شناسهٔ خبر: 170388 - سرویس بین‌الملل
منبع: خانه ملت

امیرآبادی‌فراهانی در اجلاس پارلمان های عضو اکو؛

پیشنهاد ایران برای ایجاد گروه تماس پارلمانی اکو در زمینه توسعه حمل و نقل ترانزیتی

«احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» نماینده مجلس جمهوری اسلامی ایران در دومین اجلاس روسای پارلمان های سازمان همکاری اقتصادی گفت: ایران به منظور توسعه حمل و نقل ترانزیتی پیشنهاد ایجاد گروه تماس پارلمانی اکو را داده است.

به گزارش «نماینده» احمد امیرآبادی‌فراهانی در نشست نقش پارلمان ها در تقویت تجارت و همگرایی اجلاس پارلمان های عضو اکو  گفت: در این روزهای سخت و چالش‌برانگیز ناشی از همه گیری کرونا از درگاه خداوند برای شما، خانواده ها و همه ملتها و بویژه ملل مسلمان منطقه اکو از درگاه خداوند، سلامتی آرزومندم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه بزودی با کمک همدیگر با غلبه بر این بیماری منحوس، بتوانیم نشست‌های اینده خود را بصورت حضوری برگزار نماییم، افزود: امیدوارم نتایج گفتگوهای ما نتایج ثمربخشی را برای ملت های منطقه دربر داشته باشد.

وی تاکید کرد: پارلمان ها و نظام شورایی، به عنوان یکی از ارکان اصلی حاکمیت نقش حیاتی در توسعه همه جانبه و پایدار و رشد اقتصادی کشورها داشته و این نقش بویژه در حوزه زیرساختهای مختلف ارتباطات حمل و نقلی و تسهیل فرایندهای حمل و نقلی، ترانزیتی و گمرکی بسیار مشهود و قابل توجه است.

این نماینده‌ مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بدون داشتن قوانین و مقررات مشخص و مدون در زمینه های حمل و نقلی که ناشی از قوانین داخلی با کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی می باشند، توسعه سخت افزاری و نرم افزاری حمل و نقل ممکن نخواهد بود. در واقع پارلمانها زیرساختها و چارچوبهای حقوقی توسعه یک کشور و منطقه را فراهم کرده و سایر ابزارها و زیرساخت ها بر مبنا و با کمک تصمیمات پارلماها ایجاد می گردند.

نماینده مردم قم در مجلس ضمن تاکید بر اینکه حمل و نقل یکی از مهمترین بنیان های توسعه و رشد اقتصادی و به تبع زمینه ساز صلح و ثبات می‌باشد ، اظهار کرد: بی تردید توسعه و همگرایی منطقه ای بدون داشتن زیرساخت ارتباطی برای تعاملات اقتصادی و تجاری و فرهنگی امکان پذیر نخواهد بود.

امیرآبادی‌فراهانی ادامه داد: منطقه اکو با جمعیت قابل توجه و سرزمین های وسیع دارای پتانسیل عظیمی برای جهش اقتصادی می باشد و بدین منظور نقش شبکه های ارتباطی بسیار حیاتی می باشند. بدون شبکه های ارتباطی مطمئن و روان، همگرایی منطقه ای دچار اختلال می شود و این امر توسعه و رفاه اقتصادی آحاد جوامع منطقه را به تاخیر می اندازد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان بیان کرد: همه ما مسئول ارتقای رفاه اقتصادی همدیگر هستیم و در این راستا باید امکان بهره مندی از زیرساخت های ارتباطی خود را برای همدیگر و بویژه کشورهای محصور در خشکی فراهم آوریم موقعیت جغرافبایی ویژه، گستره سرزمینی، همسایگی مستقیم با ۱۵ کشور، حمل ونقل و ارتباطات منطقه ای را به یک اولویت اساسی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده و قانونگذاری و سرمایه گذاری های فراوانی را برای توسعه زیرساختهای حمل ونقلی بخود اختصاص داده است.

وی افزود: نظر به سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در اولویت همکاری با کشورهای همسایه و منطقه مجلس شورای اسلامی ایران توسعه و افزایش محورهای ارتباطی با کشورهای همسایه را مورد پیگیری جدی قرار داده و خوشبختانه در سالهای اخیر، تعداد گذرگاه های مرزی با همسایگان افزایش قابل توجهی داشته است. خوشوقتم به اطلاع برسانم که تعداد گذرگاه های رسمی با جمهوری اسلامی پاکستان بمنظور توسعه روابط تجاری و مردمی از یک گذر گاه به سه گذرگاه افزایش یافته اند.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: این فرصت را غنیمت می شمارم و از همراهی تصمیم گیران و دولت محترم پاکستان در این زمینه تشکر می کنم. مجلس شورای اسلامی در راستای این سیاست محوری، به ایجاد چارچوبهای حقوقی برای توسعه همکاری با همسایگان محترم ادامه خواهد داد و امیدواریم این روحیه همکاری منطقه ای بویژه در چارچوب اکو گسترش یابد.

نماینده مردم قم در مجلس اظهار کرد: علاوه بر اقدامات برای کمک به توسعه زیرساختها، مجلس شورای اسلامی ایران توجه ویژه ای را برای الحاق به قوانین و مقررات بین المللی ناظر بر تسهیل حمل و نقل، ترانزیت و گمرکی داشته و با تسریع در فرآیند قانونگذاری در ارتقای کیفی و تسهیل ارتباطات همکار بلافصل حوزه حمل ونقل می باشد.ج

وی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که موافقتنامه چارچوب حمل و نقل ترانزیتی (TTFA) که یک چارچوب حقوقی اولیه برای توسعه همکاری های حمل و نقلی منطقه ای می باشد، را تصویب نمود و امیدواریم بزودی کشورهای اندک باقی مانده مانند ترکمنستان و ازبکستان نیز آن را تصویب کرده و شعارهای خود را در ارتباط با تسهیل ارتباطات حمل و نقلی با عمل منطبق نمایند.

وی تاکید کرد: همچنین خرسندم به اطلاع اعضای محترم سازمان اکو برسانم که جمهوری اسلامی ایران در طول پاندمی کرونا که برخی کشورها مرزهای خود را برای ناوگان کامیون های ترانزیتی مسدود کرده بودند، هیچکدام از مرزهای خود برای حمل و نقل تجاری را نبسته و هیچ محدودیتی را بویژه برای کشورهای همسایه و محصور در خشکی در آسیا ی مرکزی و قفقاز ایجاد نکرد.

امیرآبادی‌فراهانی اظهار کرد: پاندمی کرونا آزمونی بود که کشور ما سربلند از آن بیرون آمده و همین رویه را در کمک به همسایگان خود علیرغم برخی رفتارهای ناشایست از سوی برخی قدرت های خارجی ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: مایلم به اطلاع برسانم جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه هرچه بیشتر ارتباطات حمل و نقلی منطقه ای، پیشنهاد ایجاد گروه تماس پارلمانی اکو را به منظور تعامل و مشورت در زمینه توسعه حمل و نقل ترانزیتی را مطرح می نماید.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در پایان بیان کرد: این گروه می‌تواند پیشنهادات و راهکارهای حقوقی و قانونی برای توسعه حمل ونقل را مورد مشورت قرار داده و راهکارها و توصیه های لازم را به دولتها و مجریان امر ارایه نماید.

پایان پیام/