شناسهٔ خبر: 165481 - سرویس مجلس
منبع: فارس

سود دلالان از عرضه قطره چکانی کالا در بورس

کریمی عضو کمیسیون صنایع مجلس از افزایش قیمت اجناسی که مازاد تولید داریم انتقاد کرد و گفت: متاسفانه شاهد گرانی برخی اجناس نظیر فولاد و پتروشیمی نسبت به دنیا هستیم.

به گزارش «نماینده»، علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره التهاب موجود در بازار اجناس و کالاها و نبود نظارت بر قیمت آنها اظهار داشت: یکی از عواملی که در بازار اثر گذاشته و از عوامل واقعی پررنگ‌تر است جو روانی است که توانسته دغدغه‌ها و نگرانی‌ را برای مردم و تولیدکنندگان ایجاد کند.  

**دولت با عوامل روانی موجود در بازار و افزایش قیمت برخورد قاطع کند

وی افزود: نرخ ارز و دلار به عنوان عاملی که می‌تواند روز انتظارات مردم اثرگذار باشد باید نگاه کنیم اما ما می‌بینیم که برخی‌ها فضای سنگین و روانی و مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده و قیمت‌های غیرواقعی برای دلار بیان می‌کنند که این نرخ‌ها اثر سوء بر بازار می‌گذارد.

نماینده اراک در مجلس  تصریح کرد: شایعات در بازار هم کمی بر روی قیمت اجناس تأثیرگذار است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

کریمی گفت: دولت باید با مدیریت لازم عوامل روانی موجود در بازار را حذف کند و تلاش کند فضای روانی را کنترل کرده و عواملی که سازمان‌دهی شده و یا ناآگاهانه در خدمت اهداف دشمن قرار می‌گیرند و منجر به التهاب و ناامنی روانی در جامعه شده‌اند با برخورد جدی مسؤولین مواجه شوند.

**شاهد عدم مدیریت بر فرآیندهای توزیع در بازار هستیم

وی گفت: کنترل عوامل موثر بر افزایش قیمت‌ها هم بسیار مهم است این در حالی است که هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان موظف است قیمت تمام شده و واقعی کالاها را استخراج کرده و در نهایت قیمت واقعی تولید و مصرف را مشخص کند در حالی که عدم این کار موجب سوء  استفاده برخی‌ها به بهانه افزایش قیمت تولید شده و منجر به افزایش قیمت مصرف‌کننده شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما شاهد عدم مدیریت بر فرآیندهای توزیع در بازار هستیم در حالی که ما مازاد تولید برخی اجناس و کالاها نظیر فولاد و مواد پتروشیمی را داریم اما متأسفانه علیرغم این مازاد گسترده در تولید، شاهد کمبود کالا در بازار بوده و یا قیمت آنها در بورس کالا و بازار آزاد بیشتر از نرخ بازارهای بین‌المللی است که نیازمند ورود دولت و جمع کردن بساط دلالان و سودجویان است.

** سود دلالان از عرضه قطره چکانی کالا در بورس با وجود عطش بازار

نماینده اراک در مجلس تصریح کرد: دولت بایستی نظارت خود را بر شرکت‌های دولتی تولیدکننده نظیر فولاد و پتروشیمی افزایش دهد تا ضمن عرضه اجناس در بورس کالا به صورتی رفتار شود که با تأمین نیاز بازار، التهاب  و عطش جنس و کالا در بازار کاهش پیدا کند در حالی که ما شاهد عرضه قطره‌چکانی در بازار بورس این اجناس هستیم ولی به دلیل عدم تأمین نیاز بازار شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

وی گفت: متأسفانه عرضه قطره‌چکانی فولاد و محصولات پتروشیمی و برخی دیگر از اجناس منجر به عدم تأمین نیاز مصرف‌کننده واقعی شده و دلالان سود اصلی را می‌برند ضمن اینکه آنها با سودجویی فراوان از عدم مدیریت فعلی بر بازار، جنس  و کالا را به حلقه بعدی یعنی متقاضیان واقعی با سود بالا می‌فروشند.

کریمی گفت: قابل قبول نیست که کالاهایی که مازاد تولید در کشور داریم را در بازار به صورتی ببینیم که کمبود و گرانی جدی در این باره وجود داشته باشد؛ تا زمانی که دولت وارد میدان نشود و این شرایط را جمع و جور نکند شاهد ادامه دلال‌بازی‌ها خواهیم بود.