شناسهٔ خبر: 170135 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

آب شیرین کن‌ها راه حل قطعی بحران کم آبی در کشور است

سعیدی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر راه حل قطعی برای از بین بردن مشکل آب استفاده از شیرین‌کن‌ها است.

به گزارش«نماینده» معین الدین سعیدی در مورد بحران بی آبی و فرو نشست زمین گفت: امروزه بحران بی‌آبی و خشکسالی در کشور ۱۴۰ برابر بیشتر از حد ممکن است؛ حتما باید تدابیر سازنده‌ای در این راستا وجود داشته باشد. بی‌آبی در کشور خود را در قالب مشکلات متعددی نشان داده است، فرونشست زمین در همه جای دنیا حدود ۴۰ میلیمتر است. متاسفانه این بحران در کشور ما بالای ۵۵ سانتیمتر است، با چنین شرایطی باید حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشیم.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی افزود: بحران‌های خشکسالی و رشد وسعت بیابان‌های کشور برگرفته از سیاست‌های اشتباه اجرایی در حوزه استفاده و تخصیص آب است؛ از کشاورزی سنتی گرفته تا آمایش نادرست سرزمینی همه و همه دست به دست هم داده تا کشور در مرز هشدار بی آبی قرار بگیرد.

بی‌آبی موضوعی فرابخشی است

سعیدی تاکید کرد:  بی‌آبی موضوعی فرابخشی است و تبعات گسترده‌ای را به همراه دارد. به جرات می‌توانیم بگوییم این ﺑﺤﺮﺍﻥ بیﺁبی برای کشور بسیار خطرناک‌تر از تمام اتفاقات تلخ تاریخ خواهد بود.

شورای عالی آب و وزارت نیرو و تمام سازمان‌ها و نهادهای مربوطه باید در بحران بی‌آبی با عزم جدی‌تری ورود پیدا کنند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: شورای عالی آب و وزارت نیرو و تمام سازمان‌ها و نهادهای مربوطه باید در بحران بی‌آبی با عزم جدی‌تری ورود پیدا کنند. این مسئله یک موضوع حیاتی برای بشر است؛ ضرورت دارد در منابع بی پایان آبی ورود پیدا کنند.

سعیدی خاطرنشان کرد: استفاده از تهدیدهای محیط زیست در قالب فرصت می‌تواند زمینه مناسبی برای بهره برداری باشد؛ به فرض مثال در چند سال اخیر با بارش‌های متعدد سیل آسایی روبرو بودیم که استفاده از هریک در هر زمانی می‌توانست شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم بزند. سیل سال ۹۸ در شهرهای جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان عاملی شده تا میلیاردها متر مکعب آب خارج شود که در جای خود فرصتی بزرگ محسوب می‌شد که در دریا عمان ریخته شد. خیلی راحت می‌توانستیم با ایجاد سازه‌های بتنی در مسیر این سیل‌ها مانع از هدر رفت آب شویم و از طرفی باعث انباشت آب در مرزها خواهیم شد. این تهدید قابلیت تبدیل شدن به فرصتی طلایی را داشت که در سایه بی‌توجهی مسئولان از بین رفت. 

سدسازی روش منسوخ شده در کشور

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار کرد: سدسازی روش منسوخ شده در جهت حفظ و نگهداری آب است که متاسفانه این روش در حال حاضر هم به صورت نادرست در کشور راه اندازی شده است. به فرض مثال برخی از سدهای کشور با تبخیر ۳۰ میلیون متر مکعب همراه هستند. حتی شبکه پایین دست در آن ایجاد نشده است. با تمام این تفاسیر ما فرصت‌های بسیاری را در ترسالی از دست داده‌ایم و در حال حاضر حسرت روزهایی را می‌خوریم که می‌توانستیم از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم اما چنین موضوعی مورد بی مهری مسئولان امر قرار گرفت.

مردم نقش کلیدی در استفاده بهینه آب دارند

وی در ادامه یادآ ور شد: در استفاده بهینه از ظرفیت منابع آبی همه باید همکاری لازم را داشته باشند که حرف و حدیثی در آن نیست و فرهنگسازی برای مصرف بهینه آب جزو ضروریات زندگی در چنین شرایطی است؛ بر همین اساس مردم نقش کلیدی در استفاده بهینه آب دارند اما اینکه همه کمبودها و قصورات را از چشم مردم ببینیم کمی قابل سوال است. مدیران و مسئولان دیواری کوتاه‌تر از دیوار مردم پیدا نمی‌کنند. اگر ما روش مدیریتی مدیران را به درستی اصلاح کنیم، بدون شک بیشتر مشکلات رفع می‌شوند.

سعیدی در پایان خاطر نشان کرد: اصلاح الگوی مصرف آب در بین مردم نقش موثری در کاهش مصرف آب خواهد داشت. در این بین تخصیص آب بین‌بخشی هم می‌تواند نقش پررنگی در کاهش منابع آبی داشته باشد. در برنامه ششم توسعه برای نهادها و سازمان‌های مختلف، نقش‌ها و برنامه‌های متفاوتی تعریف شده است. در این بین مجلس باید نقش نظارتی خود را به درستی انجام دهد. در حال حاضر راه حل قطعی برای از بین بردن مشکل آب استفاده از شیرین‌کن‌ها است، اگر بتوانیم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم تا حدودی مشکلات بی‌آبی کشور حل می شود.