعیدی در مورد آخرین وضعیت کنترل بیماری در استان سیستان و بلوچستان به خانه ملت گفت: در حال حاضر شرایط بیماری در وضعیت نامناسبی قرار دارد، ورود جدی نیروهای نظامی از ارتش گرفته تا سپاه برای کنترل بیماری کم بی تاثیر نبوده است، حتی بیمارستان‌های صحرایی را در شمال استان احداث کرده‌اند، با تمام این تلاش‌ها اوضاع در شرایط فوق بحرانی قرار دارد و روز به روز شاهد افزایش مرگ و میر کرونا در این استان محروم کشور هستیم.

وعده‌هایی که هنوز جامه عمل نپوشید

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: بعد از سفر وزیر بهداشت به این استان محروم وعده‌های از قبیل درمان رایگان بیماران کرونایی و کاهش سن واکسیناسیون در دستور کار قرار گرفت اما برخی از وعده‌ها از قبیل تامین تجهیزات و کمبودهای بهداشتی و درمانی جامه عمل به خود نپوشیده است، امیدواریم این کم و کاستی‌ها و وعده های بهداشتی هر چه سریع‌تر جبران شود.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در پایان خاطر نشان کرد: استان‌های مرزی و جنوبی همیشه سد محکمی برای حفاظت  از کشور بوده‌اند. متاسفانه بی توجهی به این استان‌ها عواقب سنگینی به همراه دارد، از محیط زیست گرفته تا کشاورزی و حتی مسائل بهداشتی در استان‌های  مرزی اگر مورد بی مهری متولیان امر قرار نمی‌گرفت امروز شرایط بهتری را هموطنان از همه جهات داشتند.