شناسهٔ خبر: 171487 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

فاضلی با تاکید بر وجود بالاترین جمعیت جوان در سیستان و بلوچستان:

واکسیناسیون در این منطقه باید فارغ از تعیین سن انجام شود

ملک فاضلی رییس مجمع نمایندگان سیستان‌وبلوچستان در مجلس، ضمن تاکیدبراینکه این استان از بالاترین جمعیت جوان کشور برخوردار بوده و واکسیناسیون در آن باید فارغ از تعیین سن صورت بگیرد قیاس وضعیت کرونایی این استان با هرمزگان توسط وزیر بهداشت را اظهارنظری غیرکارشناسانه خواند.

به گزارش «نماینده» ملک فاضلی با انتقاد از مقایسه وضعیت کرونایی دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان توسط وزیر بهداشت، گفت: مقایسه خسارات ناشی از شیوع کرونا در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارنظری غیرکارشناسانه بود، چرا که وقتی جمعیت این دو استان، زیرساخت‌های بیمارستانی، میزان آلودگی به ویروس کرونا و آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری را متناسب با جمعیت در نظر بگیرید به یک نتایج کارشناسانه دست پیدا می‌کنید که مورد پسند این وزارتخانه نیست.

کمبود آب و تجهیزات پزشکی باعث ایجاد بحران شیوع کرونا در این استان شد

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان چندین مزایا دارد اعم از پراکندگی جمعیت که باعث می‌شود آلودگی ناشی از ویروس کرونا مشکلات کمتری را ایجاد کند اما اجتماع اخیر مردم در بخش‌های مختلف از جمله عاملی بود که به شکل‌گیری چرخه انتقال بیماری منتهی شد، چرا که افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند.

وی تصریح کرد: بکر بودن از دیگر مزایای این استان بوده که باعث آسیب‌پذیری آن شده است چرا که مردم با مشکل تغذیه، کمبود امکانات بهداشتی و درمانی و آب که مهمترین اصل برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، مواجه هستند که باعث شده پاندمی در این منطقه به‌خصوص در مناطق صفر مرزی که تنها یک مرکز بهداشتی و درمانی با حضور یک پزشک و حداقل دارو و تجهیزات پزشکی دارند، گسترش پیدا کند.

توزیع نامناسب امکانات توسط دانشگاه باعث تجمع بیماران کرونایی در زاهدان شده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در استان سیستان و بلوچستان به جز زاهدان، تمام شهرها فاقد مراکز درمانی دارای پزشکان فوق تخصص هستند که این امر باعث شده بیماران در مراحل اول ابتلا به کرونا به پزشک مراجعه نکرده و وقتی ریه‌هایشان درگیر می‌شود به مراکز درمانی مراجعه کنند که این عاملی برای افزایش میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری شده است.

فاضلی اظهار کرد: مسئولان حوزه سلامت باید از یکسال گذشته برای ارائه خدمات پیشگیرانه و تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز این منطقه چاره‌اندیشی کرده و یک دایره حفاظتی برای مردم ایجاد می‌کردند.

دستگاه‌های حمایتی باید به ارائه خدمات آموزشی پیشگیرانه در این استان بپردازند

وی افزود: هم‌اکنون میزان مرگ و میر ناشی از شیوع این بیماری در سیستان و بلوچستان بیش از سایر استان‌ها است و هرچند حضور ارتش، سپاه و هلال احمر برای رفع بحران در این منطقه بسیار اثرگذار بوده که در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) مستقر شده‌اند تا برای افزایش تخت بیمارستانی و افزایش کیفیت ارائه خدمات به بیماران از آنها استفاده شود اما یکی از کمک‌های مهمی که این برادران باید به این منطقه کنند آموزش به مردم در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توزیع لوازم مورد نیاز همچون ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده برای حفاظت از آنها در مقابل این بیماری است.

فاضلی تصریح کرد: خوشبختانه مسئولان محلی و نمایندگان بخش‌های مختلف استان در مجلس به این موضوع ورود پیدا کردند، کما اینکه بنده چند روز برای جابجایی بخش کرونا در بیمارستان در سراوان حضور داشتم، اما مشکل اصلی در کنترل این بیماری به بی‌برنامگی و نوسان موجود در ستاد ملی مقابله با کرونا برمی‌گردد، چرا که اگر یک برنامه مستمر هدفمند داشتند به گونه‌ای‌ که تصمیم‌گیری‌ها برای استان‌ها بر اساس بررسی‌های میدانی صورت می‌گرفت، در شرایط کنونی با این وضعیت مواجه نمی‌شدیم،

رفع بحران کرونا در گروی ایجاد تغییر اساسی در ستاد ملی مقابله با کرونا است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: نتیجه تصمیم‌گیری‌ها بدون توجه به وضعیت استان‌های مختلف باعث شده که برغم اینکه بسیاری از کشورهای دنیا موفق به کنترل کرونا شده‌اند، ما در پیک پنجم شیوع کرونا قرار داریم. بنابراین باید در ستاد ملی مقابله با کرونا یک تغییر اساسی ایجاد شود.

وی افزود: عدم توزیع مناسب امکانات متناسب با نیاز موجود در سیستان و بلوچستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان باعث شد که مرکز استان به محلی برای تجمع بیماران کرونایی تبدیل شود و این در حالی است که باید ابتدا این امکانات را به مناطق صفر مرزی می‌رساندند.

فاضلی عنوان کرد: بی‌توجهی به ابزار لازم برای توسعه از دیگر دلایل شیوع کرونا در این منطقه شده است، کما اینکه گاه در برخی نقاط این استان هر سه روز یکبار به آب دسترسی پیدا می‌کنند و این بحران در شرایطی که اخیرا در این استان هیچ بارندگی وجود نداشته است، جدی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: هم‌اکنون اگر بتوانیم دو میلیون دوز واکسن در فاصله زمانی اندکی به مردم سیستان و بلوچستان تزریق کنیم یک ایمنی ۶۰ درصدی در این منطقه ایجاد می‌شود و می‌تواند مشکلات ناشی از کمبود امکانات و آب مورد نیاز را که باعث آسیب‌پذیری این استان در مقابل کرونا شده است را رفع کند.

رییس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، در پایان از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست تا این استان را که دارای بالاترین جمعیت جوان و روستایی کشور بوده فارغ از تعیین سن در اولویت واکسیناسیون قرار دهد در غیر این صورت همچنان درگیر با این بیماری باقی خواهند ماند.