شناسهٔ خبر: 165904 - سرویس سیاست
منبع: فارس

محسن رضایی: افکار آمریکایی و تحریم آمریکایی دو لبه قیچی مشکلات ما است

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نگاه به اقتصاد ایران نشان می‌دهد که افکار آمریکایی در اداره کشور و تحریم‌های آمریکا، دو لبه قیچی‌ ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور ماست.

به گزارش «نماینده»، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز (سه‌شنبه ۶ آبان) در همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحوّلات آینده» که با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، گفت: افول آمریکا از چند لحاظ برای ملت ایران اهمیت دارد. آمریکا چه پیش و چه بعد از انقلاب، مانع بزرگ پیشرفت ما بوده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی حرف‌های نویی دارد که در تعار با فرهنگ غرب است، تصریح کرد: بنابراین مسئله افول آمریکا برای ما مسئله مهم اعتقادی است.

رضایی ادامه داد: در دویست سال اخیر که اروپا و آمریکا به غرب آسیا آمده‌اند با همه کشورهای این منطقه مخصوصاً ایران از موضع ارباب نوکری و با برخی کشورها از موضع حیوانات برخورد کردند. تعبیر زشت ترامپ درباره دولت سعودی یکی از زشت‌ترین اتفاقاتی بود که رخ داد.

رضایی با بیان اینکه عامل مشکلات کشورها مخصوصاً کشور ما سیاست و اعتقاد نانوشته غرب و آمریکا و خودخواهی این کشور است،‌ گفت: این موضوع اخیراً دامن‌گیر خود آمریکا شده و در قالب گذاشتن پا بر گلوی مردم این کشور، خود را نشان می‌دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اقتصاد آمریکایی‌ها که اساس قدرتشان را شکل می‌داد در رقابتی نفس‌گیر با قدرت‌های نوظهور، در حال عقب‌نشینی است. دلارهای بدون پشتوانه مانند بمب ساعتی در آینده عمل می‌کند. البته مسئله عمیق‌تر از این است؛ قدرت دفاعی آمریکا که ابزار مهم سلطه‌گری این کشور بود، هم در دولت دموکرات و دولت جمهوری‌خواه ترامپ به شدّت کاهش یافته و شکست آن را در عراق و افغانستان و سوریه دیدیم.

رضایی با بیان اینکه آمریکا، رهبری خود را در جهان از دست داده و مدل‌های جایگزینی هم به نتیجه‌ای نرسیده، گفت: طرح اخیر آمریکا در کنار هم آوردن اعراب و اسراییل در محاصره ایران، با شکست روبرو خواهد شد.

وی با اشاره به بحران سیاسی درون آمریکا و تزلزل در نظریه دولت ـ ملت گفت: این موضوع حکایت از بحران فلسفی و ارزشی غرب دارد.

رضایی افزود: شنیدن صدای جدایی‌طلبی ایالت‌هایی در آمریکا و طرح تبدیل آمریکا به کشورهای مشترک‌المنافع حکایت از پایان لیبرال دموکراسی در غرب دارد.

وی در ادمه با اشاره به فروپاشی بلوک شرق گفت: نبود عدالت در کنار آزادی در آمریکا عامل سقوط این کشور است. آزادی بدون عدالت به ظلم مدنی تبدیل شده است. عدالت بدون آزادی در سوسیالیست نیز منجر به شکست شد. آزادی و عدالت نیز هر ‌دو بدون انسانیت، دروغی بیش نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ناکارآمدی در اداره جهان و تشدید بی اعتمادی نیازمند الگوهای جدیدی است، گفت: آینده بشریت در گرو نظریاتی است که آزادی و عدالت را بر اساس فطرت انسان تفسیر کند.

رضایی در ادامه گفت: نگاه به اقتصاد ایران نشان می‌دهد که افکار آمریکایی در اداره کشور و تحریم‌های آمریکا، دو لبه قیچی‌ ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور ماست.

وی تصریح کرد: به دلیل رویکرد غلط دولتمردان ما افکار غلط آمریکایی در کنار تحریم‌های آمریکا مشکلات اقتصادی را ایجاد کرده‌اند، بنابراین باید نگاه جدیدی به رویکردهای اقتصاد کشور بیاندازیم.

رضایی با بیان اینکه بت بزرگ اقتصاد غرب که در حال فروپاشی است در کشور ما قابل تقلید نیست، گفت: وقتی صاحبان نظام‌های اقتصادی در حال فروپاشی هستند، جای تعجب دارد که چرا در ایران باید از آن‌ها تقلید شود.

وی افزود: اگر بخواهیم در افول آمریکا، جهش ایجاد شود، باید قوی شویم، گفت: باید در اقتصاد، علم، فناوری و تمدن‌سازی قوی شویم. تنها اینکه از فروپاشی آمریکا خوشحال شویم ‌کافی نیست، باید با قدرت علمی و اقتصادی و ‌قدرت فناورانه، جایگزین آمریکا بشویم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر می‌خواهیم افکار غربی را بیرون کنیم، باید رویکردهای جدیدی که از دل اصول و ارزش‌ها برمی‌خیزد را برگزینیم.