شناسهٔ خبر: 165261 - سرویس جامعه
منبع: خانه ملت

تزریق واکسن آنفولانزا ۴۰ درصد ایمنی در بدن ایجاد می‌کند

واکسن کرونا نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بابیان‌اینکه تزریق واکسن آنفولانزا حتی برای افراد پُرخطر نیز ممکن است ۴۰ درصد ایمنی ایجاد کند یادآورشد که تنها افراد مستعد سرماخوردگی‌های مکرر، سالمندان دارای سیستم ایمنی ضعیف، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، بیماران خاص و جانبازان شیمیایی باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

به گزارش «نماینده»، سید محمد پاکمهر، در مورد میزان نیاز کشور به واردات واکسن آنفولانزا، گفت: آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که بیش از ۴۰۰ نوع ویروس می‌توانند ایجادکننده این بیماری باشند و هر سال تعدادی از آنها می‌توانند عامل شیوع این بیماری شوند، اما ما نمی‌توانیم نوع ویروسی که ایجادکننده این بیماری برای هر سال باشد را شناسایی کرده و بر اساس آن واکسن آنفولانزا تهیه کنیم، بنابراین طبق چند نوع ویروس شایع که در انسان‌ها باعث بروز این بیماری می‌شوند یک واکسن پلی‌والان را ساخته و تزریق می‌شود.

تزریق واکسن آنفولانزا به بدن افراد ایمنی صددرصدی نمی‌دهد

 نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم تصور می‌کنند با آغاز فصل پاییز اگر واکسن آنفولانزا تزریق کنند، بدنشان در مقابل دو بیماری کرونا و آنفولانزا ایمن می‌شود در حالیکه حتی برای افراد پُرخطر نیز ممکن است ۴۰ درصد ایمنی ایجاد کند. بنابراین تزریق واکسن آنفولانزا به معنای ایمنی صددرصد در مقابل این بیماری نیست و مشخص نیست حتی چند درصد بدن را ایمن می‌کند، بنابراین نمی‌توان توصیه کرد تمام افراد در زمان شیوع کرونا واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

وی تصریح کرد: این امکان وجود دارد که در فصل پاییز با موجی از درخواست‌ها برای تزریق واکسن آنفولانزا مواجه شویم، اما تمام جامعه پزشکی متفق‌القول معتقد هستند که این واکسن به لحاظ علمی به بدن افراد ایمنی صددرصدی نمی‌دهد. هرچند نگرانی پیرامون احتمال شیوع همزمان کرونا و آنفولانزا وجود دارد، چرا که علامت‌های مشابهی دارند و هر بیماری که با علائم مشترک این دو بیماری مراجعه کند باید احتمال ابتلا به کرونا داده شود تا بعد از انجام آزمایش‌های لازم خلاف آن ثابت شود، بنابراین لازم است شرایط را قرمز تصور کرده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا چیزی را از دست ندهیم.

چه افرادی باید در پاییز واکسن آنفولانزا تزریق کنند؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به افرادی که باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند، یادآور شد: افرادی که به هر دلیلی در طول سال به طور مکرر به بیماری‌های ویروسی و گلودرد مبتلا شده یا با علائم آن مواجه می‌شوند، سالمندان دارای سیستم ایمنی ضعیف، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای یا بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند، افرادی که باید در اماکن پرازدحام حضور داشته باشند، جانبازان شیمیایی و بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی همچون آسم از جمله افرادی هستند که باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون افزایش تقاضا برای تزریق واکسن آنفولانزا به ایجاد بازار سیاه در این حوزه منتهی شده است و در نهایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش‌بینی کرده است که اگر هر سال ۴ میلیون واکسن وارد می‌کرد امسال واردات آن را به ۱۲ میلیون برساند، اما تاکنون ۲/۵ میلیون واکسن تهیه شده و این وزارتخانه در تلاش است واردات این واکسن جهت تامین نیاز افراد پُرخطر و در معرض آسیب را افزایش دهد.