شناسهٔ خبر: 164298 - سرویس سیاست
منبع: خانه ملت

سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران امری عادی است

آژانس بین المللی هسته ای عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید دارد که سفر رافائل گروسی به تهران امری عادی و برای انجام مذاکراتی در راستای بازرسی های هسته ای است.

به گزارش «نماینده» جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، گفت: ایران عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است براساس تعهداتی که ایران در مقابل آژانس دارد، این نهاد بین المللی می تواند بازدید ازامکان در ایران را مطرح کند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس ادامه داد: سفر گروسی به تهران به عنوان بالاترین مقام آژانس صورت می گیرد که در کنار دیده و بازدیدها، احتمال انجام مذاکرات سیاسی با مقامات کشور قابل پیش بینی است، در این دیدارها به تعهدات ایران در برجام یا آثار کاهش تعهداتی مطالبی عنوان خواهد شد.

وی با اشاره به آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: سفر آتی برای بازدید از چند مکان از ایران انجام می شود، معمولا آژانس مکان هایی را برای بازدید مدنظر می گیرد که  نیاز به بازدید دقیق دارد، در سال های گذشته چنین سفرها و بازرسی هایی انجام می شده است.

رحیمی جهان آبادی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه ایران عضو NPT است و داوطلبان پروتکل الحاقی را اجرا می کند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی اگر چه در قالب برجام تعهداتی که داده را بر خود ساری و جاری نمی داند وتمایلی به اجرای تعهدات ندارد به این دلیل است که طرف های مقابل به اصول برجام پایبند نبوده، از این رو در قالب تعهدات ایران به آژانس نه مباحثی دیگر، سفر و بازدید های مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی عرف و مرسوم است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: حضور و سفر مدیر کل و بازرس یا کارشناس آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشوری که عضو  NPT است سفر عادی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، «کاظم غریب آبادی»، سفیر و ‌نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، باتوجه به سفر پیش روی مدیرکل آژانس به تهران، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: همانگونه که قبلا اعلام شد، رافائل گروسی مدیرکل آژانس، به ایران سفر می‌کند و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

اعتماد ایران به آژانس در ماه های اخیر صدمه دیده است. ضروری است که سفر مدیرکل به ایران، موجب اعتمادسازی شود. این سفر، ارتباطی با مکانیسم به اصطلاح ماشه ندارد و به خواست آمریکا هم نیست بلکه در چارچوب دعوت طرف ایرانی انجام می‌پذیرد.

اجازه نخواهیم داد دیگران روابط آژانس و ایران را به ویژه در شرایط حساس فعلی مدیریت کنند. مهم است این اطمینان در تهران داده شود که آژانس بر مبنای سه اصل بی طرفی، استقلال و حرفه‌ای‌گری حرکت خواهد کرد و در مسائل پادمانی نیز فراتر از اصول استاندارد و ارزیابی‌ها و داده‌های مستقل خود عمل نخواهد کرد. تنها در این صورت است که سوءتفاهمات می‌تواند رفع شده و همکاری‌ها تداوم یابد.