شناسهٔ خبر: 171142 - سرویس بین‌الملل
منبع: خانه ملت

نجف زاده در دیدار با سفیر گرجستان؛

موانع قانونی احتمالی بر سر راه همکاری اقتصادی ایران و گرجستان رفع شود

عادل نجف زاده رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و گرجستان روابط اقتصادی را بخش مهمی از همکاری های دو کشور خواند و گفت: مجالس دو کشور باید موانع قانونی احتمالی بر سر راه همکاری های اقتصادی ایران و گرجستان را رفع کنند تا بسرعت به شرایط قبل از کرونا برگردیم.

به گزارش «نماینده» یوسیب چاخواشویلی سفیر گرجستان در تهران با عادل نجف زاده رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و گرجستان در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

نجف زاده در ابتدای این دیدار با اشاره به علقه های تاریخی و پیوندهای مردمی و مشترکات عمیق فرهنگی ایران و گرجستان بر ضرورت تقویت همکاری های همه جانبه دو کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت روابط با همسایگان و کشورهای دوست در منطقه قفقاز، اولویت بالایی برای گفتگو و همکاری با گرجستان قائل هستیم.

وی افزود: ایران و گرجستان در هیچ حوزه ای تعارض منافع ندارند از این رو زمینه های بالفعل و بالقوه زیادی برای توسعه روابط دو جانبه، منطقه ای و بین المللی میان دو کشور وجود دارد.

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و گرجستان در ادامه گفت: از ارتقای سطح روابط پارلمانی دو کشور در سطوح مختلف استقبال می کنیم و امیدواریم با عادی شدن شرایط ناشی از کرونا شاهد تبادل هیات های پارلمانی میان دو کشور باشیم.

نجف زاده در بخش دیگری از سخنان خود روابط اقتصادی را بخش مهمی از همکاری های دو کشور خواند و گفت: مجالس دو کشور باید موانع قانونی احتمالی بر سر راه همکاری های اقتصادی ایران و گرجستان را رفع کنند تا بسرعت به شرایط قبل از کرونا برگردیم.

وی افزود: مساعدت گرجستان در تسهیل ورود اتباع و تجار ایرانی به گرجستان، هوشمند سازی پایانه های گمرکی و امضای موافقتنامه تعرفه ترجیحی میان دو کشور کمک زیادی به تقویت روابط تجاری و اقتصادی فیمابین خواهد کرد.

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و گرجستان  در پایان بر ضرورت توسعه همکاری های دو کشور در زمینه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: ایران و گرجستان دروازه های ورودی و خروجی کریدور ترانزیتی خلیج فارس_دریای سیاه هستند لذا باید دو طرف از این فرصت حداکثر بهره برداری را داشته باشند تا منافع دو طرف در حوزه حمل و نقل بصورت بهینه ای تامین شود.

یوسیب چاخواشویلی سفیر گرجستان در تهران نیز ضمن ابراز خرسندی از تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان در مجلس شورای اسلامی از تشکیل گروه مقابل در پارلمان گرجستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد گفتگوهای طرفین منجر به تقویت هر چه بیشتر روابط پارلمانی ایران و گرجستان شود.

وی شرایط ناشی از کرونا را مانع برخی از همکاری های دو کشور در سال گذشته دانست و گفت: امیدواریم با واکسیناسیون مردم دو کشور و عادی شدن، روابط دوستانه و همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف و مورد علاقه دو طرف از سر گرفته شود.

سفیر گرجستان در پایان با تاکید بر تاثیر منفی کرونا بر روابط کشورش با سایر کشورها، گزارشی از نحوه مواجهه با این ویروس در گرجستان ارائه کرد.

شایان ذکر است یعقوب رضازاده نایب رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان نیز در این دیدار حضور داشت و مطالبی را در خصوص نحوه تقویت همکاری های دو کشور بیان کرد.