شناسهٔ خبر: 170413 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

محمدبیگی:

تشکیل کارگروهی در کمیسیون بهداشت برای پیگیری مطالبات رزیدنت‌ها

محمد بیگی عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از وضعیت دستیاران پزشکی ضمن اعلام این خبر که جهت پیگیری مطالبات این قشر در این کمیسیون جلساتی تشکیل شده، از دولت خواست تا نگاه خود به سرمایه‌های علمی کشور و جامعه نخبگان را تغییر دهد.

به گزارش «نماینده» فاطمه محمدبیگی در تشریح جزئیات نشست این کمیسیون با گروهی از دستیاران گروه پزشکی اعم از دانشجویان رشته‌های تخصصی پزشکی، روانپزشکی و جراحی گفت: دستیاران پزشکی از زحمتکشان و مدافعان سلامت در خط مقدم جبهه مقابله با کرونا هستند که حدود یک سال و ۵ ماه است که درگیر مقابله با این بیماری هستند و بسیاری از بار حوزه سلامت در بیمارستان‌های دولتی به دوش این قشر است بنابراین جای دارد در این جا به طور ویژه از آنها تشکر کنیم.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه این زحمتشکان که آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفتند و کرامت این پزشکان حفظ نشده است کما اینکه در نشستی که با آنها داشتیم مشکلات زیادی را مطرح کردند که یکی از آنها به وضعیت حقوق آنها برمی‌گشت، چرا که این قشر از حقوق بسیار پایینی برخوردارند که هیچ تطابقی با تورم ندارد. 

وی افزود: طبق اعلام این نمایندگان دستیاران پزشکی مجرد حدود دو میلیون تومان و متأهلین حدود ۴ میلیون دریافتی دارند در حالی که بسیاری مواقع خدماتی ارائه می‌کنند که حداقل  ۱۰ برابر بیشتر از دریافتی آنها ارزش دارد و می‌توان گفت بخشی از بار سنگین نظام سلامت بر دوش آنها است. 

نایب رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس تصریح کرد: دستیاران سال سوم و چهارم طبق قانون باید ۲۰ درصد هزینه کمک جراحی را دریافت کنند، این مبلغ از بیماران اخذ می شود اما به دستیاران پرداخت نمی‌شود بنابراین تضاد منافع در حوزه دستیاری پزشکی بسیار بالا است. این در حالی است که آنها زمانی که مشکلات حقوقی ناشی از قصور پزشکی ایجاد شود، پزشک محسوب می‌شوند و این تخلف در پرونده فعالیتشان درج می‌شود اما در زمان دریافت حقوق، مزایا، تسهیلات بانکی و فوق‌العاده شغلی، دانشجو محسوب می‌شوند. 

وی افزود: دستیاران پزشکی از وضعیت فرسودگی فیزیکی، کاهش میزان استراحت و کم خوابی‌های پی در پی، سردرگمی در حوزه دانش افزایی و مهارت آموزی و دوگانه کرونا و آموزش گلایه داشتند. 

محمدبیگی در تشریح مشکل دوگانه کرونا و آموزش یادآور شد: متأسفانه دستیاران پزشکی در یک سال و نیم اخیر از آموزش لازم بهره‌مند نشده و این از نواقص حوزه سلامت بوده است.

وی افزود: بسیاری از دستیاران پزشکی دچار افسردگی و مشکلات روحی و روانی شده‌اند به همین دلیل دو جلسه در کمیسیون را به بررسی این موضوع اختصاص دادیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای ویژه این قشر باشیم. 

محمدبیگی خاطر نشان کرد: دستیاران پزشکی با وجود مشکلات آموزشی و فعالیت‌ در شیفت‌های مکرر مدیریت کرونا نتوانستند به درستی آموزش ببینند و امتحانات متعددی نیز در این مدت از آنها گرفته شده بنابراین درخواست کردم امتحانات جامع و ارتقاء این قشر در پایان سال به تعویق بیفتد تا فرصت بیشتری برای مطالعه داشته باشند. همچنین خواستار ارتقاء سطح آموزشی این قشر هستم. 

وی افزود: آنها به وضعیت نابسامان خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کردند چرا که اغلب خوابگاه‌های دانشجویان متأهل در این سال‌ها تعطیل شده‌اند یا به خوابگاه‌های مجردی اختصاص داده شده‌اند و یا کاربری آنها توسط دانشگاه‌ها تغییر داده شده است که این با تصمیمات اتخاذ شده برای حمایت از ازدواج جوانان و تأمین آرامش آنها در قالب تشکیل خانواده منافات دارد ضمن اینکه حقوق این قشر به اندازه‌ای پایین است که مجبور هستند برای تأمین حداقل‌های زندگی از کمک خانواده‌هایشان استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: گروهی از رزیدنت‌ها به مشکل تأمین هزینه کتاب‌های خود اشاره کردند و تقاضا کردند به آنها بن‌های ویژه کتاب به صورت سالانه یا ترمی داده شود یا سبد تشویقی علمی – فرهنگی و سبد تأمین کالا برای آنها در نظر گرفته شود.

وی افزود: بیمه دستیاران از دیگر موضوعاتی بود که دستیاران پزشکی مطرح کردند چرا که آنها ۷ سال در حوزه پزشک عمومی، ۴ سال در دوره تخصص و حداقل دو سال در دوره فوق تخصص یا فلوشیپ تحصیل می‌کنند اما از بیمه شغلی، تأمین اجتماعی و سنواتی که بازنشستگی آنها را پوشش دهد بی‌بهره هستند و حتی اغلب آنها از بیمه درمانی نیز بهره‌مند نیستند و وزارت بهداشت تنها بخشی از آنها را تحت پوشش بیمه قرار داده است.

محمدبیگی یادآور شد: نیاز به تسهیلات بانکی از دیگر موضوعاتی بود که دستیاران پزشکی به آن اشاره کردند. چرا که وزارت بهداشت در این مدت از پزشک بیمارستانی حتی در بیمارستان‌های آموزشی استفاده نکرده است تا کمکی برای آموزش این رزیدنت‌ها باشد در حالی که می‌شد با بکارگیری آنها در بخش‌های کرونا زمینه‌ای برای طی مراحل آموزشی آنها فراهم کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان نیاز به پزشک در کشور بالا است اما تعداد پزشکان آموزش دیده در رشته‌هایی همچون بیهوشی و اورژانس با نیاز موجود همخوانی ندارد. در حالی که در زمان شیوع کرونا نیازمند این رشته‌ها هستیم و در آینده طب سالمندان نیز همین وضعیت را پیدا خواهد کرد. 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: ما سال‌هاست نیاز به این رشته‌ها را متذکر می‌شویم اما سبد تأمین نیروی انسانی متخصص در رشته پزشکی با نیازهای موجود همخوانی ندارد و دولت نیز در چند سال اخیر گامی در این زمینه برنداشته و اغلب همان تمهیدات سال های گذشته را در برنامه‌ریزی‌های سالانه خود به کار گرفته و ابتکار عمل یا خلاقیت و تلاشی برای حل معضلات این بخش نداشته است.

وی افزود: عدم استفاده از ظرفیت هیأت امنای دانشگاهی برای مصوبات جدید و رسیدگی به صدای پزشکان مظلوم از دیگر مشکلات این بخش است ضمن اینکه دستیاران پزشکی نیازمند وام ودیعه مسکن هستند. 

محمدبیگی تأکید کرد: ما باید گامی بلند در جهت ارتقاء وضعیت معیشتی، حقوق و دستمزد، بیمه‌ای و حفظ کرامت دستیاران پزشکی برداریم تا بتوانیم این سرمایه‌های اجتماعی و نخبگان را در کشور حفظ کنیم آن هم در شرایطی که سایر کشورها از آمادگی جذب آنها برخوردار هستند هر چند تعداد زیادی از این افراد یا تنها در داخل فعالیت می‌کنند و یا فقط برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور می‌روند.

وی با بیان اینکه باید همسان‌سازی حقوق برای دستیاران پزشکی همچون سایر اقشار انجام شود، گفت: البته مشکلات دستیاران و کارورزی یک سال و نیم آخر پزشکی بسیار شبیه هستند اما در حوزه دستیاری مشکلات سنگین‌تر است. 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: در نشست امروز مقرر شد کمیته‌ای متشکل از شورای معاونان وزارت بهداشت، دو نفر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و یک نفر از مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شود تا پیشنهادات مطرح شده دستیاران پزشکی همچون همسان‌سازی حقوق و معادل دوره طرح پزشکی عمومی، بیمه سنوات و درمانی، افزایش وام ودیعه مسکن، استفاده از ۱۰ درصد ظرفیت بانک‌های طرف قرارداد دانشگاه‌ها برای تسهیلات دستیاری، استفاده از ظرفیت هیأت امنای دانشگاه‌ها برای مصوبات جدید و دفاع از حقوق این قشر، تعادل بازار سلامت با تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز وزارت بهداشت و اجرای تمهیدات مناسب آموزشی برای رفع مشکلات رزیدنت‌ها و رسیدگی به نقل و انتقال این قشر و رفع مشکلات شیفت کاری و کاهش معضلات روحی و روانی آنها همچنین احتساب امتیاز کرونا متناسب با میزان نقش و حضور آنها در بخش‌های درمان کرونا و لحاظ آن در تحصیلاتشان را پیگیری کند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: ما از کم کاری وزارت بهداشت در حمایت از دستیاران پزشکی و نگاه حداقلی دولت به حفظ نخبگان به ویژه پزشکان و مدافعان سلامت گله‌مند هستیم./
 

پایان پیام/